۰ نفر

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران؛

افزودن ۱۵۵۰دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال به ناوگان تهران/ کاهش ۴۰درصدی سهمیه طرح ترافیک سازمان‌های دولتی

۲۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۰۳
کد خبر: 265224
افزودن ۱۵۵۰دستگاه اتوبوس نو تا پایان سال به ناوگان تهران/ کاهش ۴۰درصدی سهمیه طرح ترافیک سازمان‌های دولتی

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: پیش‌بینی ما این است امسال ۱۵۵۰ اتوبوس از محل عوارض طرح ترافیک به بخش اتوبوسرانی تهران اضافه کنیم.

اقتصادآنلاین-فائزه مومنی؛ محسن پورسید آقایی در نشست خبری با اشاره به اینکه تاکنون 92 هزارنفر از بخش های عمومی در سامانه my.tehran.ir ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: به نظر می رسد بخشی از دستگاه های اجرایی به دلیل کاهش در سهمیه خود نتوانسته اند به طور کامل در سامانه ثبت نام و مدارک خود را تحویل دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح ترافیک در سال جدید گفت: مهلت استفاده از طرح ترافیک 96 تا 15 اردیبهشت ماه تمدید شد. این طرح با دو هفته تاخیر اجرایی خواهد شد که از دلایل به تعویق افتادن طرح جدید ترافیک همراهی با مردم بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طرح ترافیک در سال های گذشته به دلیل تکراری بودن تا آخر فروردین ماه مهلت داشت، افزود: اما طبیعتا به خاطره آشنایی مردم و سازمان ها و دستگاه ها با طرح جدید کاملا منطقی است که در این زمان اجرای طرح جدید ترافیک آغاز شود.

وی از دستگاه های اجرایی و بخش های مختلف درخواست کرد که اطلاعات سهمیه خود را به سامانه وارد کنند و ثبت نام را به روزهای آخر موکول نکنند، گفت: چرا که مهلت داده شده به هیچ عنوان تمدید نمی شود.

لزوم ثبت نام متقاضیان در سامانه طرح جدید ترافیک

پورسیدآقایی با تاکید بر لزوم ثبت نام تمام متقاضیان در سامانه مشخص شده، تصریح کرد: در صورت پایان مهلت ثبت نام، آنچه به برخی دستگاه ها اجازه می دهیم این است که تنها اطلاعات ثبت شده را به لیست سهمیه خود اضافه کنند چراکه در صورت عدم ثبت اطلاعات امکان قرار گرفتن در لیست وجود ندارد.

معاون شهردار تهران هدف از اجرای طرح ترافیک را کاهش تردد خودروها در این محدوده و آلودگی کمتر شهر عنوان کرد و گفت: باید به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی برویم نه اینکه به دنبال این باشیم که سهمیه طرح ترافیک را افزایش دهیم. الگوی رفت و آمد افراد ثابت است و باید به سهم استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق شوند تا ضمن کاهش هزینه ها به سلامت جامعه و شهر نیز کمک کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر آمادگی حمل و نقل عمومی برای استفاده  ازخودروهای تک سرنشین خاطرنشان کرد: به طور قاطع می گویم بله. حمل و نقل عمومی در شرایطی قرار دارد که افرادی که از خودروهای شخصی استفاده می کنند را نیز پشتیبانی کند.

پورسید آقایی با اشاره به اینکه روزانه 5 میلیون سفر با حمل و نقل عمومی در شهر صورت می گیرد، تصریح کرد: با احتساب رفت و برگشت بودن این سفرها در می یابیم که بیش از 2 میلیون نفر در روز از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. شهرداری تهران در طرح جدید ترافیک 26 هزار سهمیه را به  نسبت سال 96 کاهش داده است و اگر نیمی از افراد خودروهای خود را کنار بگذارند، 50 هزار نفر به جای استفاده از خودروی شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و ترافیک در مرکز شهر خود به خود نصف می شود.

ورود 1550 اتوبوس به ناوگان حمل و نقلی پایتخت

وی با اشاره به ورود ۵۵۰ اتوبوس از منابع ایجاد شده به شهر تهران در سال جاری افزود: دولت وعده 1000 دستگاه اتوبوس را به شهرداری تهران داده بود که در صورت تحقق، امسال پس از ۶ سال که اتوبوس به صورت جمعی به ناوگان شهری تهران اضافه نشده بود، ۱۵۵۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقلی پایتخت اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امسال بخش هایی از خط ۷ مترو تا آخر اردیبهشت ماه افتتاح می‌شود، ادامه داد: ۱۰ کیلومتر جنوبی خط 7 مترو تا اول مهرماه به بهره برداری خواهد رسید. این در حالی است که هدوی حرکت قطارها در خطوط ۱،۲ و ۴ کاهش داشته است که این موضوع باعث کاهش ازدحام مردم در خطوط نیز خواهد شد.

وی در خصوص شکایت از طرح جدید ترافیک در دیوان عدالت اداری تصریح کرد: اینکه سازمان یا ارگانی از طرح ترافیک شکایت کرده است بدین معنا نیست که این شکایت منجر به لغو طرح جدید ترافیک خواهد شد. دیوان عدالت اداری این شکواییه را به اطلاع ما رساند و چون ما از قبل پیش بینی کرده بودیم که چنان شکایت هایی وجود داشته باشد، مدارک و مستندات مصوبه در اختیار دیوان عدالت قرار گرفت.

