۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تخلف بزرگ ساختمانی یک دانشگاه در محدوده برج میلاد/ چرا مدیرعامل برج میلاد به شهردار منطقه اجازه ورود به محدوده برج را نداد؟

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵
کد خبر: 278100
تخلف بزرگ ساختمانی یک دانشگاه در محدوده برج میلاد/ چرا مدیرعامل برج میلاد به شهردار منطقه اجازه ورود به محدوده برج را نداد؟

اعضای شورای شهر تهران در شصت و هشتمین جلسه شورا تخلفات برج میلاد را بررسی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، درابتدای شصت و نهمین جلسه شورای شهر تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر ساماندهی تعطیلات در کشور، گفت: اگر هزینه جاری شهرداری را ماهیانه 1000 میلیارد تومان در نظر بگیریم دستکم این مقدار در سال به دلیل عدم ساماندهی تعطیلات تلف می‌شود.

‫وی با بیان اینکه عید فطر به عنوان یک سنت زیبا در پیش است، گفت: عید فطر عید روزه داران و عیدی است که با سنت زیبای دادن فطریه و نماز وحدت بخش عید فطر همراه است.‬

رسانه ملی نسبت به بازخوانی اظهارات وحدت بخش رهبری اقدام کند

وی با بیان اینکه نماز عید فطر فرصتی است که تمام اختلافات و کینه‌ها جای خود را به برادری و محبت بدهد، گفت: به خاطر داریم که در سال 88 و در اوج بحران‌های داخلی و اختلافات سیاسی، مقام معظم رهبری در خطبه عید فطر از کلید واژه ماندگار جذب حداکثری و دفع حداقلی استفاده کردند و بر حفظ حقوق شهروندان در برابر سخت‌ترین اتهامات تاکید کردند که بر همین اساس بی مناسبت نیست که رسانه ملی به جای بازخوانی اختلافات سیاسی، این گونه اظهارات وحدت بخش مقام معظم رهبری را بازخوانی و یادآوری کند.

‫رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه عید فطر فرصتی برای شادابی شهروندان است، گفت: بی مناسبت نیست که درباره موضوع تعطیلات با بهره وری مدیریت شهری تاکید کنیم و باید بگویم به غیر از آخر هفته‌ها، 26 روز تعطیلات رسمی در ایران وجود دارد که 17 روز آن تعطیلات مذهبی است؛ اما به دلیل چینش و کارکرد نامناسب این تعطیلات دست کم معادل آن نیز به عنوان بین‌التعطیلی در فعالیت دستگاه‌های اجرایی اختلال به وجود می‌آورد و عملا دو ماه را در سال از دست می‌دهیم.‬

‫هاشمی با بیان اینکه بیشتر تعطیلات به علت مناسبت‌های عزاداری است که در اکثر آنها بسیاری از شهروندان با تعطیل کردن روز قبل یا بعد به سفرهای تفریحی می‌روند، گفت: یعنی نه تنها فلسفه تعطیلی برای برگزاری مراسم عزاداری محقق نشده بلکه بر کاهش بهره وری، تصادفات، ترافیک و ... دامن می‌زند و این در حالیست که اگر در اکثر این روزها عزاداری نباشد می‌توان با برگزاری مراسمات عزاداری رسمی در مدارس، ادارات و ... تکریم بهتری از اهل بیت داشت.‬

‫وی با بیان اینکه چند سالی است طرح ساماندهی تعطیلات در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: حذف تعطیلی 12 فروردین و 15 خرداد که از تعطیلات انقلابی است و همچنین 29 اسفند که از تعطیلات ملی است و مختص کردن تعطیلی شهادت برخی ائمه به قم و مشهد قید شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.‬

‫رییس شورای شهر تهران افزود: تجربه سایر کشورهای اسلامی نشان می‌دهد که تمرکز تعطیلات مذهبی بر روزهای شادمانی علاوه بر تزریق نشاط و شادابی به جامعه موجب افزایش بهره وری در کشور هم می‌شود.‬

‫وی با اشاره به تاکیدات رهبری در دیدار با دانشگاهیان مبنی بر استفاده از توان دانشگاهیان و دانشمندان گفت: امیدواریم مراجع تقلید از کمک دانشمندان در علوم نجوم برای دیدن هلال ماه استفاده کنند تا از این پس شاهد ناهماهنگی در جامعه در مورد تعیین روز عید فطر نباشیم.‬

