۰ نفر

سالانه ۴.۲میلیون سفر در تهران با تاکسی انجام می‌شود/ عمر ناوگان تاکسیرانی ۶.۸سال است

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 264607
سالانه ۴.۲میلیون سفر در تهران با تاکسی انجام می‌شود/ عمر ناوگان تاکسیرانی ۶.۸سال است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از انجام ٤.٢میلیون سفر در تهران با تاکسی خبر داد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛  علیرضا قنادان در نشست خبری با بیان اینکه مهمترین موضوعی که در دوران مدیریت شهری جدید عنوان ماموریت و شعار اصلی سال انتخاب کرده ایم، مدرن سازی تاکسیرانی در تهران است، گفت: ما به عنوان سازمان تاکسیرانی تهران با شهروندان در تعامل هسیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه به عنوان حوزه زیرساختی بسیار اثرگذار هستیم، افزود: از آنجایی که شهروندان ما را یک حوزه اثرگذار می‌دانند در این حوزه نیز در بحث اجتماعی و فرهنگی اثرگذاری بسیار بالایی داریم؛ چراکه تاکسی های هر شهر، المان و هویت آن شهر محسوب می‌شوند.

قنادان با بیان اینکه چقدر خدمات تاکسیرانان متنوع تر و مناسب تر باشد نیز اثر بهتری در ذهن مسافر و شهروندان می گذارد، افزود:  آنچه در تهران شایسته و بایسته است باید در حوزه تاکسیرانی بسیار متفاوت‌تر باشد.

رونمایی از برنامه مدرن سازی تاکسی های پایتخت؛ به زودی

وی با اشاره به اینکه در حوزه تاکسیرانی نیاز به تحول عمیق ساختاری داریم، ادامه داد: برای محقق کردن شعار نوسازی و مدرن‌سازی تاکسیرانی تهران برنامه مدونی در حال شکل‌گیری است که به زودی از این برنامه رونمایی خواهیم کرد و در اختیار رسانه‌ها و شهروندان قرار خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: شهروندان باید در جریان آن قرار بگیرند که آنچه ما در سازمان تاکسی رانی به دنبال آن هستیم، در سال آینده به چه شکل خواهد بود و تصویر ما از سازمان تاکسی رانی در آینده چیست.

قنادان با اشاره به اینکه برنامه سازمان تاکسیرانی برای مدرن سازی ناوگان و خدمات تاکسیرانی تهران در چهار محور اصلی متمرکز است، گفت: محور اصلی تحت عنوان مدرن سازی در حوزه تاکسی رانان است که این محور مربوط به جنس خدمات تاکسی رانان می‌شود که در این بین شخصیت تاکسی ران بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در نهایت تاکسی رانان به شهروندان خدمات رسانی می کنند.

وی معضل اصلی در سال های اخیر در حوزه تاکسی رانی را ذهنیت مردم در خصوص اینکه این شغل نیاز به تخصص ندارد دانست و گفت: شغل تاکسی رانان به عنوان شغل و حرفه آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است؛ این ذهنیت در مردم ایجاد شده که هر کسی که گواهینامه دریافت کرده، می تواند راننده تاکسی شود، اما باید شغل تاکسی رانان به گونه ای شود که جوانان نیز آن را به عنوان حرفه‌ خود انتخاب کنند و مجبور به تاکسی ران شدن نشوند. از این رو ضروری است تا برای آموزش ها و مهارت های لازم در حوزه تاکسیرانی وارد شویم.

تعیین نظام رتبه بندی برای تاکسی رانان در سال جاری

وی با بیان اینکه باید در حوزه اقتصاد تاکسی رانی وارد شویم، گفت: در گذشته در نظام تاکسیرانی برخورد سلبی بوده است؛ اما ما برنامه ای تحت عنوان نظام رتبه بندی برای تاکسی رانان انتخاب کردیم تا براساس آموزش و نوع مهارتی که می‌بینند؛ رتبه بندی ‌شوند. در واقع باید نحوه آموزش تاکسی رانان سطح شهر با تاکسی رانان فرودگاه امام خمینی متفاوت باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه در گذشته در تقسیم بندی تاکسی رانی و رتبه بندی تاکسی رانان خوب و بد وجود نداشت، عنوان کرد: ‌حدود 80 هزار تاکسی ران در شهر تهران هستند که باید برای آنان شرایطی فراهم شود که از افراد خوب تقدیر کنیم. از سوی دیگر هیئت بازرسی ما با متخلفات به سختی برخورد می‌کند اما تشویق تاکسی رانان نیز باید در برنامه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال تغییر مدل کسب و کار تاکسی رانان هستیم، گفت: در این راستا باید اپراتورها و شرکت های خصوصی را نیز اصلاح کنیم تا باید برای حمل مسافر در تهران چارچوب کلی مشخص کنند.

