۰ نفر

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

وجود بیش از 5هزار دکل مخابراتی غیرمجاز در پایتخت/ تشعشات دکل‌های مجاز استاندارد است

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 279325
وجود بیش از 5هزار دکل مخابراتی غیرمجاز در پایتخت/ تشعشات دکل‌های مجاز استاندارد است

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر از وجود بیش از 5هزار دکل یا سایت غیرمجاز در پایتخت خبر داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمدرضا قنادان درباره سلامت تشعشات دکل‌های مخابراتی تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در کشور درباره بهداشت تشعشات شرایط نسبتا خوب و حتی رو به مطلوبی داریم به این واسطه که اندازه گیری چگالی تشعشات در همه جای دنیا استانداردی دارد.

وی ادامه داد:  بخشی از دکل‌هایی که ذیل حاکمیت شهرداری احداث شدند توسط نهادهای مستقل مثل سازمان انرژی اتمی و تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تهران مورد پایش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرند و روی سلامت آن‌ها صحه می‌گذارند.

قنادان به شهروندان توصیه کرد که حتی الامکان در املاک شخصی خودشان اجازه نصب و احداث سرویس‌های رادیویی بدون مجوز شهرداری را ندهند و اگر سرویس‌های غیرمجاز وجود دارد به ما در شناسایی آن کمک کنند تا با حداکثر توانمان اقدام به بررسی ایمنی سازه، بهداشت و چگالی تشعشات و هم سایر مواردی که جزو الزامات قانونی است اعم از قوانین شهرداری و وزارت ارتباطات کنیم.

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر با بیان اینکه باید شناسنامه شهر مدون و مستقل باشد، اضافه کرد: این موضوع صرفا اعمال حاکمیت شهرداری نیست، اگر دکل‌‌ها شناسنامه‌دار شوند هم توسعه شبکه تسهیل می‌شود و هم هزینه کمتری به کشور وارد می‌شود که طبیعتا توسعه افزایش ضریب نفوذ شبکه باند باعث افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور می‌شود.

وی ادامه داد: باید به مردم این اطمینان را بدهم که در حوزه بهداشت تشعشات شرایط خوبی داریم. وزارت‌ارتباطات دستگاه‌های اندازه‌گیری را در نقاط مختلف شهر مستقر کرده و پایش مستمری در این حوزه در  حال انجام است.

قنادان درباره میزان مضرات این تشعشات گفت: تشعشات ماکرویو هم می‌تواند مضر باشد اما استانداردهایی در این حوزه حاکم است که شدت تابش و رعایت فواصل استاندارد را دریک نقطه و زمان معین اندازه‌گیری می‌کند که با استانداردهای جهانی انطباق دارد.  استانداردهای ایران سهل‌گیرانه نیست و نتایج پایش‌هایی که به‌وسیله سازمان های ذی صلاح و مستقل انجام شده حاکی از این است که شرایط آرام‌بخشی وجود دارد.  

او درباره تعداد دکل‌ها و سرویس‌های غیر مجاز اظهار کرد: بیش از 7هزار سایت تا اردیبهشت 97شناسایی شده که از از این تعداد 5هزار سایت بدون مجوز هستند که غیرقابل شناسایی نیستند اما رسیدگی به آن‌ها چون نهاد حقوقی سرویس را نداده دشوار است.  تدبیری که وزارت ارتباطات یا همکاری شهرداری برای این موضوع داشته این است که هر سرویس رادیویی باید توسط یک دارنده پروانه مجاز ایجاد شود. طبیعتا اگر دارندگان پروانه که اپراتورهای همراه هستند، ارائه دهنده سرویس روی برج مخابراتی باشند از مسیر شهرداری اقدام به اخذ مجوز خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر تاکید کرد: بهترین مسیر برای اینکه شهر از نظر سازه، منظر عمومی و  تشعشات شهر ایمن باشد این است که مسیر قانونی برای دریافت سرویس رعایت شود و سرویس دهنده‌ها نیز مسیر قانونی برای اخذ مجوز راه‌اندازی ایستگاه رادیویی را طی کنند.

قنادان با اشاره به اختلاف وزارت ارتباطات و شهرداری بر سر جانمایی دکل‌های مخابراتی در سطح شهر تهران گفت: وزارت ارتباطات طبیعتا متولی صدور مجوز در حوزه بهره برداری از پروانه های ارتباطات رادیویی است اما موضوع این است که شهرداری باید همگام با دارندگان پروانه با آنها همراهی کرده و توسعه شبکه را در تهران تسهیل کند این اتفاق اتفاقی است که در حال حاضر به اذعان همکاران سابق ما در وزارت ارتباطات به خوبی شکل گرفته است.

او درباره ایمنی سازه دکل‌های مخابراتی هنگام وقوع زلزله گفت: یکی از مواردی که درفرایند صدور مجوز مورد بررسی قرار می گیرد ایمنی سازه و ایستایی آن در شرایط بحرانی است. اگر نخواهم مردم را نگران بکنم باید بگویم که حداقل هایی توسط دارندگان پروانه رعایت می شود اما طبیعتا آنچه توسط شهرداری بررسی نشده توسط شهرداری هم تایید نخواهد شد. بیش از نیمی از دکل هایی که احداث شده‌اند متاسفانه بررسی‌نشده‌اند.