۰ نفر

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

شهر ری باید از تهران جدا شود/ تهران حتی مرز مشترک هم با شهر ری ندارد!

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۰۸
کد خبر: 273119
شهر ری باید از تهران جدا شود/ تهران حتی مرز مشترک هم با شهر ری ندارد!

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران معتقد است که شهرری باید از تهران جدا شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ حسن خلیل‌آبادی در تشریح آخرین وضعیت آثار تاریخی شهر تهران به اقتصادآنلاین گفت: وضعیت آثار تاریخی در تهران، ری و تجریش خوب نیست. متاسفانه ما مثل خیلی موارد دیگر هویت‌های تاریخی_ فرهنگی‌مان را خوب نگه نمی‌داریم، دیدگاه‌های مثبتی در این زمینه وجود ندارد و ارزش‌های واقعی این آثار که در دنیای امروز غیرقابل محاسبه است را، درک نمی‌کنیم.

وی ادامه داد:  ضعف فرهنگی و مدیریتی داریم و باید کاری کنیم که به ویژه مردم به این مسائل حساس شوند و خودشان برای حفظ هویت فرهنگی‌شان پیش‌قدم شوند. بیش از هزار ملک واجد ارزش تاریخی در تهران داریم که ثبت نشده است (فقط250 تا 300 اثرتاریخی ثبت شده است) سازمان میراث فرهنگی باید پیگیری کند. ما  مسئولیتی نداریم هرچند که به داخل بعضی از ملک‌های ثبت نشده مثل آرامستان ظهیرالدوله هم اجازه ورود داده نمی‌شود!

خلیل‌آبادی با اشاره به خشک شدن چشمه‌8هزار ساله علی اظهار کرد: درباره خشک شدن چشمه علی و بیرون زدن هواکش مترو از موزه نفیس فرش تذکر دادیم اما میراث فرهنگی به عنوان متولی این حوزه اقدامی انجام نداد. هرچند با مترو رایزنی کردیم و هواکش را برداشتند.

خلیل‌آبادی اضافه کرد: قوه قضاییه باید در این زمینه همراهی کند اما برخی اوقات کسانی که آثار تاریخی را تخریب می‌کنند علیه شورا یا میراث فرهنگی از دادگاه حکم می‌آورند.  در قضیه امامزاده عبدالله گفتیم نباید این جا تخریب می‌شده اما تخرییب‌کنندگان با دادستان صحبت کردند و ایشان گفتند که عیبی ندارد، رویش را بپوشانید! در حالی که باید مجازات می‌شدند و شلاق می‌خوردند. ما ابزار بگیر و ببند نداریم و تا زمانی که قوه قضاییه و میراث فرهنگی همراهی نکند ما فقط می‌توانیم حرفمان را بزنیم.

خلیل‌آبادی همچنین درباره پیشنهاد جدایی شهر ری از تهران گفت: شهر ری باید از تهران جدا شود زیرا مسائل و مشکلاتش شباهتی به تهران ندارد و رسیدگی هم به مسائل آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: تنها مسائلی که شهر ری را به تهران وصل می‌کند نمایندگان شورا  و مجلس هستند که اگر آن‌ها هم جدا شوند دیگر هیچ وجه مشترکی با تهران نداریم. ما حتی مرز مشترکی هم با شهر ری نداریم انقدر که اتوبان آزادگان طولانی است!