۰ نفر

رییس هیات مدیره تعاونی مسکن شرکت واحد در تشریح مشکلات ساخت مسکن برای کارگران:

شهرداری و شورای شهر گوش شنوا ندارند/ ۶۰میلیارد تومان به اداره مالیات بدهکاریم

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۱۶
کد خبر: 270729
شهرداری و شورای شهر گوش شنوا ندارند/ ۶۰میلیارد تومان به اداره مالیات بدهکاریم

رییس هیات مدیره تعاونی مسکن شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: با وجود اینکه بارها برای حل مشکلات تعاونی مسکن شرکت واحد به شهرداری و شورای شهر مراجعه کرده‌ایم اما هیچکدام از آن‌ها گوش شنوا ندارند و اصلا نمی‌دانند مشکل ما چیست!

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ مهدوی‌خواه درباره آخرین وضعیت ساخت مسکن برای کارگران این تعاونی به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: ما در تعاونی مسکن تعدادی پروژه ساخت مسکن داریم که حدودا ۵هزار نفر را شامل می‌شوند، ما از پنج هزار نفر، ۴هزار و ۷۰۰نفر را خانه‌دار کردیم اما  ۳۰۰نفر ماندند که قرار بود در سپیدار ۲ و ۳ خانه‌هایشان ساخته شود.

وی ادامه داد: دو و سه سال پیش پیمانکار این پروژه اعلام کرد که دیگر با متری ۷۰۰تومان کار نمی‌کنم و باید قیمت را دو برابر کنید ما هم قبول نکردیم، پیمانکار از ما به دادگاه شکایت کرد. پروژه هم متوقف شد.

وی افزود: بعد از سه سال دادگاه رای به نفع ما داد و پیمانکار به زندان رفت، پروژه هم بعد از خلع ید به ما تحویل داده شد.

 مهدوی‌‌خواه با بیان اینکه در این مدت زمان هزینه‌ها هم بالا رفت، ادامه داد: پروژه‌ای که باید با ۱۶.۵ میلیارد تومان تمام می‌کردیم؛ ( ۱۲.۵میلیارد تومان پرداخت کرده بودیم و باید ۴میلیارد می‌دادیم تا تمام شود)، طبق نظر کارشناسان دادگستری از حالا به بعد باید ۲۴میلیارد تومان دیگر هم هزینه شود، یعنی پروژه برای ما با ۴۰میلیارد تومان هزینه به اتمام می‌رسد.

وی اضافه کرد: این ۲۰ یا ۲۴ میلیارد تومان اضافه را باید کسی تامین کند. تعاونی که از خودش چیزی ندارد هرچه داریم برای اعضای تعاونی است و مقداری که شهرداری به عنوان هبه به شرکت واحد داده است. اعضا و خود آنهایی که آنجا سهم دارند می‌دانند که تعاونی چیزی ندارد، اینکه جلوی شهرداری و شورای شهر هم اعتراض می‌کنند برای این است که از آن‌ها کمک می‌خواهند.

مهدی‌خواه تاکید کرد: کارمندان تعاونی مسکن به گمان اینکه خانه متری ۷۰۰ گیرشان بیاید ۸۰کیلومتر تا فردیس کرج می‌روند و بیشتر از این ندارد که بخواهد خانه‌ای با متری دو و نیم میلیون تومان بخرند. کارمندان شرکت واحد می‌دادند که دست ما خالی است و به‌همین‌خاطر جلوی شهرداری و شورای شهر اعتراض می‌‌کنند. شورای شهر و شهرداری هم  گوش شنوا ندارند البته خیلی از اعضای شورای گذشته با ما مذاکره کردند و می‌دانستند مشکل ما چیست اما راهکاری ارایه ندادند و حتی یک کمک صد میلیون تومانی به ما نکردند. ما خودمان راهکاری نداریم چون ساختمان‌سازی پول می‌‌خواهد و کسی باید به ما پول بدهد.