وی افزود: سازمان خصوصی باید به سمت نوسازی برود و به دنبال آن هستیم تا بخش خصوصی با توان بیشتری وارد کار شود که البته در این راستا سرمایه های بزرگی به این بخش منتقل خواهد شد.

قنادان با بیان اینکه تقویت این امر منوط بر این است که شرکت های خصوصی و عوارضی که برایشان وجود داشته تغییر کند، گفت: مقرر شده تا شرکت ها به صورت رقابتی فعالیت کنند و انحصار را از بین ببریم.

تولید خودروهایی با کاربری ویژه تاکسی در تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه به دنبال مدرن سازی ناوگان تاکسی رانی هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر با خودروسازان این تعامل را ایجاد کردیم تا این ذهنیت را در کشور تغییر دهیم که نباید خودروهایی که به فروش نمی روند و مورد استقبال مردم قرار نمی گیرند، به عنوان تاکسی استفاده شود.

قنادان افزود: این مساله را در وزارت کشور نیز مطرح کرده ایم تا خودروهایی با کاربری ویژه تاکسیرانی تولید شوند که این مساله باید در سطح کشور دنبال شود.

وی بحث دیگری که در سال 97 انجام می گیرد را اضافه شدن ناوگان پاک در تهران دانست و گفت: از آن جایی که تاکسی بیشترین تردد را در سطح شهر دارد، اگر به عنوان خودروی پاک محسوب شود، می تواند در کاهش آلایندگی تاثیر به سزایی بگذارد. این امر می تواند در مردم نیز فرهنگ سازی کند تا خودروهای هیبریدی مورد اقبال قرار گیرد.

نوسازی 4500 تاکسی در سال 96

وی با بیان اینکه 4 هزار و 500 خودرو تاکسی را در سال 96 نوسازی کرده ایم، عنوان کرد: متوسط سنی ناوگان تاکسی در تهران 6 و هشت دهم سال است که به دنبال آن هستیم این رقم را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: ما باید در این زمینه همراهی خودروسازان را داشته باشیم اما متاسفانه از سال گذشته خودروسازانی که با سازمان تاکسی رانی قرارداد داشته اند، ارائه خودرو خود را متوقف کرده اند.

10 هزار تاکسی تهران در صف نوسازی

قنادان با اشاره به اینکه در حال حاضر 10 هزار خودروی تاکسی در صف نوسازی قرار گرفته اند، گفت: متاسفانه صدور پیش فاکتور که لازمه کار است از سوی خودروسازان متوقف شده و فقط تاکسیرانان می توانند در سایت تاکسی رانی ثبت نام کنند.

وی عنوان کرد: محور آخری که سازمان تاکسیرانی به دنبال آن است، جنس خدماتی است که به شهروندان ارائه می شود. از آن جایی که ما بزرگترین ناوگان تاکسی رانی خاورمیانه هستیم و با حدود 80 هزار تاکسی در تهران رکوردار هستیم، باید در این امر پیشرو باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه قصد داریم درها را به سمت خدمات خلاق تر باز کنیم، گفت: یکی از مواردی که مورد استقبال شهروندان قرار گرفته سرویس های اینترنتی حمل مسافر است که در این زمینه چارچوب هایی را تدوین کرده ایم.

قنادان افزود: به دنبال آن هستیم تا ظرفیت خلاقیت سرویس ها را برای شرکت های نوپا نبندیم و تا زمانی که این سرویس ها در چارچوب قانون خدمات ارائه دهند، دخالتی در مدل کسب و کار آن ها نکنیم.

کنترل تاکسی های اینترنتی با وضع قانون

وی با بیان اینکه باید تا حد ممکن معضلاتی که ممکن است در حاشیه فعالیت سرویس های اینترنتی به وجود می آید را با وضع قوانین کنترل کنیم، گفت: باید در این راستا امنیت مسافران حفظ شود و فعالیت ها و دریافت کرایه قانونی باشد.

قنادان با اشاره به اینکه این سرویس ها و حمل و نقل خصوصی نباید رقیب حمل و نقل عمومی شود، گفت: در راستای نوسازی این ناوگان اتاق فکری متشکل از 20 کارشناس دانشجوی دکترا تشکیل داده ایم تا در تحقق برنامه های این سازمان ما را یاری کنند و قرار است در این زمینه الگوهای مدرن و عملی را در کنار فعالیت هایی که داریم دنبال کنیم.

