۰ نفر

سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری:

تورم نیروی انسانی در شهرداری تهران/ امیدی به پرداخت بدهی‌های شهرداری توسط دولت نیست

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۹
کد خبر: 279611
تورم نیروی انسانی در شهرداری تهران/ امیدی به پرداخت بدهی‌های شهرداری توسط دولت نیست

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: امیدی به پرداخت مطالبات و بدهی‌های شهرداری از سوی دولت نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای نشست خبری خود در جمع خبرنگاران از میزان بدهی دولت به شهرداری تهران خبر داد و گفت: براساس آخرین برآوردی که توسط معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران صورت گرفته، رقم بدهی دولت به شهرداری 14 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان است.

سخنگوی شورا افزود: حدود 8 هزار میلیارد تومان از این رقم در رابطه با کمک دولت در بخش توسعه حمل و نقل عمومی، بافت فرسوده، یارانه بلیط و جرائم است که در بودجه سنواتی دولت آمده است و دولت مجاز بوده که این رقم را پرداخت کند اما بدهی قطعی و تکلیفی که دولت دارد و ملزم به پرداخت است مبلغ 5 هزار و 700 میلیارد تومان است.

اعطا تاکید کرد: در جلسه کمیته تلفیق که امروز صبح برگزار شد و جمع بندی که اعضا شورا از بررسی روند پرداخت های دولت به شهرداری داشتند با این نتیجه رسیدیم که با توجه به  شرایط فعلی دولت امید نداریم بدهی های خود به مدیریت شهری را پرداخت کند.  

سخنگوی شورا بیان داشت: شورای شهر تهران به طور جد این موضوع را پیگیری می‌کند و در این زمینه نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم.  

اعطا در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده درخصوص احداث ساختمان جدید پلاسکو و حواشی آن اظهار کرد: در این زمینه به اندازه کافی صحبت شده اما نکته‌ای که بسیار مهم و حساس است آن است که برای احداث بنای جدید این ساختمان باید روال قانونی طی شود.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: درخصوص ساختمان پلاسکو مواردی وجود دارد که نیاز است به آن توجه شود. به طوریکه در خصوص این ساختمان 3 قطعه زمین وجود دارد که قطعه زیرزمین برج، قطعه زیر زمین برج پلاسکو که کاملا تخریب شده است، قطعه شمالی که آسیب دیده است و قطعه شرقی ساختمان پلاسکو به طوریکه قطعه شمالی ساختمان پلاسکو با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که آسیب دیده است اما تخریب نشده است و بر اساس گزارشات به دست آمده می‌توان این بخش را مقاوم‌سازی کرد که البته این موضوع نیاز به تصمیم نهایی مالک و ذینفعان دارد.

اعطا در ادامه و در پاسخ به تعیین تکلیف گودهای رها شده در شهر تهران گفت: خوشبختانه از سوی شهرداری در این زمینه اطلاعات دقیقی از گودهای رها شده احصاء و در اختیار شورا قرار داده شده است.

وی بیان کرد: حدود 300 گود رها شده در تهران وجود دارد که البته همه این موارد الزاما گودهای ناایمن نیستند. البته تعریف دقیقی نیز از ناایمن بودن گودها نداریم. مدیریت شهری حساسیت ویژه‌ای را به موضوع گودهای رها شده دارد و در این زمینه نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

اعطا همچنین به دلایل رها شدن گودها در شهر تهران اشاره داشت و افزود: موارد زیادی در این زمینه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به اختلافات حقوقی، مالی و سایر دلایل اشاره کرد. گود رها شده در مجاورت برج میلاد نیز یکی از مواردی است که به طور جدی از سوی شورا پیگیری می‌شود و این گود نیز مشکلاتی از جمله اخذ مجوز، مسائل حقوقی و مالی دارد. اسفند سال گذشته جلسه‌ای را با مسئولان شهری درخصوص گود رها شده مجاور برج میلاد داشتیم و قرار شد این موضوع در سال 97 پیگیری و در نهایت تعیین تکلیف شود.