رییس هیئت مدیره شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه تمام اعتباراتمان تمام شد و هر چه املاک در پروژه‌های دیگر بود فروختیم و در این پروژه اضافه کردیم، گفت: الان نزدیک به ۱۰میلیارد تومان آخرین داشته و موجودی تعاونی برای این پرسنل و پروژه هزینه شده است و اعضای شورای شهر و شهرداری به ما پولی نداده‌اند وقتی پول نمی‌دهند خانه ساخته نمی‌شود تا یک یا دو ماه دیگر کار مجددا تعطیل خواهد شد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر تعطیل کردن پروژه شاید یک هفته بیشتر وقت نیاز ندارد اما راه‌اندازی دوباره با این وضعیت بسیار سخت است؛ دوباره باید تمام مراحل حقوقی که تا حالا طی کردیم را طی کنیم و کارگرانی که استخدام کردیم دوباره از نو استخدام کنیم.

مهدوی‌خواه اضافه کرد: بیشتر کمیسیون‌های کارگری در دوره شورای چهارم با ما کار کرده‌اند اما در دوره شورای جدید هیچ کدامشان ما را برای توضیح نخواستند که اصلا دردمان چیست و چرا این اتفاقات افتاده است. مشکلات و مسائل ما از طریق آقای سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد منتقل شده است و همه جا هم منعکس کرده‌ایم اما هیچ‌کس به داد ما نمی‌رسد.

رییس هیئت مدیره تعاونی مسکن با اشاره به اینکه اداره مالیاتی تمام حساب‌های تعاونی را مسدود کرده است، گفت: حساب‌های شخصی ما  مسدود و همه ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله شده‌اند. حقوق‌های شخصی خودمان هم بسته شده و ماشین‌های شخصی‌مان را هم بعضا در خیابان متوقف کردند و در پارکنیگ هستند، فقط به خاطر این که ما بدهی مالیاتی  داریم.

وی ادامه داد: بدهی مالیاتی هم ناشی از پولی بوده که شهرداری به شرکت‌ها هبه کرده است. شهرداری ۷۵میلیارد تومان از سال۸۸ به شرکت واحد هبه یا بخشیده است که شرکت واحد برای خانه‌دار شدن پرسنل بی‌خانه هزینه کند، اداره مالیاتی بعد از اینکه پول صرف پروژه شد بعد دو سه سال اعلام کرد که ما باید ۲۵ درصد این پول را مالیات می‌دادیم یعنی ۱۸میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان.

مهدوی‌خواه اضافه کرد: ادعای ما این است که اصلا ما چون تعاونی هستیم مشمول مالیات نمی‌شویم اما کارشناسان نپذیرفتند، رای برعلیه ما دادند و ما جریمه شدیم که مبلغ جریمه تا اسفند سال گذشته به ۴۷میلیارد تومان رسید که با احتساب ماهی دو و نیم درصد الان باید ۶۰میلیارد تومان شده باشد. کل پولی که شهرداری به ما داده ۷۵ میلیارد است اما مالیاتی که از ما می‌خواهند ۶۰میلیارد، در صورتی که در حساب ما ۵۰ میلیون هم پول نیست.

وی ادامه داد: این ۶۰میلیارد تومان اگرحل نشود بلافاصله اداره مالیاتی بعد از رای نهایی پروژه سپیدار یک و دو را ضبط می‌کند و دیگر چیزی نیست که بخواهیم سر آن دعوا کنیم و آن موقع به جای ۱۰نفر آن ۳۰۰نفر با خانواده‌هایشان برای اعتراض می‌آیند. ما زورمان به اداره مالیاتی نمی‌رسد.

مهدوی‌خواه در پایان گفت:  خود من از اسفند ماه سال گذشته همراه با بعضی از مدیران مان از ۶ماه قبل تا الان حقوق نگرفته‌ایم و زندگی شخصی خودمان تحت‌الشعاع قرار گرفته است. وقتی زندگی من تحت‌الشعاع است انگیزه‌ای برای ایستادن و حرکت کردن ندارم من الان چه کار کنم؟ جواب خانواده خودم را نمی‌توانم بدهم، اولویت به نظر شما کدام است؟ هیچ کس به داد ما نمی‌رسد همه متوقع هستند می گویند باید بسازید و تحویل بدهید، بدون این که ما پولی بدهیم بدون این که کمکی کنیم باید بسازید.