۰ نفر

شورای شهر تهران با انتخاب سمیع الله حسینی مکارم رای به عدم تغییر برنامه‌های محمدعلی نجفی بدهد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۱۸
کد خبر: 270990
شورای شهر تهران با انتخاب سمیع الله حسینی مکارم رای به عدم تغییر برنامه‌های محمدعلی نجفی بدهد

ثبات یک عامل زمینه‌ای کلیدی برای برنامه‌ریزی است و بدون برنامه‌ریزی رسیدن به اهداف اعلام شده برای اداره شهر تهران ممکن نخواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دیدبان ایران، محمدعلی نجفی، اولین شهردار منتخب شورای شهر به هر دلیلی از شهرداری رفت. هفت ماه شهرداری او، نمونه‌ای بود  از آن‌چه شورای شهر، می‌خواست بر شهر تهران حکم‌فرما باشد. در طول هفت ماه شهرداری، او معاونان و مدیران و شهردارانی را برگزید که معتقد بود می‌توانند به او در رسیدن به اهداف‌اش کمک کنند، برای شفافیت بیشتر قدم بردارند و می‌توانند شهرداری را از یکی از پرتخلف‌ترین نهادهای  عمومی به نهادی مردم‌محور تبدیل کنند. 
 
نگاه انسانی به شهر و نه نگاه ماشینی، از جمله اساسی‌ترین برنامه‌های شهردار اصلاح‌طلب اما موقت تهران بود. به هر ترتیب و با هر حرف و حدیثی که پیش آمد، نجفی در شهرداری نماند اما در همان مدت کوتاه، او و مدیران زیرمجموعه‌اش برای یک دوره چهار ساله برنامه‌ریزی کرده بودند. برنامه‌ریزی آن‌ها البته با تغییراتی در شهرداری هم همراه بود. طبیعی است که افرادی برای مدیریت در شهرداری انتخاب شدند که برنامه‌های شهردار را پذیرفته بودند و توانایی اجرای آن‌ها را داشتند. 
 
علی‌رغم تمایل اعضای شورای شهر برای ماندن نجفی در شهرداری، او نتوانست به مدیریت یکی از مهم‌ترین نهادهای عمومی کشور ادامه بدهد و حالا اعضای شورای شهر در آستانه انتخاب یک شهردار دیگر هستند. اعضای شورا همگی، با وجود برخی اختلاف‌نظرها، شیوه مدیریت نجفی بر تهران را قبول داشتند و کارنامه او را قابل دفاع می‌دانند. بدیهی است که رویه او در شفاف‌سازی و مبارزه با فساد، شیوه برخوردش با مردم، جذب مشارکت مردمی و برنامه‌های دیگری که مقدمات اجرای آن‌ها فراهم شده هم خواست شورای شهر تهران بوده است. با این حال، انتخاب جدید اعضای شورای شهر می‌تواند آن‌چه در 9 ماه گذشته در شهرداری انجام شده است را دوباره دست‌خوش تغییر کند.
شهردار جدید که رویه‌های محمدعلی نجفی را در برنامه‌هایش قرار نداده باشد، طبیعتا تیم جدیدی را هم وارد شهرداری تهران خواهد کرد. به این ترتیب، کمتر از یک سال از رفتن محمدباقر قالیباف از شهرداری، تهران دوباره شاهد تغییر معاونان و مدیران شهردار خواهد بود. این تغییرات پیاپی، بدیهی است که برای اداره شهر مضر خواهد بود.
شرایطی که اعضای شورای شهر تهران با آن روبه‌رو هستند البته شرایط پیچیده‌ای است: دو گزینه نهایی آن‌ها برای شهرداری محمد علی افشانی و سمیع‌الله حسینی مکارم هستند. دو گزینه‌ای که به نظر می‌رسد هر دو توانایی اداره شهر تهران را دارند، هر دو اصلاح‌طلب هستند و در مسئولیت‌های نزدیک به شهرداری بوده‌اند و اشنایی لازم را با شیوه اداره شهر دارند.
با این حال،‌ با انتخاب اولی، شهرداری تهران دوباره شاهد تغییر معاونان و مدیران و احتمالا شهرداران مناطق خواهد بود و دومی، معاون اداری و مالی نجفی بوده و ثبات در شهرداری تهران با او حفظ می‌شود.
احتمال به همین دلیل است که نجفی، شهردار پیشین تهران هم از او برای رسیدن به شهرداری حمایت کرده است. 

مکارم در دوره شهرداری نجفی عملکرد خوبی در معاونت اداری و مالی شهرداری تهران داشته و شهردار پیشین امیدوار است مکارم با مقبولیتی که نزد کارکنان شهرداری دارد و شناختی که از شهرداری به دست آورده، برنامه‌های ناتمام او را به سرانجام برساند.