۰ نفر

با بخشنامه ضدفساد نجفی، پاشنه آشیل شهرداری هدف قرار گرفت

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 269428
با بخشنامه ضدفساد نجفی، پاشنه آشیل شهرداری هدف قرار گرفت

سرپرست شهرداری تهران و کاندید تصدی پست شهرداری گفت: با بخشنامه ضدفساد نجفی، پاشنه آشیل شهرداری هدف قرار گرفت.

اقتصادآنلاین-فائزه مومنی؛ سمیع الله حسینی مکارم روز یکشنبه در ارائه برنامه خود برای تصدی پست شهرداری گفت: شفاف سازی و مبارزه با فساد را مطلوب تر در شهرداری تهران ادامه می دهم.

سمیع الله مکارم افزود: شهر را که شامل مردم و ظرفی است که مردم در آن زندگی می کنند را جدی بگیریم.

وی افزود: باید تلاش کنیم شهر را به شهری برای زندگی بسازیم و برای ارتقای کیفیت زندگی مردم باید تلاش کنیم .

مکارم با بیان اینکه تهران یکی از کلان شهرهای زیبای دنیاست و پایگاه اصلی دانش و معرفت کشور است، اظهار کرد: تهران دارای ثروت‌های زیاد مادی و معنوی و منابع انسانی منحصر به فردی دارد.

سرپرست شهرداری تهران  با بیان اینکه تهران دارای ظرفیت های ناشناخته اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، عنوان کرد: شهرداری سازمانی است که ذاتا خدمات به مردم  ارایه می کند  و امانتی است در دست ماست.

وی با بیان اینکه تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی است، گفت: در تدوین برنامه شهرداری دنباله رو این شعار هستم و برنامه ای دقیق تر و جامع تر و کامل تر از دوران نجفی ارایه خواهم کرد.

مکارم با اشاره به سند تحویل و تحول شهر تهران گفت: این سند دید شفافی از تهران ارایه کرده است .

کاندید شهرداری تهران بیان کرد: مصوبه شورای شهر درباره برنامه سوم توسعه شهر تهران در برنامه آینده مورد توجه قرار گرفته است.

وی مطالبات مردم را مهم دانست و گفت: حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا، آسیب های اجتماعی، تاب آوری شهر و فساد ستیزی از مطالبات مردم است و در برنامه خود به آن توجه داشته ام.

مکارم با بیان اینکه در برنامه خود، اقدامات اساسی در مجموعه های متعدد شهرداری تهران  در نظر گرفته ام ، گفت: برنامه من تحقق پذیر و عملیاتی خواهد بود.

سرپرست شهرداری تهران با اشاره به چالش ها و تنگناهای پیش رو تاکید کرد: نبود درآمدهای پایدار، بدهی های شهرداری، ۳۶ میلیارد پروژه ناتمام تمام، استقراض از بانک ، ناکافی بودن حمل و نقل عمومی، وجود ترافیک و احداث مال ها و جانمایی نامناسب آن  و ارایه پروانه های ساختمانی در باغات تهران از جمله چالش های شهر است.

وی با بیان اینکه در ابتدای دوره جدید شهرداری، شهر برای پرداخت حقوق با مشکل مواجه شد، گفت: مسئولیت این کار بر عهده بنده گذاشته شد؛ با بررسی فرایند به این نتیجه رسیدم که فرایند نقد و غیر نقدی موجب نشت منابع مالی می شود.

وی افزود: در دوره جاری فرایند هولوگرام را تدوین و ریشه فساد در این حوزه بسته شد.

 مکارم گفت: اگر عملکرد شهرداری در این ۶ ماه مورد قبول است، با تلاش و حمایت شورای شهر بود.

وی با اشاره به برخی پرداختها در حوزه شهری گفت: با پرداخت ۳۰۰ میلیارد به تامین اجتماعی، پرداخت حقوق و دستمزد، نوانستیم شهر را اداره کنیم.

مکارم با بیان اینکه شهرداری تهران مدیر درآمد می خواهد، عنوان کرد: امروز شفافیت، انضباط مالی و اطلاعات رسانی در شهرداری تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه فساد در شهرداری کاهش یافته است، گفت: هیچ گزارشی از فساد مدیران در شهرداری در هشت ماه گذشته نداشته است.

