۰ نفر

مگر باید همیشه پل و برج بسازیم که عملکرد محسوب شود؟!/ تناسبی بین اختیارات و و‌‌ظایف شوراها وجود ندارد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۵۸
کد خبر: 268057
مگر باید همیشه پل و برج بسازیم که عملکرد محسوب شود؟!/ تناسبی بین اختیارات و و‌‌ظایف شوراها وجود ندارد

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در شورای پنجم به مساله شفاف سازی و مبارزه با رانت نهادینه و اصلاح فرایندها پرداخته شد، گفت: شفاف‌سازی مسئله بسیار مهمی است که در دوره گذشته سعی کردند به آن نپردازند ! ،مگر همیشه باید پل و برج بسازیم تا بگوییم کاری کردیم؟!

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به اینکه ما باید برای اداره امور دو سطح ملی و محلی را در نظر بگیریم، گفت:بخشی از وظایف در سطح کلان و ملی و  بخشی از امور به دست حکومت‌های محلی انجام می‌شود که مستقیم در ارتباط با مردم هستند  و با مشارکت آن‌ها مسایل و مشکلات را حل می‌کنند .معمولا برای اداره امور در سطح تئوریک قائل به تفکیک هستیم اما در سطح اجرا و عمل آن‌طور که باید تفکیک نمی‌کنیم.

وی ادامه داد:ما یک پارلمان ملی داریم که توقع داریم در سطح کلان و‌ملی  قانون وضع کنند و نظارت داشته باشد ،انتظار هم این است که پارلمان ملی در سطح ملی فکر کند و نگاه ملی داشته باشد. شورای شهر تهران با تاخیر ۲۰ساله راه‌اندازی شد اما در سطح گسترده (از کوچکترین روستا تا ابرشهرها)قرار شد فعالیت کند.

به گفته نوری: باید برای پارلمان محلی چون با مردم و مشکلاتشان در ارتباط هستند ساختار،سازو‌کار و جایگاهی  مناسب در نظر گرفته شود اما بین وظایف و اختیاراتی که در نظر گرفته شده تناسبی وجود ندارد .شورا باید به مردم پاسخگو باشد اما سازوکار لازم برای آن در نظر گرفته نشده است .مثالی می‌زنم اگر در شهر تهران با بحرانی مواجه شویم باید سازوکاری مهیا کنیم که با آن مقابله کنیم.

او تاکیدکرد: برای مثال در صورت بروز زلزله باید تا ۷۲ساعت آب شرب شهروندان تامین شود و برای این منظور باید ۳۷۴محل برای ایجاد مخزن آب اضطراری آب شرب در سطح شهر تهران در نظر گرفته شود. اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا با وجود اینکه شهرداری تهران در سازمان آبفا سهام دارند تا چه حد قدرت و امکان اینکار را دارد بنابر این تناسبی بین اختیارات و و‌‌ظایف شورا وجود ندارد.

مگر باید همیشه پل و برج بسازیم که عملکرد محسوب شود؟!

عضو شورای شهر تهران در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه تفاوت وجود دارد میان زمانی که خاستگاه فرد برای ورود به منصبی، حضور در منصب دیگری باشد با زمانی که خاستگاه فرد همان منصب است، اظهار کرد: به عنوان مثال در کلان شهرهایی نظیر نیویورک،پاریس و امثالهم شهردار شهر  به سبب توانمندی‌هایی که دارد کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود و مردم با رای خود توانمندی فرد را تایید می کنند و به او رای می‌ دهند.