وی همچنین در خصوص ساختمان‌های رها شده در شهر تهران گفت: تاکنون شورا در این زمینه ورودی نداشته است . البته تعدادی از این ساختمان‌ها در شهر وجود دارد و بلاتکلیف رها شده‌اند که دلایل رها شدن آنها نیز متعدد است که از آن جمله می‌توان به مسائل حقوقی و اخذ مجوزها و همچنین موارد مالی اشاره کرد.

اعطا در بخش دیگری از سخنان خود در جمع اصحاب رسانه با اشاره به موضوع اصلاح مصوبه برج باغ ها گفت: ما علاوه بر لغو مصوبه برج باغ ها در شورا باید به سمتی حرکت کنیم که طرح جامع نیز اصلاح شود.

وی ادامه داد: مبنای پیشنهاد جدید نیز اینگونه است که ساخت و ساز در باغات صورت گیرد اما با ضابطه سفت و سخت تر و حجم و ارتفاع خیلی کمتر.

اعطا افزود: در این پیشنهاد تعداد طبقات کمتر می شود و مالک تنها مجاز است در همان 30 درصد سطح اشغال ساخت و ساز نماید و چه بسا در مواردی تنها در 20 درصد سطح اشغال  ساخت صورت گیرد و اگر هم پارکینگ تامین نشد می بایست در حجم سطح اشغال کمتری اقدام به ساخت کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت: در جلسه مشترک کمیسیون شهر سازی و سلامت و 4 کمیته شورا که مرکب از کمیته حقوقی ، کمیته طرح های شهری ، کمیته محیط زیست و کمیته شهر سازی شورا است و نیز حضورنمایندگان شهرداری و سازمان بوستان ها و نماینده شورای عالی شهر سازی پیشنهاد شهرداری به بحث گذاشته شد. این جلسه به گونه ای بود که  تمام طرف های ذی مدخل حضور داشتند.

اعطا افزود: مصوبه برج باغ مصوبه سال 82 که سال 83 به دلیل اینکه برای طبقات محدودیت قائل نشده بودند اصلاح شد.  بدین صورت که ذکر شده بود سطح اشغال حداکثر 30 درصد اما در تعداد طبقات صحبتی نمی کرد. برداشتی که می شد این بود اگر زمینی  باغ نبود چه تراکمی می توانست بسازد و حالا که باغ هست چه تعداد طبقات می توان به آن اضافه کرد. یعنی هر چه از مساحت باغ کسر می شد در طبقات جبران می کردند و تشویقی هم می دادند و لذا تعداد  طبقات به 11 تا 12 طبقه می رسید.

این در شرایطی است که در پیشنهاد جدید شهرداری ارتفاع سازه ها در باغات مورد توجه قرار گرفته و برای آن محدودیت ارتفاعی در نظر گرفتند. با حضور طرف ذی مدخل در جلسات هماهنگی نیز بنا داریم از همان ابتدا با شورا یعالی شهر سازی هماهنگ باشیم و در زمان اجرا نیز این امر تسریع شود تا دیگر شاهد سازه های بلند مرتبه در باغات نباشیم.

اعطا در ادامه افزود: البته در موضوع باغات ما با دو دیدگاه مواجهیم ؛ یکی اینکه مالک باغ  می خواهد از زمین منتفع شود و هیچ راه حلی جز ساخت و ساز برای آن نداریم. اما ساخت و ساز باید محدود باشد ضمن اینکه حق ساخت از او صلب نشود. دیدگاه دیگر این است که به باغ به مانند فضای میراثی نگاه شود و هر گونه ساخت و ساز در آن ممنوع شود. اما سیاست های تشویقی در جهت تغییر کاربری و یا تخفیفات عوارضی برای حفظ باغ برای مالکان اعمال شود.