در خدمات رسانی فرودگاه ها سازمان تاکسیرانی تصمیم گیر اصلی نیست

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر اینکه در خدمات رسانی حوزه فرودگاه ها سازمان تاکسیرانی تصمیم گیر اصلی نیست، گفت: در حوزه فرودگاه ها خصوصاً فرودگاه امام خمینی (ره) مدیریت ناوگان حمل و نقلی در اختیار فرودگاه است که ما به عنوان همراه با این سازمان همکاری می کنیم.

وی افزود: در زمینه ساماندهی تاکسی های فرودگاه ها هر تصمیمی که از سوی ما گرفته شود، بدون هماهنگی شرکت فرودگاه ها قابلیت اجرا ندارد.

قنادان با بیان اینکه از حدود هزار و 200 تاکسی موجود در فرودگاه ها تنها 350 تاکسی که با پلاک "ت" تفکیک شده اند زیر نظر سازمان تاکسیرانی هستند، عنوان کرد: برخی از این پلاک ها با "ع" مشخص شده اند که زیرمجموعه وزارت راه هستند اما ما اگر مجری اصلی نظارت بر این ها نباشیم، به عنوان سازمان همکار نقش داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهر تهران خاطرنشان کرد: در فرودگاه امام(ره) فقط ناوگان مدرن فعال است و مدرن سازی فقط نوسازی خودرو محسوب نمی شود و نوع رفتار تاکسی رانان و دریافت قیمت نیز نیاز به آموزش و مدرن سازی دارد که باید برخی از مهارت ها را ایجاد کنیم.

قنادان با بیان اینکه این سازمان بیشتر از آن که فنی باشد اجتماعی است، گفت: در گذشته نوسازی از جیب تاکسی رانان انجام می شد اما امروزه همه مذاکراتی که در این زمینه انجام می شود، پیوست اقتصادی دارد و تا زمانی که مطمئن نشویم که این نوسازی ها درآمد اقتصادی و آینده ای ندارند، به سمت آن ها نخواهیم رفت.

وی تاکید کرد: از آن جایی که تاکسی ها هویت شهر محسوب می شوند و آثار زیادی به همراه دارند، دولت باید در امر نوسازی ورود کند و برای این مساله یارانه در نظر بگیرد.

بعد از 10 سال نوسازی ناوگان ون را از اسفندماه آغاز کرده ایم

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه بعد از 10 سال نوسازی ناوگان ون را از اسفندماه آغاز کرده ایم، گفت: برای نوسازی ناوگان ون و به دلیل بالا بودن قیمت ها، با همکاری ستاد سوخت 16 میلیون تومان معاف شدیم و از قیمت تمام شده خودرو کم شد که قیمت تمام شده 123 میلیون تومان بود و 20 میلیون تومان را از منابع شهرداری پرداخت کردیم.

قنادان با بیان اینکه 60 میلیون نیز از شرکت های خودروساز برای نوسازی ون ها تسهیلات دریافت کرده ایم، گفت: در کنار خودرویی که اسقاط می شود، حدود 12 میلیون تومان آورده خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در سازمان تاکسی رانی می خواهیم به این سمت برویم که شرکت ها مالک خودروها شوند و تاکسی رانان را استخدام کنند. باید در این زمینه شرکت های تاکسی-مالک راه اندازی شوند.

به گفته این مقام مسئول در این زمینه اقدامات موثری صورت گرفته و یکی از شرکت های بزرگ تقریباً کل ناوگان خود را به صورت شرکت های تاکسی-مالک پیش می برد. اگر در این زمینه سازمان تاکسی رانی موفق شود، ریسک اقتصادی دیگر تنها بر دوش تاکسی ران نیست و کل مجموعه از این امر سهم می برند.

تعیین قیمت کرایه تاکسی سه شنبه در صحن شورا بررسی می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه امسال مدل قیمت‌گذاری کرایه تاکسی را تغییر دادیم، افزود: طرح به شورای شهر ارایه شده که سه شنبه در کمیسیون مربوطه بررسی می‌شود. بر این اساس کل هزینه‌های یک تاکسیران مانند هزینه سوخت، استهلاک، حمل و کاربری‌ها در مدل اقتصادی که تعیین کردیم در نظر گرفته شده است چراکه مدل قبلی اشتباه بود.

قنادان ادامه داد: بر این اساس اجازه دادیم از منفی 35 تا مثبت 80 درصد برای ناوگان مدرن قیمت تعیین شود. در واقع آزاد هستند در یک بازه قیمت مشخص، رقابت کنند و در این صورت است که بازار رقابتی ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش 30 درصدی کرایه تاکسی مد نظر ما نیست، عنوان کرد: متوسط افزایش قیمت حدود 12 درصد است. اما ممکن برخی خطوط که ختعداد آنها بسیار کم است افزایش 30 درصدی داشته باشند. ما ه به دنبال این هستیم که هزینه زیادی به مردم تحمیل نشود.