‫هاشمی با اشاره به طوفان شب گذشته در تهران گفت: تعدادی از درختان بر اثر طوفان شب گذشته شکسته است و این در حالیست که درختان خشک نیز در تهران وجود دارد. هر چند که از اول صبح ماموران شهرداری شروع به پاکسازی کردند اما امیدواریم علاوه بر اینکه با سرعت بیشتر کار می‌کنند، نسبت به هرس درختان خشک شده نیز اقدام کنند.‬

‫۴.۵درصد کودکان کار مبتلا به ایدز هستند‬

‫در ادامه الهام فخاری همزمان با روز جهانی کودک به بعضی از مشکلات کودکان کار اشاره کرد و گفت‬: « برخی کارشناسان آمار کودکان کار ایران را بیش از 3 میلیون نفر تخمین می‌زنند. ضمن اینکه این رقم برای تهران 20 هزار نفر تخمین زده می‌شود، اما به دلیل اینکه اغلب کودکان کار هیچ گونه ثبت هویتی ندارند؛ آمار دقیقی در این زمینه نمی توان ارائه کرد. این در حالی است که بنا  گفته استاندار تهران فقط ۴۰۰ کودک کار در تهران شناسایی شده است. از سوی دیگر مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: آمار دقیقی از تعداد کودکان کار و خیابانی در تهران وجود ندارد و هم اکنون در مراکز بهزیستی 3800 کودک و در مراکز متعلق به شهرداری یک هزار کودک نگهداری می‌شود.»

وی  ادامه داد:   اختصاص 2 مقاوله نامه از 8 مقاوله نامه سازمان جهانی کار به کار کودک ( مقاوله نامه 138 و 182)، تاکید بر ممنوعیت کار کودکان زیر 15 سال در ماده79 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، تاکید ماده 84 قانون کار جمهوری اسلامی بر شرایط کار نوجوانان و ارائه حمایت های ویژه به آنها،  اشتغال به کار یک میلیون و هفتصد هزار نفر کودک به عنوان کودک خانه دار، پیشگیری از افزایش صدمات جبران ناپذیر بر آینده فردی اجتماعی و اقتصادی کودکان به عنوان بزرگسالان فردا از دلایلی هستند که اهمیت و ضرورت توجه به کودکان کار را برای ما مشخص می‌کنند.»

این عضو شورا دختران را آسیب پذیرترین کودکان کار دانست و افزود: بیشترین آسیب متوجه دخترانی است که به عنوان کودک کار در خیابان کار می‌کنند ، بنابراین ممکن است با طرح جمع آوری کودکان کار، حتی تعداد ازدواج های زیر 15 سال دختران به شکل تصاعدی بالا برود.

فخاری ضمن اعلام نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز، ادامه داد: «بنا بر اعلام معاون وزیر بهداشت، بر اساس مطالعه‌ای که درباره بروز و شیوع ایدز روی هزار کودک کار و خیابان در شهر تهران انجام شده ۵ / ۴ درصد آنها به ایدز مبتلا بوده‌اند. در همین زمینه رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفته است ۴ تا ۵ درصد از کودکان کار خیابان به ایدز مبتلا هستند. وی اعلام کرده است: یک سوم کودکان مبتلا ۱۰ تا ۱۴ ساله و دو سوم ۱۵ تا ۱۸ ساله هستند. در کنار همه این مسائل نباید از آزار جنسی که این کودکان هر روز در معرض آن قرر می‌گیرند، غافل شویم. بیش از ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.»

رییس کمیته اجتماعی اذعان داشت:  مطالعه مصرف مواد در بین کودکان خیابانی نشان می‌دهد که حدود ٥ درصد از پسران دارای سابقه مصرف مواد بوده‌اند همچنین این درصد در بین دختران نیز نزدیک یک درصد است.

وی با اعلام نرخ بیسوادی در  کودکان کار افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، ۷۲ درصد این کودکان بیسواد و کم‌سواد هستند یا در حد ابتدایی سواد دارند و ۱۷ درصد کودکان کار و خیابان‌ در تهران اصلا مدرسه نرفته‌اند و این بیسوادی و کم‌سوادی در فرایند زندگی این افراد تاثیر سوء دارد.

این عضو شورا با اشاره به علت اصلی افزایش تعداد کودکان کار ادامه داد:  60 درصد از کودکان خیابانی نه به دلیل نابسامانی وضعیت خانوادگی بلکه به دلیل فقر اقتصادی یا بیکاری و اعتیاد بد سرپرستی و نا آگاهی والدین راهی خیابان‌ها می‌شوند. رشد فقر در کودکان کار و خیابان از سال ۸۴ تا ۸۸ روند صعودی داشته است.