وی، ایجاد سامانه زباله سوز، تبدیل ۲۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت بنزینی به برقی، تبدیل زباله های آراد کوه به درآمد و ایجاد سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از زباله سوز را به‌عنوان برنامه آتی خود عنوان کرد.

وی تلاش برای اتمام و تکمیل خط ۶و ۷ و یک مترو و افزایش ظرفیت حمل و نقل مترو به ۶ میلیون را از برنامه های خود عنوان و افزایش سهم قطار در حمل و نقل عمومی از ۹ درصد به ۲۰ درصد را از دیگر برنامه ها برشمرد.

وی گفت: در ارتباط با فضاهای تاریخی و فرهنگی در بافت فرسوده، برنامه داریم، چرا که تهرام شهر تاریخی و فرهنگی است و باید تمام

تاریخی و فرهنگی مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: حفاظت و مرمت و احیای ساختمان های تاریخی با اولویت ساختمان های شهرداری در برنامه مورد توجه است.

مکارم، همچنین تملک و صیانت از باغها را از دیگر موضوعات برنامه خود دانست.

وی با بیان اینکه فضای تعامل اجتماعی در شهر تهران کم است، افزود: برای نمونه امسال نوروزگاهها‌را در بلوار کشاورز اجرا کردیم و این برنامه ها را ادامه خواهیم داد.

کاندید شهرداری تهران گفت: در شهرداری با کمک شورا و نمایندگان مجلس، توانستیم لایحه ارزش افزوده را احیا کنیم.

وی توجه به اقتصاد خلاق و دانش بنیان را از دیگر برنامه ها عنوان و گفت: سی میلیارد تومان در بودجه امسال به استارت آپها اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه باید به درآمد های گردشگری نیز توجه شود، گفت: تهران می تواند با پتانسیلی که دارد، مقصد گردشگری باشد و زمینه های فراهم شود که حتی شیعیانی که به ایران وارد می شوند،  از تهران نیز  دیدن کنند.

مکارم با بیان اینکه در برنامه آتی برخی کارها را انجام نخواهیم داد، گفت: تا امروز با همه درآمد ها و اصلاح فرایند با حمایت شورا، شهر را اداره کردیم و قطعا شهرفروشی نخواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: حتی برای قطع یک درخت اغماض نخواهم کرد.

وی گفت: در انتخاب همکارانم انتخاب سیاسی نخواهم داشت و تخصص و پاکدستی را مدنظر خواهم داشت.

شورای شهر

مکارم گفت: در مقابل فساد و سوء استفاده مالی نیز اغماض نخواهم کرد.

وی درباره مساجد و هیات نیز خاطر نشان کرد: در این حوزه حمایت می کنیم اما در اجرای فعالیت آنها مداخله نخواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: شاید اگر برای پل صدر مطالعه بیشتری داشتیم ، هزینه آن را به مترو اختصاص می دادیم.

وی با بیان اینکه در دنیا مرسوم است که در پروژه های مهم از مردم نظر سنجی می کنند، گفت: در پروژه های مهم باید از نظر سنجی کرد.

وی در ادامه گفت: یک ریال از پول شهرداری را بدون نظر شورا و تخصیص در شورا هزینه نخواهیم کرد.

وی گفت: تعامل با شورای شهر، مجلس و دولت و سایر نهادها خواهیم داشت و شفاف سازی و مبارزه با فساد را مطلوب تر کرده و اقتصاد پایدار را دنبال می کنیم.

مکارم عنوان کرد: اگر شورا بمن اعتماد کند، بر اساس خرد جمعی و تعامل شهر را اداره خواهم کرد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع برنامه های کاندیداهای تصدی پست شهرداری تهران ، ۲۳ اردیبهشت ماه، شهر دار را انتخاب می کنند.

سمیع الله مکارم روز یکشنبه در ارائه برنامه خود برای تصدی پست شهرداری گفت: شهر را که شامل مردم و ظرفی است که مردم در آن زندگی می کنند را جدی بگیریم.

وی افزود: باید تلاش کنیم شهر را به شهری برای زندگی بسازیم و برای ارتقای کیفیت زندگی مردم باید تلاش کنیم .

در ادامه اعضای شورای شهر تهران سوالاتی را مطرح کردند:

حسن رسولی:

به نظر من آقای مکارم کمک کرد تا تهران در دوره گذار شهردار در تله مالی نیوفتد.

