۰ نفر

شوراها و آمادگی پذیرش نقش‌های جدید

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 274263
شوراها و آمادگی پذیرش نقش‌های جدید

شوراها تجلی حضور مردم در مدیریت امور محلی هستند و در پنجمین دوره آن شاهد رشد و کمال آن هستیم و از ثمرات آن برخورداریم. تاثیر گذاری و ایفای نقش در ساختار قدرت امری است که با شکل گیری شوراها محقق شده است و موجب اثر بخشی فعالیتها و پروژه های عمرانی شده است.

تا قبل از شکل گیری شوراها، فعالیتهای شهرداریها، عمران و خدمات مهمی را برای مردم شهرها ایجاد کرده بود ولی بدون حضور و تاثیر گذاری مردم. شوراها مردم را به صحنه آوردند و به نمایندگی آنها مدیران شهری و روستایی را انتخاب می کنند و بر امور شهری و روستایی نظارت می کنند و علاوه برکارآیی، امکان اثر بخشی فعالیتها را فراهم کرده اند.

امروز شوراها به نمایندگی از مردم، آمادگی دارند که وظایف و ماموریتهای جدیدی را پذیرا باشند آنها می توانند در حوزه های  فرهنگی و اجتماعی بطور کامل حضور یابند به شرطی که دولت و سایر سازمانها و مراجع فرهنگی بپذیرند که وظایف در این حوزه را به همراه اختیارات و نیز منابع ذیربط را تواماًن به مدیریت شهری واگذار کنند.

در این راستا با توجه به مقتضیات محلی و براساس آداب و سنن محلی ، برنامه ریزی ونظارت بر حسن اجرای امور یاد شده بپردازند. امروز شوراها می توانند برنامه امور زیر ساختهای شهری را تدوین کنند و به حسن اجرای توزیع آب، برق، گاز و فاضلاب شهری توسط شهرداریها، نظارت کنند و بدین ترتیب از بار دولت بکاهند به شرطی که دولت نیز بپذیرد که از حجم خود بکاهد و این امور را وانهد و به جایگاه اصلی خود برگردد.

امروز شوراها می توانند بر حفظ و نگهداری میراث تاریخی شهرها اهتمام ورزند. آنها می توانند در امر گردشگری نقش آفرینی کنند. شغل ایجاد کنند و درآمد. کسب و کار شهری را رونق دهند و از محل بخشی از این درآمدها، شهرها را به مدد درآمدهای پایدار اداره کنند به شرط آنکه هر چه زودتر، مجلس شورای اسلامی طرح درآمدهای پایدار را تصویب کند.

امروز شوراها در مسیر شفافیت و اطلاع رسانی صحیح و به هنگام به مردم گام بر می دارند. و در صددند که حق مردم به شهر را به جا آوردند و به آن رسمیت بخشد.

امروز شوراها آمادگی دارند تا حلقه های مفقوده نظام شورایی را در لایه های زیرین تکمیل کنند. تشکیل شوراهای محله و متصل شدن به بدنه اجتماعی مردم از نواقص نظام کنونی شوراهاست که باید تکمیل شود همچنین شکل دهی واقعی شوراهای فرا دست چون شوراهای بخش ، شهرستان و استان از برنامه هایی است که در این دوره امکان تحقق آن هست به شرطی که شورای عالی استانها به این امر، اهتمام ورزد. توقع جدی از رئیس جمهور و دولت کنونی می رود که لایحه مدیریت شهری را که قریب هیجده ماه است که متوقف مانده ، بار دیگر مورد توجه قرار دهد و امکان تصویب آن در دولت را پس از دو دهه انتظار فعالان و علاقمندان نظام مدیریت شهری فراهم آورد.

*شهردار منطقه ۲۲