۰ نفر

وزیر کشور خبر داد:

بررسی ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۳:۴۰
کد خبر: 254277
بررسی ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها

وزیر کشور با بیان اینکه در حال بررسی ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها در دولت هستیم، گفت: امید است بتوانیم درآمد مناسب و پایداری را برای شهرداری‌ها ایجاد کنیم هرچند که آسان نیست.

عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر شهری اظهار داشت: رییس جمهور شخصا نوسازی و حمل و نقل عمومی را پیگیری می‌کند و خودروسازان نیز باید همت کنند و این موضوعات را پیگیری کنند تا تولید در داخل را با مشارکت بخش خارجی تقویت کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا ، وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها دچار اشکالات ساختاری هستند و قوانین و مقررات مربوط به آنها به روز نشده اند، گفت: از نظر نیروی انسانی، حدود ۴ برابر ظرفیت مورد نیاز نیرو دارند و ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه صرف پرداخت امور جاری می‌شود که مصلحت نیست و سوال این است که کدام شهرداری می‌تواند با ۴ برابر جمعیت حقوق بدهد و باید فکری در این زمینه شود.

وزیر کشور ادامه داد: درآمد شهرداری عمدتا صدور پروانه بود، اما امروز وضعیت ساخت و ساز و ساختمان رونق مناسبی ندارد و نمی‌تواند تامین درآمد کند. البته آن زمان هم‌ روش اخذ درآمد مطلوب نبود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در حال بررسی درآمدهای پایدار در دولت هستیم و مراحل آخرش را طی می‌کند، افزود: امید است بتوانیم درآمد مناسب و پایداری را برای شهرداری ها ایجاد کنیم هرچند که آسان نیست.

وی با اشاره به اینکه مدیریت یکپارچه شهرداری در کمیسیون کلانشهرها چندین بار بحث شده است، گفت: الگو و مدل جهانی اداره کشور در سطح وسیع و خوب، مبتنی بر توزیع واگذاری مسولیت‌هاست. کار باید در نظام دموکراسی به دست مردم انجام شود، و برخی تعصبات و رسوبات فکری که قدرت را در حجیم بودن سیستم می‌داند، غلط است.

رحمانی فضلی افزود: قطعا شهرداری‌ها باید آمادگی واگذاری مسولیت‌ها را داشته باشند و لایحه ای که به مجلس می‌دهیم برای ایجاد همین آمادگی است. پیشنهاد داده‌ایم که به تناسب در شهرداری‌هایی که این آمادگی وجود دارد، واگذاری صورت گیرد که الگوسازی شود و در بقیه شهرداری‌ها این امادگی نیز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم طرح رییس جمهور درباره نوسازی بافت های فرسوده را با سرعت پیش ببریم، گفت: وزارت کشور در این زمینه قبول مسوولیت کرده و نوسازی بافت های فرسوده می‌تواند بخش ساختمان را به حرکت در بیاورد.