۰ نفر

هوشمندسازی پایتخت، برنامه اصلی شهرداری

ارائه خدمات به شهروندان از طریق «حساب شهروندی»

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۲۳
کد خبر: 254312
ارائه خدمات به شهروندان از طریق «حساب شهروندی»

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از رونمایی اولین نسخه جدید حساب شهروندی در همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، محمد فرجود در نشست خبری همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» از رونمایی از اولین نسخه جدید حساب شهروندی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: حساب شهروندی برای تعامل بیشتر و بهتر شهروندان با مدیریت شهری طراحی شده است و شهروندان می توانند با ثبت نام در این سامانه، خدمات شهرداری مانند خرید طرح جدید ترافیک، کارت بلیط و ... را از این طریق دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با بیان اینکه انواع پرداخت ها از طریق حساب شهروندی انجام خواهد شد، اظهار کرد: شهروندان می توانند انواع پرداخت ها مانند پارکومتر و حمل و نقل را نیز این طریق پرداخت کنند. علاوه بر این، تمام اطلاعات مربوط به شهر تهران و اطلاع رسانی های مرتبط نیز از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

وی، هوشمندسازی پایتخت را برنامه اصلی مدیریت جدید شهر تهران بیان کرد و گفت: البته در گذشته هم اقداماتی درباره هوشمندسازی انجام شده؛ اما هوشمندسازی باید به گونه ای باشد که شهروندان این موضوع را حس کنند. با این حال باید شتاب مسیرمان در جهت هوشمندسازی را افزایش دهیم.

فرجود شرایط تهران در شاخص های مختلف هوشمندسازی در جهان را مناسب ندانست و اظهار امیدواری کرد: امیدواریم از طریق این همایش به توان پله پله جایگاه تهران در هوشمندسازی را افزایش داد.

فرجود با بیان اینکه شهر تهران نزدیک به 10 میلیون جمعیت دارد و در حال نزدیک شدن به یک ابر شهر است، توضیح داد: ابر شهرها بالاترین مصرف انرژی را دارند، بنابراین لزوم افزایش هوشمندسازی چند برابر خواهد شد.

وی با طرح این سوال که راهکار مدیریت ابر شهرها چیست؟ تصریح کرد: تقریبا همه راه‌ها به این سمت می رود که باید به سمت هوشمندسازی و استفاده از آخرین فناوری‌ها حرکت کنیم.

شهر هوشمند به معنای استفاده از ابراز فناری نیست

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با تاکید بر اینکه شهر هوشمند صرفا به معنای استفاده از ابزار فناوری نیست، ادامه داد: هوشمندسازی تلفیقی از مباحث پایداری شهر، مباحث اجتماعی و اقتصادی همراه با فناوری است. در واقع شهر تلفیقی است و مبنای آن ابزارهای آی سی تی.

وی با اشاره بر اینکه در دوره جدید مدیریت شهری تاکید شهردار تهران بر هوشمند سازی تهران است، گفت: بیشتر فعالیت های شهرداری در هوشمندسازی عمدتا ناظر به نهادسازی بوده است. در چند ماه گذشته هم زیرساخت های آی سی تی برای حرکت به سمت شهر هوشمند آماده شده است.

به گفته فرجود، در حوزه سرویس ها و خدمات هم بنای ما بر داده های شهری و تعامل با دولت و سایر کلان شهرها است. در این رابطه تفاهم نامه هایی هم در قالب برنامه جامع در شهر هوشمند در حال پیگیری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه زیرساخت های قانونی هوشمندسازی هم پیگیری شده است، یادآور شد: نظام جامع آمار از سوی شهردار تهران ابلاغ شده که در واقع مبنای داده های آماری است.

شش محور همایش و نمایشگاه تهران هوشمند

وی درباره محورهای اصلی همایش تهران هوشمند از شش محور یاد کرد و گفت: نخستین محور اقتصاد هوشمند است که شامل کسب و کارهای الکترونیکی و فعالیت های دانش بنیان و مبتنی بر خلاقیت می شود. دومین مورد مربوط به مردم هوشمند و نقش مشارکت آنان در تصمیم گیری در شهر و شفافیت و اطلاع رسانی شهرها به شهروندان است.

فرجود ادامه داد: مورد سوم حکمرانی و مدیریت یکپارچه شهر، محور چهارم جا به جایی هوشمند که مربوط به حمل و نقل شهروندان است و در نهایت مورد پنجم محیط هوشمند درباره ترویج سبک زندگی سالم با استفاده از فناوری‌های نو است. محور آخر نیز زندگی هوشمند در شهر است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران درباره شرکت کنندگان این همایش گفت: عمده مخاطبین ما از متخصصان شهری، مدیران ارشد کشوری و دولتی، بخش خصوصی داخلی و خارجی، اعضای شورای شهر و کارآفرینان و فعالان فناوری های نو هستند.

شهردار تهران، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی ریاست جمهوری، رئیس شورای شهر و همچنین وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از سخنرانان این همایش خواهند بود. در این همایش قرار است از سند سیاست های شهر هوشمند رونمایی و همچنین تفاهم نامه هایی با سرمایه گذاران برای سرویس های هوشمند امضا شود.