وی با تاکید بر اینکه تعداد تاکسی در تهران باید بر مبنای تقاضا باشد، گفت: امسال برای اولین بار در پیوست لایحه مدل تجاری، قیمت‌گذاری را هم در کاربری‌های مختلف و هم در خطوط ارایه خواهیم کرد. بر این اساس نرخ پایه و اعداد و ارقام مختلف تعیین شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران خطوط تاکسی طولانی در تهران را مناسب ندانست و یادآور شد: در مهندسی خطوط جدید در حال حرکت به این سمت هستیم که خطوط هماهنگ با حمل و نقل عمومی راه‌اندازی شود.

وی  با بیان اینکه پروانه تاکسیرانی بر روی تاکسی صادر کردیم، گفت: برخی تاکسیرانان نیمه وقت فعالیت می کنند. اما در حال حاضر تاکسیرانان می‌توانند مانند گواهینامه رانندگی، مجوز دریافت کنند. به این ترتیب که مالکیت تاکسی برای هر فردی که می خواهد باشد اهمیتی ندارد، اما تاکسی باید سندی ارایه کند که مثلا هشت ساعت با تاکسی کار کرده است.

قنادان ادامه داد: راننده‌های تمام وقت و نیمه وقت قرار است از هم جدا شوند. درواقع در نظر گرفتن بیمه و برخی بسته‌های حمایتی برای رانندگان تمام وقت است.

مدل جدیدی از پرداخت در تاکسی‌ها در حال انجام است

قنادان با توضیح اینکه مدل جدیدی از پرداخت در تاکسی‌ها در حال انجام است، افزود: استقبال خوبی از این طرح شده است و تاکسیرانان هم موافق هستند اما به دنبال عارضه‌یابی هم هستیم که چرا در گذشته طرح پرداخت الکترونیک با شکست مواجه شد.

قنادان یکی از بزرگترین عارضه‌ها در تاکسیرانی تهران را مدل غلط فعالیت شرکت‌های خصوصی عنوان کرد و ادامه داد: در حال اصلاح این روند هستیم و بخشی از این اصلاحات را قرار است در قالب لایحه به شورای شهر ارایه دهیم. البته از بهمن سال گذشته دستورالعملی صادر کردیم که هیچ شرکتی اجازه گرفتن مبلغی به عنوان شارژ ثابت از تاکسیران را ندارد و در غیر این صورت به شدت با شرکت مربوطه برخورد خواهیم کرد.

وی به بخشی از اصلاحات انجام شده در سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های خصوصی به صورت تخصصی پروانه دریافت خواهند کرد. به عنوان مثال مجوز سرویس مدارس یا مجوز سرویس الکترونیک به این دست از شرکت های تخصصی داده خواهد شد.

این مقام مسئول درباره بسته‌های حمایتی از تاکسیرانان هم یادآور شد: ما بسته‌های حمایتی را به صورت عام نمی‌بینیم و درواقع بر اساس رتبه‌بندی از آنان حمایت می‌شود.

توافق با یک شرکت خودروساز برای خرید ون‌ برلیانس

وی همچنین از توافق با یک شرکت خودروساز برای خرید ون‌های برلیانس خبر داد.

قنادان درباره کمبود تاکسی‌ها در روزهای بارانی و برفی هم توضیح داد: مشکلات یک شبه به وجود نمی‌آیند که یک شبه هم به توان آنها را رفع کرد. قریب به اتفاق تاکسی رانان مالک خودرو هستند. از سوی دیگر 80 هزار نفر در تهران باید از سوی یک سازمان با پیکر کوچک نظارت شود. البته از سال گذشته ستاد مرکزی راه‌اندازی شده که مدیریت متمرکز را از نظر گلوگاه‌ها شناسایی کنیم. در واقع قصد داریم، مدیریت متمرکز را به خطوط مناطق شهرداری منتقل کنیم و دومین موضوع نیز اصل عرضه و تقاضا است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به تخلفات تاکسیرانان اظهار کرد: قیمت تمام شده براساس سرعت متوسط است، چراکه به صرفه‌تر است. در ایام نوروز هزار و 800 پرونده در هیات‌های انضباطی بررسی، به دلیل غیبت تاکسی ران و مسائل دیگر بررسی شد.

وی ادامه داد: قصد داریم نقش تاکسیران‌های فعال در خطوط را افزایش دهیم. هرقدر بتوانیم رانت‌ها را حذف کنیم، فساد کمتر خواهد شد تا دیگر از درآمد میلیونی راننده‌های سرویس‌های الکترونیک خبری نباشد.