۰ نفر

رییس مرکز محیط‎زیست و توسعه پایدار شهری شهردار تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

هدر رفت ۴۰درصدی حامل‌های انرژی در ساختمان‌ها/ محیط‌زیست ادعا نمی‌پذیرد

۱۶ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۳
کد خبر: 250144
هدر رفت ۴۰درصدی حامل‌های انرژی در ساختمان‌ها/ محیط‌زیست ادعا نمی‌پذیرد

به گفته رییس مرکز محیط‌‌زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری تهران ۴۰ درصد حامل‌های انرژی در ساختمان‌های شهر هدر می‌رود.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ صدرالدین علیپور با اشاره به اینکه قبل از بارش برف در حدود 70 درصد کاهش بارش  نسبت به زمان مشابه در سال های قبل داشتیم، به اقتصادآنلاین گفت: طبیعتا با یک بار بارش برف کمبود ما جبران نمی‌شود و باید بارش تدریجی باشد اما هر مقدار بارشی که ما در سطح شهر داشته باشیم به کمبودی که داریم کمک خواهد کرد.

او با بیان اینکه میزان آن را نهادهای تخصصی مثل وزارت نیرو باید بررسی کنند، ادامه داد: یکی از مشکلات ما خشک و گرم بودن زمین و همچنین پرت آب بسیار زیاد است هرچقدر هم  که بارش زیاد باشد اما بازهم مقدار زیادی از آب دریافتی حاصل از باران پرت می‌رود.

علیپور در پاسخ به این سوال که چه راهی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد، تاکید کرد: یکی از پیشنهاد‌های ما در لایحه بودجه 97 همین موضوع بود تا دستورالعمل اجرایی برای کنترل روان آب، آب‌های باران و برف خصوصا در سطح ساختمان‌ها که مخلوط با فاضلاب نشده و در مخزانی جمع‌آوری شود تهیه شود.

به گفته رییس مرکز محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران زیرساخت اجرایی لازم برای این موضوع تاکنون مغفول مانده بود و علی رغم این که ایران کشور کم بارشی است اما هیچ گاه فکری برای این موضوع نشده است. کشورهای اروپایی که میزان بارش زیادتری نسبت به ما دارند برای استفاده از منبع آبی برنامه و ساختار اجرایی دارند کار کرده‌اند.

علیپور تاکید کرد: باید به هر نحوی این عدم هماهنگی و کار اجرایی را اصلاح کنیم و دستورالعمل و برنامه‌ریزی اجرایی برای آن انجام دهیم اما نمی‌شود انکار کرد که این موضوع هم در کنار موضوعات دیگر مغفول مانده است.

او با اشاره به پرت 40درصدی ساختمان‌ها در رابطه با حامل‌های انرژی، اضافه کرد: دنبال این هستیم که معاونت شهرسازی و معماری در کنار سایر مجوزهایی که می دهد برای این موضوع هم دستورالعمل ویژه‌ای در نظر بگیرد تا برای مثال آب ناشی از برف و باران بتواند  با یک شبکه ای به مخازنی برسد که بتوانیم برای آبیاری فضای سبز یا کارهای دیگری استفاده مجدد از آن داشته باشیم.  

علیپور همچنین به پوسیدگی لوله‌های آب و استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی به عنوان دو علت فرونشست زمین اشاره کرد و گفت: بهره برداری غیرمجازی که از چاه‌ها صورت می‌گیرد باعث شده سطح آب زیرزمینی به‌شدت پایین برود که به دنبال آن فرونشست رخ خواهد داد.   

او ادامه داد: رسیدگی به این موضوع در حوزه کاری ما نیست و یکی از برنامه‌های وزارت نیرو کنترل آب های چاه های غیرمجاز است که با همکاری دستگاه قضایی آن‌ها را پلمپ می‌کند. این موضوعات معضلاتی نیستند که یکدفعه اتفاق افتاده باشند و در طی سال‌ها به وجود آمده‌اند که حالا ما عوارضش را پرداخت می‌کنیم. بحران آب، بحران محیط زیستی اول ماست و باید جدی گرفته شود.

او در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای دریافت عوارض از صنایع آلاینده شهر تهران وجود داد، توضیح داد: در اداره کل استان کمیته آلایندگی داریم که صنایع آلاینده را مشمول جریمه می‌کند اما این جریمه به حساب خزانه واریر می‌شود. این هزینه باید صرف  امور کنترل آلایندگی و همین طور برطرف کردن اثرات آلایندگی در شهر بشود که بعضا در جاهایی شده و در قسمت‌هایی هم هزینه‌ای برای آن نشده است.

علیپور همچنین درباره مغفول ماندن محیط‌زیست شهری در دوره‌های گذشته تاکید کرد: محیط زیست همیشه حوزه مظلومی است. توجه به محیط زیست کم است محیط زیست تنها حوزه ای است که ادعا نمی‌پذیرد شما نمی توانید ادعا کنید ولی در عمل افراد ببینند وضع آلودگی این چنین است.

وی ادامه داد: ما در تدوین قوانین و تشکیل کمیته نفر اول هستیم اما اجرای این قوانین جدی گرفته نمی‌شود. ما دنبال این هستیم که بر پروژه‌هایی که اجرا می‌شود قبل از تصویب بودجه و طرح  نظارت کامل داشته باشیم تا تبعات زیست‌محیطی آن مشخص باشد.