وی ادامه داد: این موضوع خیلی متفاوت است با زمانی که شهردار تهران از زمانی که بر صندلی شهرداری می نشیند ، انگیزه و هدفش رسیدن به صندلی پاستور باشد و از جایگاه شهرداری به عنوان سکوی پرش  استفاده کند. می‌پرسم که در طی چهارده‌سالی که مدیریت قبلی در شهرداری مسوولیت داشتند با وجود منابع سرشار به عنوان مثال بودجه شهرداری تهران سال ۹۶، ۱۸هزار میلیارد تومان بود ،مسئله پسماند را چه کردند؟

نوری اضافه کرد: هر شهروند تهرانی روزانه یک کیلو زباله تولید می‌کند که  از نُرم جهانی بیشتر است ! مجموع زباله های روزانه شهر تهران بین ۸تا ۹هزار تن است .آیا منابعی که در اختیار شهرداری تهران بوده جوابگوی پروسه تولید،تفکیک ، جمع‌آوری،حمل،امحا،ریسایکل(بازیافت )و همه اینها نبوده است؟!که امروز وضع پسماند قابل توجیه نیست!

عضو شورای شهر تهران گفت: ما شاهد بودیم که در طی یک روز تمام خیابان‌های تهران آسفالت شد،حتی در نقاطی که نیازی هم نبود،چرا؟چون آسفالت به چشم می‌آید و قابل رویت بود !اما منابع در نقاطی که لازم و ضروری بودصرف نمی سد .با نگاه محیط‌زیستی به شهر تهران پرداخته نشده است، آیااقدامات مدیریت قبلی شهرداری در زمینه محیط‌زیست قابل دفاع است؟۱۰۹هکتار باغات تهران تبدیل به مجتمع‌های مسکونی،تجاری و اداری شده است و بعضی نقاط از نظر ترافیکی قفل است ،  بارگذاری‌های بی رویه و خلاف طرح تفصیلی شهر تهران معضلات عدیده ای برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است.

نوری با بیان اینکه مقایسه ١٤٤ ماه یعنی ١٢ سال مدیریت با ۸ماه مدیریت جدید صحیح نیست ،تاکید کرد: این مدت زمان کافی  برای محک زدن عملکرد نیست،۸ماه شروع برنامه ریزی و اقدامات فرد برای تبیین شرایط است. اقدامات شورای شهر پنجم و شهرداری قابل دفاع است، البته در حال حاضر تهران یک کارگاه ساختمانی نیست که هر نقطه آن یک عملیات عمرانی صورت بگیرد

وی ادامه  داد: در این دوره به مساله شفاف سازی و مبارزه با رانت نهادینه و اصلاح فرایندها پرداخته شد ، شفاف‌سازی مسئله بسیار مهمی است که در دوره گذشته سعی کردند به آن نپردازند ! ،مگر همیشه باید پل و برج بسازیم تا بگوییم کاری کردیم؟!

شوراها در قد و قواره مناسب برای ایفای نقش و مسوولیت نیستند

این عضو شورای شهر تهران همچنین با بیان اینکه شوراها در قد و قواره مناسب برای ایفای نقش و مسوولیت نیستند، گفت: این اشکال به قانون‌گذار برمی‌گردد که نوع نگاهش به شورا واقع‌بینانه نیست. شوراها باید نقش نظارتی خود را نسبت به شهر و شهرداری ایفا کنند،اما سازو‌کاری که برای اداره شهری با ۸میلیون ۵۰۰هزار نفر جمعیت ثابت و ۱۲میلیون نفر جمعیت شناور در نظر گرفته شده همان سازو‌کاری است که برای اداره شهری با ۵۰۰هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: یک شهر بزرگ هشت میلیون و 500هزار نفری را با ۲۱یا ۳۱نفر نمی‌شود اداره کرد،در دنیا چنین چیزی نُرم نیست.نمی‌شود با یک نسخه واحد همه درد ها را درمان و مشکلات را حل کرد و لذا جا دارد که قانون شوراها بازنگری جدی شود

او تاکید کرد: نگاه دوستان ما باید در مجلس شورای اسلامی و  شورای نگهبان،نگاه وسیعی باشد تا هربار که قانون شوراها به مجلس یا شورای نگهبان می‌رود از سرو ته آن زده نشود.