سخنگوی شورا ادامه داد: به هر روی امیدواریم با تصویب پیشنهاد جدید شهرداری دیگر ساخت و ساز های بلند و خارج از قاعده و ضابطه در باغات تهران ساخته نشود.

اعطا در بخش دیگری از سخنان و در پاسخ به نظارت شورا بر استخدام های شهرداری گفت: به طور کلی شهرداری با تورم نیروی انسانی مواجه هست و طبیعی است هر سیستم مدیریتی باید جلوی استخدام های بی رویه و بی ضابطه را بگیرد.

وی ادامه داد: بر اثر نظارت همگانی که از رسانه ها ناشی می شود و خود بعضا برخی اخبار را از رسانه ها مطلع می شویم و این البته اتفاق خوبی است که نظارت همگانی تقویت شده مواردی بوده است که در حوزه استخدامی اتفاق افتاده و باید نسبت به آن نظارت بیشتری داشت.

اعطا اظهار داشت: به طور کلی شورا موافق بزرگ شدن بدنه شهرداری نیست . اما تیم مدیریتی وقتی سر کار می آید باید بتواند در سطوح مدیریتی مدیران هماهنگ خود را وارد سیستم کند تا بتواند قول های داده شده به مردم را عملی کند . به همین دلیل ورود افراد جدید را نباید نفی کنیم اما با توجه به تورم نیروی انسانی در شهرداری قاعده کلی وجود دارد که افراد جدید وارد نشود مگر آنکه توجیهی در این مورد وجود داشته باشد.

اعطا خاطر نشان ساخت: اخیرا در کمیسیون نظارت و حقوقی بحث مشخصی داشتیم که ما نظارت بر استخدام های شهرداری از طریق خود این کمیسیون فعال تر کنیم و لذا نظارت شورا بر استخدام های شهرداری بیشتر خواهد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه و در  پاسخ به پرسش خبرنگاران  مبنی بر پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز گفت: نمی‌توان این توقع و انتظار را داشت که در بازه زمانی کوتاهی مطالبات پیمانکاران پرداخت شود و بودجه پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری تهران ۴۲ تا ۴۳ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است و ۱.۴ این رقم در بودجه سال جاری نسبت به بودجه سال ۹۶ افزایش یافته است.

اعطا همچنین در خصوص پخش تلویزیونی مسابقات جام جهانی و حواشی مربوط به آن گفت: اینکه بازیها پخش شود کار خوبی به لحاظ نشاط اجتماعی است و حتی به صورت مطالبه عمومی نیز در آمده و این را هم باید گفت که بعد از مسابقه ایران و مراکش مردم خود نیز این شادی را مدیریت کردند و اتفاقی هم رخ نداد.

وی تاکید کرد: گرچه شورا و شهرداری موافق چنین نظری هستند اما در این موضوع مجموع عوامل و سازمان های تصمیم گیر در سطح  دخیل هستند که باید این مجموعه به توافق برسند. در صورت توافق این روند می تواند ادامه پیدا کند.

وی در مورد "کاسبی" برخی از مجموعه‌های شهرداری از پخش فوتبال همچون برج میلاد و مجموعه باغ کتاب گفت: ما نیز این موضوع را در گزارش‌های مردمی متوجه شدیم و حتما موضوع را پیگیری می‌کنیم.

اعطا همچنین در مورد عدم شکل گیری کمیته پایش اعضاء و کارکنان شورای شهر تصریح کرد: در مجلس نیز چنین کمیته‌ای وجود دارد و در جلسات هم اندیشی‌مان چند باری در مورد تشکیل این کمیته صحبت شد و مقرر شد که آقای الویری در مورد ساز و کار این کمیته بررسی‌هایی انجام دهد و مطمئن باشید در ضرورت تشکیل این کمیته هیچ یک از اعضا تردیدی ندارند.