فخاری با تشریح شرایط نامساعد کار کودکان در تهران اعلام کرد: تعدادی از این کودکان ساعات طولانی و از ۷  صبح تا ۵ بعد از ظهر در زمین‌های برنجکاری غیر اصولی اطراف بهشت زهرا با دستمزد روزی ۲۵ هزار تومان کار می‌کنند. بیشتر این کارگران دختران و پسران از سن ده سال تا ۱۵ سال هستند. کودکان 7 و 8 ساله در کارگاه های پرسکاری لب خط به ازای ۱۱ ساعت کار فقط ۳۰۰ هزارتومان دریافت می کنند. این کارگاه ها محیط غیراستاندارد و شدیداً آسیب زا دارند، صدای بسیار بلند دستگاه، خطر قطع عضو، هوای آلوده و تنبیه شدید فیزیکی  صاحبکار در تمامی کارگاه ها رایج است. کودکان زباله گرد بدون دستکش سر در سطل‌های زباله دارند؛ آنها به‌دلیل انجام این گونه اقدامات در معرض ابتلا به ایدز، هپاتیت، کزاز، حصبه، سالک پوستی، انگل‌های روده‌ای، اسهال خونی، فلج اطفال، زانو درد و کمردرد هستند.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر در ادامه این صحبت‌ها طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان را  پاک کردن صورت مسأله دانست و افزود: از بیست سال پیش تا کنون، تعداد دوره‌های جمع آوری کودکان از خیابان‌ها و معابر از سی بار هم گدشته است. با این حال نه تنها مسأله حل نشده بلکه رو به افزایش می‌باشد. به جای حذف کودکان از خیابان و انتقال آنان به مراکز بسته دولتی، سازمان‌های  مردم نهاد ؛ رویکرد مراکز باز بر مبنای ایجاد اعتماد در کودکان به مراکز حمایت کننده را پیشنهاد کرده اند. این رویکرد به توانمندسازی و ارتقاء مهارت های اجتماعی در کنار حمایت های درمانی، مشاوره ای و تغذیه ای اعتقاد دارد.

فخاری گفت: مدیریت شهری بر توجه و حمایت از کودکان کار توجه جدی دارد. مراکز پرتو در مناطق آسیب خیز تهران با هدف مهار، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقاء سلامت اجتماعی کودکان خیابانی شهر تهران و با همکاری سازمان های مردم نهاد در حال فعالیت هستند. طی بررسی های صورت گرفته مناطق 20-19 -18-17-15 - 14 -12-5-4-2 دارای تعداد بیشتری از کودکان خیابانی هستند که مراکز حمایتی پرتو در این مناطق تشکیل شده است. اما نکته اینجاست که آیا تنها متولی رسیدگی به کودکان خیابانی شهرداری و بهزیستی است؟

وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد مؤثرترین و مهم ترین نهاد حمایتی کودکان کارهستند و تقویت نقش و جایگاه سازمان های آنان در مواجهه با مسأله کودکان کار بسیار حیاتی است. شورای اسلامی شهر تهران از جمله نهادهایی است که در عرصه شهر می‌تواند با تصویب و نطارت بر اجرای قوانین حمایتی و ایجاد تسهیلات حقوقی برای سازمان های مردم نهاد در این زمینه گام های مؤثری بردارد.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر در انتها مهم ترین و فوری ترین مسأله کودکان کار ایمنی و بهداشت آنان دانست و اعلام کرد: میان همه مسائل و نگرانی های مربوط به کودکان کار ضروری است ایمنی و بهداشت این کودکان به عنوان اصلی ترین مسأله  آنان مورد توجه جدی قرار گیرد. بدین منظور پیشنهاد می شود این راهبرد در رأس برنامه های حمایتی نهادهای دولتی، عمومی و سازمان های مردم نهاد قرار گیرد.

لزوم تعیین تکلیف پروژه تقاطع غیر همسطح خیابان آزادی و استاد معین

همچنین مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر  پروژه تقاطع غیر همسطح آزادی، استاد معین که  از سال 1393 اجرای آن آغاز شده تعیین تکلیف نشود مطمئنا اگر این پروژه تعیین تکلیف نشود ما شاهد حوادث اسف بار تری از بلعیده شدن یک کامیون حامل خاک و نخاله که در محل ورودی خیابان شهید اکبری به خیابان آزادی در مجاورت پروژه زیر گذر رخ داد خواهیم بود .

