۰ نفر

اجرای رژیم جدید ترافیکی پایتخت از امروز

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۴:۵۰
کد خبر: 268964
 اجرای رژیم جدید ترافیکی پایتخت از امروز

طرح ترافیک جدید شهر تهران با وجود همه مخالفت‌ها و انتقاداتی که به آن وارد است، طبق تصمیم معاونت حمل و نقل شهرداری تهران از امروز اجرایی می‌شود و از این پس شهروندانی که قصد تردد به مرکز شهر و محدوده‌های طرح ترافیک را دارند با توجه به زمان و مکان تردد هزینه ورود خود را پرداخت می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طراح اصلی این طرح معتقد است، در طرح جدید دسترسی عموم مردم به طرح بیشتر شده و از سوی دیگر سهمیه روزانه به دوبرابر سال گذشته افزایش یافته است.

بر این اساس نرخ طرح ترافیک طبق جداول تصویب شده شورای شهر بین 13هزار و 400 تومان تا 36 هزار تومان خواهد بود که به نسبت نرخ 40 هزارتومانی طرح روزانه در سال گذشته کاهش داشته است. همچنین تعرفه طرح ترافیک بسته به دریافت معاینه فنی برتر، شارژ حساب و تنظیم تردد در ساعات خلوت مشمول تخفیف می‌شود. به گفته پورسیدآقایی با هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس راهور تا پایان اردیبهشت به خودروهایی که بدون ثبت‌نام در سامانه برای نخستین بار وارد طرح ترافیک شوند از طریق ارسال پیامک در مورد ورود غیرمجاز تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار علاوه بر جریمه 20هزار تومانی، تعرفه طرح ترافیک نیز با 20درصد بیشتر به صورت بدهی در عوارض خودرو ثبت می‌شود.

طرح جدید از ساعت 6:30 تا 19 آغاز می‌شود و هر شهروندی که قصد دارد با خودرو شخصی در محدوده طرح ترافیک تردد کند باید قبل از نخستین ورود، اطلاعات شخصی و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبت‌نام کند.

بر اساس این گزارش شهروندان در هنگام ثبت‌نام در سامانه my.tehran.ir بعد از اینکه مشخص کردند به عنوان شخص حقیقی ثبت‌نام می‌کنند، باید کدملی و تاریخ تولد خود را وارد کنند و بعد از مشاهده اطلاعات شناسنامه‌یی همانند همه ثبت‌نام‌های اینترنتی، نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را درج کرده و سپس از طریق پیامک، کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنند و پس از وارد کردن آن می‌توانند با رمز خود در قسمت ورود به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشند. همچنین اطلاعات مورد نیاز شامل مشخصات مندرج روی کارت ملی، سند مالکیت خودرو و نیز بارگذاری تصویر آنها در وب‌سایت مذکور است.

در ادامه در پنل اصلی سایت، امکان ورود مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد و کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به میزان دلخواه شارژ و از مبالغ آن برای خرید روزانه طرح ترافیک استفاده کنند.

لازم به ذکر است، این مبالغ در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و صرفا پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به تعرفه و شرایط تردد (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن معاینه فنی برتر)، هزینه طرح ترافیک آن روز محاسبه و از حساب کسر می‌شود و مانده آن برای تردد در روزهای بعد استفاده می‌شود. همچنین طرح جدید علاوه بر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی در روزهای پنج‌شنبه نیز اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیک در این روزها برای عموم شهروندان آزاد و رایگان است. همان‌طور که عنوان شد، هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غیراوج ترافیک متفاوت است و همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از 20 درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.

 تردد رایگان برای ساکنان محدوده

در طرح ترافیک جدید نخستین‌بار برای ساکنان محدوده طرح تمهیداتی در نظر گرفته شده است که بر این اساس این افراد مجازند به‌طور رایگان و بدون پرداخت هزینه، یک‌بار در دو ساعت ابتدایی طرح یعنی پیش از ساعت 8:30 از محدوده خارج شوند و یک‌بار در دو ساعات پایانی اجرای طرح یعنی پس از ساعت ۱۷ به محل سکونت خود بازگردند.

