۰ نفر

باغ تاریخی ملک شهرری در حال ویرانی است

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 265606
باغ تاریخی ملک شهرری در حال ویرانی است

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: باغ تاریخی ملک شهرستان ری که به عنوان اثر ارزشمند در میراث ملی کشور ثبت شده، به سبب بی توجهی در حال ویرانی و نابودی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حسن خلیل آبادی روز جمعه در حاشیه برنامه تهرانگردی و بازدید از باغ تاریخی ملک شهرستان ری گفت: بی توجهی به مجموعه این باغ تاریخی و همچنین ساختمان های دارای ارزش میراث فرهنگی موجود در آن به طور قطع منجر به نابودی و تخریب کامل این مجموعه خواهد شد.

وی اظهار کرد: 2 بنای قدیمی موجود در باغ ملک به واسطه ارزش تاریخی و فرهنگی، گویای بخشی از تاریخ معاصر تهران و ری است.

خلیل آبادی با اشاره به اینکه باغ در مالکیت بنیاد مستضعفان است، تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی باید پیگیر موضوع حفظ و نگهداری این مجموعه باشد و با شتاب برای حل این مشکل و پیشگیری از تخریب بیشتر باغ تاریخی ملک با بنیاد مستضعفان مذاکرده کند.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید متولی نگهداری از این باغ تاریخی مشخص شود، ادامه داد: آثار تخریب باغ تاریخی و فرهنگی ملک که پیشینه آن به دوره قاجار برمی گردد، به خوبی بر چهره این مجموعه مشهود است.

خلیل آبادی با تاکید بر همکاری سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مستضعفان برای حفظ و نگهداری باغ ملک، افزود: برای پیشگیری از تخریب این بنا و همچنین احیای دوباره آن، می توان زمینه بهره برداری و استفاده عمومی از این باغ به عنوان مجموعه تفریحی و گردشگری را با رعایت نکات فنی و میراثی مربوط به مجموعه های ملی، فراهم کنیم.

به گفته خلیل آبادی، بخش هایی از باغ ملک در سال های گذشته به مدرسه و مرکز فرهنگی تبدیل و از مجموعه اصلی جدا شده است.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: موضوع باغ تاریخی ملک به منظور پیشگیری از تخریب بیشتر این اثر در کمیته میراث فرهنگی شورا مطرح و پیگیری خواهد شد.

مجموعه باغ تاریخی ملک در ضلع جنوبی حرم عبدالعظیم حسنی(ع) شهرری قرار دارد.

این بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار در سال 1382 با عنوان خانه باغ ملک در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.