او با بیان این اینکه اجرای به موقع پروژه ها یکی از الزامات مدیریت شهری است گفت: تعریف صحیح و اجرای دقیق و به موقع پروژه ها و تامین ایمنی شهروندان در دوره اجراء پروژه از جمله وظایف شهرداری و حق شهروندان معزز تهرانی است، بدیهی است عدم تعریف دقیق پروژه ها بدون توجه به مطالعات امکان سنجی و پیوست های فرهنگی،اجتماعی و زیست محیطی زمینه ساز بروز مشکلات و معضلات برای شهر، اختلال در زندگی شهروندان و  اتلاف منابع مالی شهرداری می گردد، امری که متاسفانه با عدم تامین مالی به موقع پروژه ها و توقف عملیات عمرانی این بحران ها را تشدید می نماید‫.‬

وی ادامه داد : آبان ماه سال گذشته در خلال بازدید از منطقه 9 شکایت ها و گلایه های شهروندان عزیزی که کارگاه پروژه عمرانی تقاطع غیر همسطح خیابان آزادی و استاد معین سبب بروز مشکلات مضاعف در زندگی روزمره شان شده بود را شنیدم و مساله را از شهردار محترم منطقه،معاون محترم فنی و عمرانی شهرداری تهران و شهردار وقت تهران پیگیری نمودم تا این پروژه متوقف تعیین تکلیف گردد، همچنین در بررسی و تصویب بودجه سال 1397 شهرداری با همراهی اعضاء محترم شورا مبلغ 100 میلیارد ریال ( دو برابر بودجه سال 1395) به عنوان اعتبار این پروژه پیش بینی و تصویب شد‫.‬

فراهانی افزود: پروژه تقاطع غیر همسطح آزادی، استاد معین از سال 1393 اجرای آن آغاز شده و تاکنون پیشرفت فیزیکی و ریالی چندانی نداشته است.مطمئنا اگر این پروژه تعیین تکلیف نشود ما شاهد حوادث اسف بار تری از بلعیده شدن یک کامیون حامل خاک و نخاله که در محل ورودی خیابان شهید اکبری به خیابان آزادی در مجاورت پروژه زیر گذر رخ داد خواهیم بود.بر همین اساس و به منظور تاکید بر اجرای دقیق و به موقع پروژه ها و حفظ ایمنی شهروندان  به‌ عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور،درباره «تعیین تکلیف پروژه تقاطع غیر همسطح خیابان آزادی و استاد معین » به شهرداری تهران تذکر می دهم‫.‬

رییس کمیته بودجه گفت : امیدوارم با پیگیری و تاکید جناب آقای مهندس افشانی؛شهردار محترم تهران بر اجرای به موقع پروژه ها و تعیین تکلیف این پروژه شاهد اجرای به موقع،ایمن و دقیق پروژه های عمرانی شهرداری تهران باشیم.

بدهی 1500 میلیاردی مودیان به شهرداری از آرای ماده 100

افشین حبیب‌زاده معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به عدم وصول جرائم ریالی آرای کمیسیون های ماده 100 گفت: پیرو گزارش های کمیسیون های ماده 100 که به درخواست بنده واصل شده بالغ بر 1500 میلیارد تومان بدهی مودیان مربوط به جرائم ریالی آرای کمیسیون های ماده 100 وجود دارد که این رقم به پرونده های بیش از 500 میلیون ریال می باشد‫.‬

وی ادامه داد: نکته حایز اهمیت این است که هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به 150 پرونده است‫ .‬

معاون نظارت شورا گفت: با توجه به مشکلات مالی شهرداری تهران ضروری است در خصوص تعیین تکلیف بدهی مودیانی که مشمول جرایم ریالی کمیسیون های ماده 100 شده اند اقدام ضروری را به عمل آورند.