 نحوه رزرو مجوز تردد

در طرح ترافیک جدید باید روزهای مورد نظر از قبل رزرو شود که بر همین اساس افراد متقاضی پس از یک‌بار ثبت‌نام و افزودن اطلاعات خودرو و شارژ ابتدایی حساب شهروندی، تنها کاری که برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید انجام دهند، خرید مجوز روزانه قبل از ورود به محدوده است. فایل مربوط به روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در بامداد روز جمعه قبل باز خواهد شد و شهروندان می‌توانند هر تعداد از روزهای هفته را که قصد ورود به محدوده طرح دارند، از طریق سامانه my.tehran.ir خریداری یا به عبارتی رزرو کنند. برای خرید مجوز هر روز باید ۳۶هزار تومان (معادل حداکثر هزینه احتمالی یک روز تردد) در حساب فرد وجود داشته باشد، ولی رقم قطعی هزینه تردد در پایان هر روز محاسبه و برداشت خواهد شد. در صورتی‌ که مجوز روزانه برای خودرو خریداری‌ شده باشد اما استفاده نشود، مبلغ حداقل یک روز (۱۳۴۴۰تومان) از حساب فرد کسر می‌شود. از این رو توصیه می‌شود، شهروندان صرفا وقتی اقدام به خرید رزرو کنند که از نیاز خود به تردد در محدوده اطمینان دارند.

همچنین رانندگانی که در ابتدای طرح ثبت‌نام نکرده باشند در مرحله اول جریمه نمی‌شوند اما به آنها پیامکی داده می‌شود مبنی بر اینکه ورود غیرمجاز به طرح داشته‌اند، بنابراین باید سریعا به سایت مراجعه و نسبت به ثبت‌نام و خرید شارژ اقدام کنند. این موضوع تا آخر اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت، اما اگر راننده‌یی بعد از پایان اردیبهشت برای ثبت‌نام اقدام نکرده باشد، اخطارهایی که به وی داده شده است به عنوان جریمه رانندگی لحاظ خواهد شد.

به گفته پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سهمیه طرح ترافیک در سال‌های گذشته ۱۲۹هزار مورد بود که امسال به ۱۰۳هزار طرح ترافیک کاهش یافته و سهمیه، سهمیه‌بگیران نهادها و دستگاه‌های اجرایی نیز تا ۴۰درصد کاهش پیدا کرده و سهمیه همکاران در شهرداری نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 ورود فرمانداری تهران به اعتراض‌ها

در همین حال معاون فنی و عمرانی فرماندار تهران نیز با اشاره به اجرای طرح ترافیک جدید از روز پانزدهم اردیبهشت ماه گفت: اگر اعتراضی در خصوص طرح ترافیک جدید به ما وارد شود، قطعا ورود می‌یابیم؛ تاکنون یک گروه در این خصوص درخواست داشته‌اند که ورود یافته‌ایم.

به گزارش تسنیم، غلامحسین آرام درباره این پرسش که بسیاری از قشرهای مختلف مردم اعم از پزشکان، خبرنگاران و... نسبت به این طرح و نوع سهمیه‌بندی و حتی قیمت آن اعتراض و انتقاد داشته‌اند، توضیح داد: اگر اعتراضی به ما وارد شود، قطعا ورود می‌یابیم.

معاون فنی و عمرانی فرماندار تهران با بیان اینکه درخواست‌ها و انتقادات مطرح شده را بررسی می‌کنیم، تصریح کرد: تاکنون یک گروه نسبت به این موضوع طرح ترافیک درخواست داشته‌اند که ما نیز ورود یافته‌ایم.

آرام افزود: در بخشی که منتقدان خواستار توضیح باشند آن را ارائه می‌دهیم و در صورت شفاف‌سازی این کار را با دقت انجام خواهیم داد اما در غیر این صورت از دستگاه‌های ذی‌ربط می‌خواهیم که مساله مورد بحث را توضیح دهند یا اینکه در نهایت افراد منتقد را به شورا ارجاع می‌دهیم تا آنها بررسی لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه طرح جدید نیز برخی مسائل را به دنبال دارد، گفت: قطعا تا زمانی که این طرح در جامعه جا بیفتد، زمانبر خواهد بود. به‌طور حتم افرادی که طرح ترافیک جدید را از ابتدا ایجاد کرده‌اند به بررسی‌های آن نیز پرداخته‌اند اما باید مسائل و بحث‌های مربوط به آن نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

آرام درباره لایحه افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی و اتوبوس نیز گفت: هنوز این لایحه به فرمانداری نرسیده است اما به محض دریافت آن بررسی‌های کامل صورت می‌گیرد.