آقای حسینی شما را در لیست املاک نجومی آوردند من ریز شدم و وجدانا نه تنها شما را رانتخوار ندیدم بلکه مظلوم دیدم لطفاً راجع به این موضوع توضیح دهید.

زهرا صدراعظم نوری:

شعار شورای پنجم شهرداری شیشه ای هست.

برآورد ما ۵۲هزارمیلیارد تومان بدهی بود تراکم فروشی هم نکردیم هولوگرام هم بستیم پس چجوری ما حقوق را دادیم و شهر را اداره کردیم آیا به واقع شهر فروشی تمام شده است؟

ناهید خداکرمی:

راجع به املاک نجومی توضیح دهید!

اگر امشب به شما زنگ بزنیم به شما بگوییم که من به شما رای میدم و سه رای  دیگر هم برایت میاورم فقط فلانی را بزار فلان معاونت، شما چه جواب میدهید؟

شورای شهر

مجید فراهانی:

جناب مکارم شما وقتی مالی شهرداری را بر عهده گرفتید ۸۰ میلیارد در خزانه بود ولی سر برج ۱۰۰۰ میلیارد خرج شهرداری بود که شما موفق بودید.

نقاط قوت و ضعف دوره نجفی چه بود؟

در بحث جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی جناب نجفی دو سفر به کره جنوبی و لهستان داشت اما سرمایه ای جذب نشد، راهکار شما چیست؟

بحث اقتصادی کردن شرکتهای شهرداری هست که به جای کمک مالی زیانده هستند بفرمایید در گذشته چه کرده اید و چه خواهید کرد؟

زهرا نژادبهرام:

در حوزه دیپلماسی شهری چه برنامه ای دارید؟

چگونه از ظرفیت های فراملی استفاده خواهید کرد؟

در بحث بافتهای فرسوده و تامین مالی چه برنامه ای دارید؟

چه برنامه های انسان محوری مثل پیاده راه و ... دارید برای تهران؟

محمد سالاری:

بافت فرسوده را چه برنامه ای برایش دارید؟

به هر دلیلی اگر انتخاب نشدید بعدها منتخب را همکاری خواهید کرد؟

مکارم

علی اعطا:

اگر ما یک مولفه از شهرداری بخواهیم تحسین کنیم بخش مالی هست که شما بودید.

ضعف مشهود شهرداری بخش رسانه و ارتباط با مردم است و شهرداری زبانش در این زمینه الکن بوده است.

شهرداری در بخش سلبی و اینکه با چه چیز مخالف است موفق بوده ولی در بخش ایجابی سیستم ارتباطیش ضعیف بوده است.

الان در شهرهای بزرگ دنیا از میراث فرهنگی و طبیعی درآمدزایی می کنند آیا شما راهکاری درین خصوص دارید؟

محمود میرلوحی:

ما حفره های بدهی خیلی زیاد داریم در تهران به نحوی که اگر دوسال هیچ بودجه ای خرج نکنیم فقط می توانیم پروژه های کنونی را تکمیل کنیم.

شما چه برنامه ای برای مشکل مالی تهران دارید؟

آرش میلانی:

یکی از المان های شهر فروشی تغییر کاربری باغات است.

۱۳۷۹ پلاک از باغات دارای ارزش اکولوژیک هستند، در خصوص حفظ باغات چه برنامه ای دارید؟

مجید حق شناس:

اگر در ۸ماه گذشته در مبارزه با فساد موفق بودیم باید قدردان معاونت مالی و آقای مکارم باشیم.

قرار گرفتن نام شما در آن لیست(املاک نجومی)سوزاندن تر و خشک با هم بود.

 مکارم حسینی خطاب به اعضای شورای شهر تهران:

اگر بخواهیم خط مترو ۶ و ۷ را بسازیم ۷ میلیارد یورو می‌خواهد که ۳.۵ یورو از فاینانس آن آماده است.

در پروژه‌های عمرانی باید تجدیدنظر کنیم بعضی اولویت نیست بعضی درصدش پایین است، سهم دولت را باید در نظر بگیریم، ارزش افزوده را باید افزایش بدهیم و ازهمه مهم‌تر ظرفیت بخش خصوصی را باید توجه کنیم.