پورسید آقایی در خصوص اینکه در این رابطه دیوان عدالت اداری از ما توجیهات بیشتری را خواستار شده بود، تصریح کرد: این در حالی است که در این باره بزرگ نمایی زیادی نیز صورت گرفت.

کارت شناور به معنای سال های گذشته دیگر نخواهیم داشت

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران کارت شناور به معنای سال های گذشته دیگر نخواهیم داشت.

وی با اشاره به جایگزینی مجوز سیار به جای کارت شناور افزود: مجوز سیار تفاوت قیمت خاصی با کارت شناور نخواهد داشت و برخی نهادهای امنیتی و حفاظتی این مجوز را دریافت خواهند کرد و تنها اجازه خواهند داشت، شماره خودرو سهمیه خود را تغییر دهند.

پورسید آقایی در مورد طرح ترافیک آژانس ها نیز توضیح داد و گفت: شهرداری مجری مصوبه شورای شهر است و معتقدیم برای مدیریت شهر باید اقتصاد همه را در نظر بگیریم. تاکسی رانی شهر هویت رسمی و شخصیت شهر را نشان می دهد. در طرح ترافیک 97 تاکسی هایی که به صورت گردشی در محدوده طرح تردد دارند، برای حضور عوارض پرداخت نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول در محدوده طرح ترافیک تاکسی ها هستند، ادامه داد: در وهله بعد آژانس ها با 50 درصد نرخ عوارض و در وهله بعد تاکسی های اینترنتی و مسافربرهای شخصی با پرداخت صد در صد هزینه عوارض در محدوده تردد می کنند.

وی با اشاره به سهمیه طرح ترافیک سازمان ها و دستگاه های مختلف گفت: سهمیه بنیاد شهید تقریبا کاهشی نداشته است اما سهمیه سایر ارگان ها ۴۰درصد و سهمیه شهرداری  تهران نیز ۵۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که اجرای طرح جدید ترافیک تنها فاز یک اجرای این طرح است.

سهمیه خبرنگاران منشا فساد بود

پورسید آقایی با ابراز امیدواری از اینکه سال جاری آثار طرح را خواهیم دید، خاطرنشان کرد: امیدواریم سال آینده طرح ترافیک را به طور کامل لغو کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۲۳۵ نفر در بخش خبرنگاران ثبت نام کرده اند، ادامه داد: مدارک اصحاب رسانه نیز باید براساس آئین نامه ها بررسی شود و اعلام عمومی تنها در مورد خبرنگاران خواهد بود، اما در آئین نامه، دستگاه ها آورده نشده است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه سهمیه خبرنگاران منشا فساد بود، تصریح کرد: با همکاری شورای شهر در خصوص آئین نامه طرح خبرنگاران، پس از احراز اطلاعات آنها اسامی خبرنگاران تایید شده برای دریافت طرح، منتشر خواهد شد.

مسئولیت نهایی طرح با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت نهایی طرح با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است، افزود: بنده به شخصه مسئولیت این موضوع را می پذیریم؛ چراکه این طرح حاصل خرد جمعی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شورا، پلیس، فرمانداری، وزارت کشور و استانداری با اجرای طرح جدید ترافیک مخالفت داشتند، خاطرنشان کرد: اما بعد از قرار گرفتن در جریان جزئیات طرح، سپس موافقت کردند و این در حالی است که در فضای کارشناسی به لحاظ ملی همه ارگان ها و سازمان ها این طرح را قبول دارند.

وی با بیان اینکه بخش هایی از معابر در محدوده طرح نیست اما ترافیک دارد، خاطرنشان کرد: ممکن است به جای محدوده ترافیک به سمت معابر ترافیکی برویم که مطالعات آن نیز آغاز  شده است که در برنامه های بلند مدت ما قرار دارد.

پورسید آقایی در مورد افزایش سهمیه پزشکان و توافق با شورا گفت: به لحاظ کارشناسی مخالف افزایش سهمیه هستیم، اما در صورت تشخیص شورا موظف به اجرا خواهیم بود.

تعیین تکلیف ساکنان محدوده طرح ترافیک؛ به زودی

وی با اشاره به جریمه خودروهایی که به محدوده طرح ترافیک وارد می شوند، اظهار کرد: براساس مصوبه در صورت ورود خودرو به محدوده طرح ترافیک و در صورت عدم ثبت نام در سامانه، ضمن لحاظ عوارض طرح ترافیک در بدهی عوارض، خودرو مشمول جریمه نیز خواهد شد.

به گفته معاون شهردار تهران در طرح جدید ترافیک، طرح روزهای پنج شنبه و طرح زوج و فرد همچنان به قوت خود باقی است.

وی در مورد ساکنین محدوده طرح ترافیک خاطرنشان کرد: در مورد تکلیف پلاک های زوج و فرد ساکنان محدوده طرح ترافیک شورای ترافیک در حال بررسی بوده که این موضوع به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.