۰ نفر

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

مردم برای عضویت در شورای شهر رای دادند نه هیچ مسئولیت دیگری/ دموکراسی یعنی قاطبه مردم چه می‌خواهند

۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 265832
مردم برای عضویت در شورای شهر رای دادند نه هیچ مسئولیت دیگری/ دموکراسی یعنی قاطبه مردم چه می‌خواهند

عضو‌ شورای شهر تهران گفت: مردم به ما و به لیست امید برای شورای شهر رای دادند و موافق عضویت ما در جایگاهی دیگر نیستند.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت ،محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد از یک حزب فقط ۵نفر معرفی شوند، به اقتصاد آنلاین گفت: همان طور که می دانید شورای شهر دوره پنجم با لیست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان به شورا و شهرداری  راه پیدا کرد و مورد اقبال مردم قرار گرفت، شورای عالی سیاست‌گذاری ترکیبی از احزاب و اشخاص است، بنابراین نقش احزاب در تهیه این لیست، ایجاد انگیزه، مشارکت و تشویق مردم بسیار پررنگ و فعال بود.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در ارتباط با انتخاب شهردار چه در مرحله اول چه در این مقطع زمانی، حزب اتحاد ملت به‌طور منظم جلسه برگزار می‌کند و  مسائلی که در سطح شوراها در کشور اتفاق می افتد و به ویژه در شورای تهران با توجه به اینکه تعدادی از اعضا آن در شورای شهر تهران حضور دارند را بررسی می‌کند.
صدراعظم نوری با بیان اینکه  اعضای حزب اتحاد در شورای شهر پنجم باهم بحث و تبادل نظر دارند تا گزینه‌های مناسب را برای شهرداری پیشنهاد بدهند، اظهار کرد: اعضای اتحاد در شورا تلاش می‌کنند که لیست ارایه کنند، احتمال دارد در بین ما یک یا دو نفری باشند که روی یک فرد تاکید بیشتری دارند ،حتی اگر مورد توافق همه نباشد ،افراد مختارند  فرد متفاوتی را پیشنهاد کند اما در مجموع اعضای حزب سعی می‌کنند لیست واحد بدهند.
او در پاسخ به این سوال که میثاق‌نامه تا چه حد برای اعضا الزام‌‌آور است که به آن پای‌بند باشد، گفت:  زمانی که قرار بود لیست امید بسته شود، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان میثاق نامه‌ای تهیه کرد و همه کسانی که اعلام کردند می‌خواهند در لیست اصلاح طلبان باشند این میثاق‌نامه را امضا کردند برمبنای این میثاق‌نامه، همان‌طور که از اسمش پیداست برای همه یک نوع تعهد و الزام اخلاقی ایجاد کرد. ما به عنوان نماینده مردم اگر نسبت به میثاق و تعهدات اخلاقی پای بند نباشیم چه‌طور می‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم و پای بند به حقوق مردم باشیم.

وی ادامه داد: زمانی هم که می‌خواستیم شهردار تهران را انتخاب کند ،شاخص ها و معیارهای انتخاب شهردار را احصا کردیم و ماده واحده‌ای را پیشنهاد دادیم که طبق آن هیچ کس از اعضا تا پایان دوره چهارسال از شورا بیرون نرود و یکپارچگی شورا حفظ شود .یکپارچکی، وحدت و انسجام شورا امروز یک ضرورت است ،تا ما بتوانیم موفق شویم و موفقیت اصلاح طلبان را  با این یکپارچگی و وحدت و انسجام تضمین کنیم و شهرداری و شورای موفق منسجم اصلاح طلب را به مردم معرفی کنیم و برای سال‌های ۱۳۹۸و ۱۴۰۰ عملکرد مثبت و خاطره خوب  در اذهان مردم ایجاد کنیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: دلایل دیگری که می‌تواند این ماده واحده را الزام‌آورتر کند این است که بررسی‌های آسیب‌های ادوار شورا نشان داده که وقتی شرایطی ایجاد شود و عضوی از شورا خارج شود این فرصت و انگیزه را برای سایر اعضا که از شورا خارج شوند ایجاد می‌کند، این موضوع  به‌نظرم بی‌توجهی و بی اعتنایی به رای مردم است.

نوری تاکید کرد: مردم به لیست امید رای دادند برای حضور در شورای شهر، یعنی آن لیست برای این است که فردی عضو شورای شهر باشد و نه در مسوولیت دیگری. مردم به لیست یکپارچه رای دادند ،اگر در رای میلیونی مردم دقت کنید آن‌ها حتی یک نفر را از لیست های دیگر جایگزین نکرده‌اند به ٢١ نفر لیست به طور کامل رای دادند تا فقط این تفکر  رای بیاورد، لذا خارج شدن یک نفر ،به نوعی بی توجهی به نظر و پیام مردم است و در عین حال زمینه را فراهم می کند تا دیگر اعضا هم این انگیزه را داشته باشند که در یکی دو سال آینده که انتخابات مجلس هست و یا برای مسئولیت و پست های اجرایی از شورا خارج شوند.

او گفت: خروج اعضا انسجام و یکپارچگی شورا را از بین می برد و این اولین آسیبی است که به شورا وارد می شود و نتایج بدی به همراه خواهد داشت و طبیعتا باید کسانی که مسببش هستند پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به این سوال که بعضی معتقدند حضور فردی از جناح دیگر برای اعمال دموکراسی در شورا نیاز است، اظهار کرد: دموکراسی این است که ببینیم قاطبه مردم چه می‌خواهند، دموکراسی یعنی غلبه اکثریت بر اقلیت ، خواسته مردم در رای آن‌ها تجلی پیدا می کند، وقتی مردم آزادانه پای صندوق های رای آمده‌اند و به لیست ٢١ نفره  امید رای دادند نمی توان از دموکراسی حرف بزنیم و بگوییم دموکراسی این است که به رای مردم بی اعتنا باشیم و آن را نقض کنیم و فضا و شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که دیگران (اقلیت )ورود پیدا کنند، مردم اگر می خواستند خودشان به دیگران رای می‌دادند.