لزوم تعیین تکلیف طرح ها و لوایح الزام آور شهرداری تهران

همچنین ناهید خداکرمی نیز با اشاره به عدم ارایه طرح ها و لوایح الزام آور از جانب شهرداری تهران در موعد مقرر یکی از مواردی است که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود‫.‬

خداکرمی افزود: طرح ها و لوایح الزام آوری که طبق آن شهرداری موطف بوده طی بازه زمانی معین به آنها رسیدگی کند ، وضعیت نامشخصی دارند‫.‬

وی ادامه داد: شورای پنجم از ابتدای کار خود طرح ها و لوایح الزام آور متعددی را تصویب کرده است که در اغلب آن ها به شهرداری تکلیف شده بود تا در یک بازه زمانی مشخص لایحه یا گزارش مطروحه را به شورا ارائه کند. اما متاسفانه مصوبات مربوطه با وجود پایان مهلت مقرر هنوز به شورا ابلاغ نشده است‫.‬

خداکرمی افزود: لذا به شهردار محترم  تهران تذکر داده می شود تا هر چه سریعتر نسبت به ارسال لوایح یا گزارشی از پیشرفت کار مصوبات ذکر شده اقدام کند‫.‬

خداکرمی در ادامه به معرفی این مصوبات پرداخت و گفت: الزام شهرداری تهران به ساماندهی واگذاری حق بهره برداری املاک و اراضی و اموال غیر منقول شهرداری تهران به اشخاص حقیقی ف حقوقی و موسسات عمومی غیر دولتی، الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه برنامه عملیاتی ایمن سازی ساختمان های نا ایمن بلند مرتبه شهر تهران، الزام شهرداری تهران به گزارش میزان تحقق طرح تفصیلی، الزام شهرداری تهران به شناسایی گره های ترافیکی و نواقص هندسی معابر و بزرگراه ها، الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه رویداد تهران 1400، سیاست ها و راهبرد های اساسی اولویت ها و مسائل کلیدی، الزامات، ویژگی ها و رویکرد های تدوین برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران از جمله این طرح ها و لوایح بوده که هنور اقدامی از سوی شهرداری تهران در این خصوص انجام نشده است.

لزوم تهیه طرح جامع برج میلاد / ساخت و ساز های بدون مجوز در برج میلاد و پیرامون آن

محمد سالاری،رییس کمیسیون شهرسازی و‌معماری شورای شهر تهران نیز در خصوص لزوم تدوین طرح جامع اراضی برج میلاد گفت: متاسفانه علیرغم این که مجموعه برج میلاد یکی از محل های حضور مردم و گردشگران است و به یک تفرجگاه ملی و حتی منطقه ای تبدیل شده است هنوز برای این مجموعه و اراضی پیرامون آن، طرح جامعی تهیه نشده است.

وی ادامه داد: در شورای شهر دوره قبل هم در این مورد تذکرات زیادی داشتیم و در نهایت کمیسیون ماده 5 مصوبه ای تصویب شد که  شهرداری ملزم است که برای تدوین طرح جامع اقدام کند و تا آن زمان نباید هیچ گونه ساخت و سازی در آنجا صورت گیرد. این در حالی است که متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی ایران در دوره گذشته در آنجا ساخت و سازی را آغاز کرد که پس از پیگیری های ما، این ساخت و ساز متوقف شد.

این عضو شورای شهر تهران افزود: اما در فرآیند گذار و تغییر شهردار از قالیباف به نجفی ساخت و ساز دوباره شروع شد.

سالاری با اشاره به تذکر خود به کشت پور، شهردار منطقه 2  و توقف پروژه بیان کرد: مجددا در زمان شهرداری آقای نجفی تفاهم  کردند و بالای 50-60 هزار متر مربع اضافه بنا ساختند و در حال ساخت است.متاسفانه اصول شهرسازی و معماری و اصول طرح تفصیلی و طرح جامع را رعایت نمی کنند.

وی ادامه داد: همچنین گودبرداری مجموعه فاز دوم برج میلاد سال هاست رها شده است و بارها هم کمیسیون عمران تذکر دادند و ابراز نگرانی کردند. سالاری افزود: اخیرا هم  گزارش هایی رسیده است که مجموعه برج میلاد یک مکان و ساختمان اداری می سازد که پس از پیگیری های ما  شهردار منطقه و معاونانش می گویند که آنجا ما را راه نمی دهند. یعنی مجموعه برج میلاد خود را مانند سازمانی مانند نوسازی اراضی عباس آباد می داند و فکر می کند که خودش می تواند تصمیم بگیرد.

سالاری با اشاره به لزوم تدوین سریع طرح جامع برج میلاد گفت: از آنجاییکه برج میلاددر حوزه استحفاضی منطقه ۲ است شهردار منطقه و همکارانش باید  بدون مجوز نظارت مستمر از برج میلاد داشته باشد.

شهرداری ملزم به تهیه برنامه جامع کنترل و کاهش تخلفات ساختمانی شد

همچنین با رای اعضای شورای شهر تهران شهرداری ملزم به تهیه برنامه جامع کنترل و کاهش تخلفات ساختمانی شد.

