۰ نفر

درآمد ۳۰۰میلیاردی شهرداری از فروش طرح ترافیک

۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 249838
درآمد ۳۰۰میلیاردی شهرداری از فروش طرح ترافیک

بودجه شهرداری تهران با زیرمجموعه‌های عریض و طویلش، بودجه‌ای پیچیده است. ماموریت‌های مشترک برخی زیرمجموعه‌های ۲۲ منطقه شهری و سازمان‌های بزرگ در زیرمجموعه، لزوم نظارت بر بودجه بزرگ ۱۷۵۰۰میلیارد تومانی مجموعه شهرداری تهران را بیشتر می‌کند.

 به گزارش اقتصادآنلاین، وقایع اتفاقیه نوشت: تهران با مشکلات بزرگی در حوزه‌های حمل و نقل، بافت‌های فرسوده،‌ مدیریت پسماند و البته شفاف نبودن روندها و قراردادهای شهری مواجه است و درآمدهای‌ شهرداری‌ هم اغلب وابسته به ساخت و ساز هستند. بودجه سال آینده شهرداری هم وابستگی زیادی به صدور عوارض پروانه‌های ساختمانی خواهد داشت. بیشتر از ۴۰درصد منابع شهرداری در سال آینده هم قرار است از این عوارض تهیه شود. کمی بیشتر از ۳۱درصد درآمدهای دیگر شهرداری هم وابسته به عوارض عمومی دیگر است که در ردیف‌های متفاوتی از شهروندان تهرانی گرفته خواهد شد. اغلب این بودجه هم برای هوشمندسازی مدیریت شهری تهران مصرف خواهد شد. دقیقا همان چیزی که محمدعلی نجفی از انجام نشدن‌اش در تهران در همه سال‌های گذشته گلایه کرده بود.  نزدیک به ۷هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری صرف آنچه «توسعه مدیریت و هوشمندسازی» نامیده شده خواهد شد. بودجه‌ای که انتظار می‌رود مدیریت شهری در تهران را بعد از یک سال چابک‌تر و کارآتر کند. حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی و در آخر ایمنی و شهرسازی، در مصرف این بودجه سهم خواهند داشت. در میان مناطق هم منطقه یک در شمال تهران بیشترین سهم را از بودجه تهران دارد. بعد از این منطقه، منطقه چهار بیشترین بودجه را دارد که در شمال شرق تهران و حوالی لویزان است و منطقه ۱۲ که دربرگیرنده شوش، مولوی و بازار است در رده سوم قرار دارد. همان‌طور که در نمودارها مشخص است مناطق ۱۰، ۱۷ و ۹ که شامل غرب بزرگراه نواب صفوی پایین‌تر از خیابان آزادی، پارک نهج‌البلاغه و حوالی فرودگاه مهرآباد است کمترین سهم را در میان مناطق تهران از بودجه شهری دارند. برای سازمان مدیریت بحران هم بودجه‌ای ۱۴ میلیاردی برای ایمنی تهران پیش‌بینی شده است؛ ۵۰۰ میلیون بیشتر از بودجه بصیرت افزایی سازمان بسیج شهرداری.

بودجه بافت‌های فرسوده: ۱۸۰میلیارد تومان

همانطور که جدول ۲ نشان می‌دهد؛ سازمان نوسازی شهرداری تهران سال آینده بودجه‌ای ۱۸۰ میلیارد تومانی برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بافت‌های فرسوده تهران خواهد داشت. این بودجه چنانکه در جدول هم آمده است شامل فعالیت‌های ساخت پارکینگ، ایجاد فضای سبز، بهسازی محیطی، راه‌اندازی پروژه‌های محرک توسعه، ترویج فرهنگ نوسازی، و هماهنگی تامین خدمات در این بافت می‌شود. اما مهم‌ترین پروژه‌ای که شهرداری در این زمینه سال آینده خواهد داشت تکمیل مسکن پیشگام نوسازان خواهد بود. طرحی که از آبان امسال مطرح شده و در آن قرار است با مشارکت دولت ۵۵ هزار واحد مسکونی به روش‌های مختلف در بافت‌های فرسوده ساخته شود. این پروژه با هزینه ۵۰میلیارد تومانی که سال آینده روی دست شهرداری می‌گذارد پنج‌ساله است و از توسعه‌گرها در آن استفاده می‌شود.

ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی پرابهام‌ترین بودجه را دارند

جدول ۴، ریز مصارف، بودجه نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومانی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را نشان می‌دهد. بودجه فرهنگی همیشه جنجالی‌ترین بخش بودجه شهرداری تهران بوده است. از بلواهای کمک‌های کلان به مداحان تا زمزمه‌هایی که درباره هزینه بدون نظارت منابع این سازمان پیش از این وجود داشته، بودجه این معاونت را به یکی از بحث‌برانگیزترین بودجه‌های زیرمجموعه‌های شهرداری تبدیل کرده است. با این حال جدول نشان می‌دهد که بودجه کمک به مداحان سال آینده ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. شهرداری البته نزدیک به ۴میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان برای اجرای نمایشگاه‌های عطر سیب، به تکایای محرم کمک خواهد کرد. با این حال آنچه بودجه فرهنگی را مبهم می‌کند اینها نیستند بلکه ردیف‌های مبهمی هستند که نمی‌توان نتیجه آنها را کنترل کرد. براساس جدول بودجه که از وب‌سایت آمار شهرداری استخراج شده ردیف‌هایی نظیر آموزش و ترویج کارآفرینی، توامندسازی شهروندان در امور سلامت، ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بندهای بودجه قرار دارند که خروجی آنها قابل اندازه‌گیری نیست.اگر بندهای کلی اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، بدون اشاره به چگونگی اجرای برنامه‌ها را نادیده بگیریم همچنان این بندهای کلی و مبهم که هدف هستند و نه برنامه، ابهام‌های بودجه شهرداری را بیشتر می‌کند. هزینه کردن این منابع به شیوه‌ای که در بودجه آمده می‌تواند سلیقه‌ای باشد و امکان نظارت بر چنین بندهایی کمتر از بندهایی است که برنامه در آنها ذکر شده. بگذریم از این که هیچ‌وقت بررسی نشده که شهرداری از برگزاری جشنواره‌هایی نظیر تسنیم و مشکات چه نتایجی گرفته است.

ردیف‌های متمرکز؛ ردیف‌های سلیقه‌ای

مجموعه هزینه ردیف‌های متمرکز شهرداری نزدیک به ۱۹۰۰ میلیارد تومان است تعهداتی می‌شود که شهرداری از سال‌های قبل از ۹۷ به پیمانکاران دارد. از جمله مهم‌ترین بندهای این بخش از بودجه تهران که بخشی از آنها در جدول آمده است بودجه‌ ۶۷میلیارد تومانی است که در اختیار شهردار تهران قرار دارد و او در طول سال درباره آنها تصمیم خواهد گرفت. ۴۰ میلیارد تومان از این بودجه سرمایه‌ای و مابقی هزینه‌ای است. هزینه شورای شهر تهران هم ۴۳,۵میلیارد تومان خواهد بود. شهرداری هزینه دادرسی ۷۰ میلیاردی خواهد داشت،‌ بیشتر از ۵ میلیارد تومان حق الجلسه و حق التدریس و دستمزد در این ردیف‌ها در نظر گرفته شده است. «پاداش اتفاقی» شهرداری در سال آینده ۴۵میلیارد تومان پیش‌بینی شده که احتمالا برای مدیران و کارکنان شهرداری در نظر گرفته شده و در طول سال بنا به صلاحدید شهردار یا مدیران متبوعش پرداخت خواهد شد. شهرداری همچنین بودجه‌ای ۴۰میلیارد تومانی برای کمک به اشخاص و موسسه‌های خصوصی خواهد داشت و البته احتمالا بخشیدن این کمک‌ها هم به سلیقه مدیران شهرداری خواهد بود و ضوابط روشن یا حداقل اعلام‌شده‌ای درباره آن وجود ندارد. ۲۳ ردیف کمک دیگر هم به موسسه‌ها و نهادهای دیگر نظیر شوراهای حل اختلاف، طرح حمایت از نخبگان تهران، مجتمع شهدای هفت تیر، موسسه‌های عمومی و عام‌المنفعه، بنیاد شهید هم در ردیف‌های متمرکز پیش‌بینی شده که مجموع آنها ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. بیشترین سهم را از این بودجه‌ها، شوراهای حل اختلاف خواهند داشت، بنیاد شهید هم سهمی یک میلیاردی دارد و سهم خانه‌های مختلف تئاتر، سینما، شاعران و موسیقی هر کدام ۱۰۰میلیون تومان است. 

00000