فقط اگر بتوانیم بنزین را ۳۰۰ تومان در تهران گران کنیم سالی هزار میلیارد افزایش در آمد خواهیم داشت.

۳۵۰ خانه سرای محلات داریم که تعداد زیادی نیروی انسانی دارند، می توانیم بخشی از نیروها را بفرستیم آنجا یا بفرستیم مترو یا اگر خوب عمل نکردند در تمدید قراردادشان تجدیدنظر کنیم.

شورای شهر

ما خانم‌هایی که شرایط برابر با آقایان داشته باشند را به آقایان ترجیح خواهیم داد.

حسینی مکارم که به عنوان کاندیدای شهرداری تهران در نوبت عصر شصتمین جلسه شورا برنامه هایش را ارائه داده بود در پاسخ به سوالات اعضا در خصوص شبهه در املاک نجومی گفت: در سال 1385 وارد شهرداری شده و به عنوان معاون سرمایه گذاری مشغول به کار شدم. گفتند کسانی که  5سال در شهرداری کار می کنند، می توانند در تعاونی مسکن ثبت نام کنند و من هم با 600 هزار تومان در تعاونی مسکن ثبت نام کردم.

وی افزود: بعد اعلام کردند که در تعاونی مسکن به شما سهم می دهند و گفتند 74 مترمربع به شما تعلق می گیرد. 2 واحد سازمانی به متراژ 230 متر به 3 نفر دادند و هزینه آن را نقد دریافت کردند اما داخل آن مدارک نوشته اند، تخفیف گرفته ام.

مکارم با بیان اینکه 13 میلیارد ریال را 13میلیارد تومان خواندند، تصریح کرد: به این پرونده در دادگاه رسیدگی شده و موضوع به کارشناس دادگستری ارجاع شده است که برابر نظر هیئت کارشناسی مشخص شد، ملک براساس قیمت واقعی خریداری شده است. در این حکم آمده بود که اتهام تبانی نمی تواند منتسب به ایشان باشد.

وی در خصوص شفاف سازی مالی در شهرداری تهران گفت: در دوره قبل شهرداری مناطق بخشی از درآمد را به جای واریز به خزانه، تحت عنوان چک دریافت می کردند و چک را در اختیار کارگزاران قرار می دادند. کارگزاران چک را در اختیار پیمانکار می گذاشتند در انتها ما نیز مبالغ را به خزانه واریز کردیم.

مکارم  با تاکید بر اینکه درآمدها را در جاهای بی ربط هزینه نکردیم، گفت: تمام درآمدی که در دو ماه آخر سال کسب کردیم، از مناطق به خزانه آمد. ضمن آن که با تبلیغی که در آخر سال داشتیم 400 میلیاردتومان درآمد کسب کردیم.

حسینی مکارم تاکید کرد: قطعا در مقابل رای شما، مدیرانم را با معرفی شما انتصاب نمی کنم اما اگر مدیری را به من معرفی کنند قطعا صلاحیت، تخصص و پاکدستی او را بررسی می کنم و اگر کارآیی داشت او را منتصب خواهم کرد.

وی در ادامه و در پاسخ به سوالات اعضا شورا گفت:  لایحه ارزش افزوده باید به 50درصد برسیم. از ظرفیت بخش خصوصی هم باید استفاده شود. عمده کار ما واسپاری و واگذاری تصدی گری هاست. بسیاری از فعالیت های ما باید واسپاری شود. بیش از 300 سرای محله داریم. ما این همه نیروی انسانی داریم ساز و کاری فراهم کنیم بخشی از نیروهای انسانی را به آنجا بفرستیم. ما باید نیروی انسانی خود را ارزیابی کنیم اگر توانمندی انجام کار نداشتند می توانیم در مورد آنها تجدید نظر کنیم.

حسینی مکارم با تاکید بر اینکه عمده کار واگذاری تصدی گری ها است، گفت: بسیاری از فعالیت های ما باید واسپاری شود.

کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از 350 سرای محله و تعداد کثیری نیروی انسانی داریم که باید ساز و کاری فراهم کنیم تا بخشی از نیروهای انسانی را به این فضاها بفرستیم، خاطرنشان کرد: باید نیروی انسانی خود را ارزیابی کنیم و اگر توانمندی انجام کار را نداشتند، می توانیم در مورد آنها تجدید نظر کنیم.