محمد سالاری،رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ارائه لایحه کاهش تخلفات ساختمانی و افزایش مقررات ساخت و ساز  گفت: با توجه به گستردگی تخلفات ساختمانی و افزایش بی رویه آن از یک سو و ضعف و ناکارآمدی فرایندهای موجود در پیشگیری و جلوگیری از وقوع و گستررش تخلفات ساختمانی شهرداری موظف به آسیب شناسی دقیق و ارائه برنامه جامع در این خصوص می شود.

وی مدت زمان مقرر برای تهیه این لایحه را سه ماه عنوان کرد و ادامه داد: در گذشته مصوبات خوب اما منفک از هم در این حوزه ایجاد شده بود که در قالب این لایحه تنقیحی نیز در این قوانین صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با تاکید بر رویکرد نظارت شهروندی به این لایحه گفت: هم اکنون تمامی افراد مرتبط به تهیه این برنامه اهتمام داشته و دانش خوبی نیز در این حوزه ایجاد شده است.

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی این دستور جلسه پیشنهاد اضافه شدن نام شورای عالی استانها به بند مرتبط با پیگیری تبدیل شدن تخلفات ساختمانی به جرم را ارائه و تصریح کرد: ایجاد قوانین مربوط به جرم انگاری تنها توسط مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است و این موضوع عملیاتی نخواهد شد مگر اینکه از سوی شورای عالی استانها پیگیری شود.

سید محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه پیش بینی های لازم برای تهیه لوایح قضائی از طریق نهادهای قانونی مشخص شده است گفت: من طرفدار کاهش عناوین جرم هستم که برهمین اساس می توان جرم هایی را که کارآمدی ندارند را حذف کرد این در حالی است که موضوع تخلفات ساختمانی لازم است در قالب جرم آورده شود چرا که با یک مخالفت یا موافقت در این حوزه میلیاردها تومان پول جا به جا می شود.

وی در پایان تاکید کرد: نباید پیگیری به صورت انحصاری از شورای عالی استانها باشد و می توانیم از سه مسیر ممکن موضوع را به مجلس ارائه کنیم.

حجت نظری، رئیس کمیته تنقیح شورای شهر تهران با بیان اینکه قوه قضائیه نیز می تواند چنین لایحه ای را به مجلس ارائه کند گفت: جرم انگاری الا با مصوبه مجلس مقدور نیست.

نظری ادامه داد: آنچه مورد دسترس تر، منطقی تر و راحت تر می تواند برای شورا انجام گیرد پیگیری موضوع از طریق شورای عالی استانها است.

وی در خصوص تتنقیح قوانین نیز اظهار داشت: اگر ضمائم طرح ها و لوایح پیش از طرح در صحن به دست کمیته تنقیح برسد می توانیم این تنقیح را  صورت دهیم این در حالی است که این ضمائم به موقع به دست ما نمی رسد.

در نهایت با رای اعضای شورای شهر واژه شورای عالی استانها به ماده 5 این مصوبه افزوده شد.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران دیگر پیشنهاد دهنده بود که خواستار اضافه شدن واژه شوایاری ها به بند یک این مصوبه شد که با موافقت اعضای شورای شهر تهران این تغییر نیز به تصویب رسید.

بهاره آروین در جریان این دستور جلسه به اصلاحات انجام شده بر روی سیستم رای گیری اشاره و از مسئولین واحد انفورماتیک شورای شهر تهران تقدیر کرد.

همچنین در خلال این جلسه شهربانو امانی، نسبت به نحوه بررسی بندهای این دستور جلسه اعتراض کرد و خواستار بررسی بند به بند آن شد که پس از بحث و بررسی الزامات قانونی رئیس شورا شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه نحوه بررسی از اختیارات رئیس شورا است، پیشنهاد این عضو شورای شهر را پذیرفت.

انتخاب یک نفر به عنوان نماینده شورا برای تحریر دفاتر قانونی در شهرداری، سازمان ها و شرکت های وابسته دستور دیگر جلسه امروز شورای شهر تهران بود که یکی از کارشناسان کمیسیون برنامه و بودجه برای تصدی این عنوان انتخاب شده و مورد تائید اعضای شورای شهر قرار گرفت.

انتخاب نماینده شورای شهر تهران برای حضور در کمیته انضباطی سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران نیز دستور دیگر این جلسه شورای شهر تهران بود که با رای اعضای شورای شهر تهران یکی از کارشناسان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران برای این موضوع انتخاب شد.