۰ نفر

دولت و شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران برنامه‌های جدی دارند

۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۵۰
کد خبر: 257214
دولت و شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران برنامه‌های جدی دارند

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش احداث بوستان ها و کمربند سبز در بهبود کیفیت هوا گفت: آلودگی هوا موضوعی مهم در دولت و شهرداری محسوب می‌شود که برنامه‌های مهمی برای آن در نظر گرفته شده است و درختکاری یکی از مهمترین این برنامه هاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، معصومه ابتکار در مراسم کاشت درخت مادر که در بوستان بهشت مادران برگزار شد با اشاره به اینکه حضرت فاطمه الگوی صبر و پایداری است، گفت: ایشان در برهه سخت رسالت همواره در کنار پیامبر بود تا نهال نوپای اسلام را تقویت کنند.

وی با اشاره به تاب آوری و ایستادگی حضرت زهرا(س) در مقابل مشکلات، ایشان را الگوی مناسب برای تمام جنبه های زندگی زنان برشمرد و گفت: نگاه عالمانه ایشان، نکات دقیقی از ابعاد فلسفی و اجتماعی تاریخ بود که امروز سبک زندگی، تفکر و اندیشه ایشان نقشه راه زنان است.

معاون رئیس جمهور درامور زنان و خانواده با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگویی برای تمام جامعه قرن بیستم در امور بانوان است، ادامه داد: نسل جوان دوران انقلاب و دفاع مقدس را ندیده‌اند و تجربه آن دوران را ندارند. امروز در بزرگداشت روز زن وظیفه داریم در رفتار و عمل، این ارتباط را برای نسل جوان با شناخت بیان کنیم و آنان را در زمانه خودشان و با زبان خودشان تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت الگوی گفت و گوی ملی خانواده ایجاد شده است، گفت: انتظار داریم این الگو در شهرداری تهران برای پیوند با نسل جوان ایجاد شود که خوشبختانه همزمان با دهه فجر گفت و گویی بین نسلی با همکاری شهرداری تهران صورت گرفت که امیدواریم ادامه یابد.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: گفت و گوی بین نسلی در تمام استان‌های دیگر نیز اجرا شود و نسلها در مورد مسائل متعدد با یکدیگر گفتمان داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مشکلات زنان سرپرست خانوار، دختران فراری و مشکلات زنان در سطح جامعه گفت: در دولت برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی با رویکرد علمی به این موضوع داریم که امیدواریم با کمک مدیران محلی، شوراها و شهرداری این برنامه ها را اجرا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته درختکاری اجرایی شده توسط شهرداری تهران با تقدیر از زحمات شهردار و مسئولان شهری برای کاشت نهال و ترویج فرهنگ درختکاری اظهار کرد: خوشبختانه پس از انقلاب تعداد بوستان ها از ۷۵ بوستان به 2 هزار و ۲۳۲ بوستان افزایش یافته و سرانه فضای سبز از یک متر به بیش از ۱۶ متر رسیده است که تحول بزرگی در این زمینه محسوب می شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه  درخت و فضای سبز برای تمام شهرهای کشور حیاتی است، خاطرنشان کرد: دلیل اول بعد معنوی و سمبولیک درخت بوده که نمادی از حیات، زیبایی و لطافت است. طبیعت باید به شهر برگردانده شود که درختکاری نمادی از نزدیک شدن و برگشتن شهر به طبیعت و زنده کردن روح انسان است.

به گفته وی یکی از دلایل افسردگی شهرنشینان فاصله گرفتن از طبیعت است که راهکار آن نیز نزدیک شدن دوباره به طبیعت عنوان شده است، تصریح کرد: چنانچه پزشکان توصیه می‌کنند، به جای استفاده از قرص های فشار خون یک ساعت پیاده روی در جنگل و فضای سبز مشکلات متابولیک را حل می‌کند.

  ابتکار یکی دیگر از نقش های کلیدی فضای سبز را تلطیف هوا عنوان کرد و گفت: آلودگی هوا یکی از معضلات شهری است که در این مورد نیز مطالعات نشان می دهد، هوای منازل مسکونی که در حاشیه آنها درخت کاشته شده، به نسبت منازل مسکونی که در حاشیه آنها درختی وجود ندارد دو برابر تمیزتر است.

وی با اشاره به نقش احداث بوستان ها و کمربند سبز در بهبود کیفیت هوا خاطرنشان کرد: آلودگی هوا موضوعی مهم در دولت و شهرداری محسوب می‌شود که برنامه‌های مهمی برای آن در نظر گرفته شده است و درختکاری یکی از مهمترین این برنامه هاست.

براساس گزارش شهرنوشت،  معاون رییس جمهور در پایان با تاکید بر اهمیت نگهداری درختان و نقش شهروندان در این مهم عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در شهرداری موضوع درخت کاری و نگهداشت درخت را به صورت یک جریان اجتماعی و ملی داشته باشیم و از ظرفیت زنان در این جریان به خوبی بهره ببریم.