۰ نفر

الهام فخاری مطرح کرد:

نرخ جدید طرح ترافیک وجاهت قانونی ندارد

۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۲
کد خبر: 248212
نرخ جدید طرح ترافیک وجاهت قانونی ندارد

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: بررسی لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» فاقد وجاهت قانونی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، الهام فخاری در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران در تذکر آیین‌نامه‌ای افزود: با توجه به مصوبه سی و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران (دوره سوم) مورخ سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۶ مبنی بر «الزام شهرداری تهران به انجام مطالعات توجیه فنی، اقتصادی، زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی و مهندس ارزش و برآوردهای مالی و ارائه برنامه زمان‌بندی کلیه طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی، توسعه و عمرانی اعم از آن که از منابع مالی شهرداری، دولتی و یا مشارکتی استفاده می‌نمایند. در قبل از اجرا و پس از اتمام و بهره‌برداری و نگهداری پروژه‌ها» و تصریح در تبصره ۱ مبنی بر «الزام ایجاد کمیسیون مرکب از نمایندگان با معرفی از سوی کمیسیون‌های اصلی شورای اسلامی شهر تهران جهت بررسی و تایید مطالعات و بررسی‌ها (موضوع ماده واحده این مصوبه)»، که متاسفانه کمیسیون مشخص شده در این مصوبه تشکیل نگردیده و عدم بررسی و تصویب طرح و پیوست‌ها در کمیسیون مذکور و همچنین در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در حال حاضر در دستور کار قرار گرفتن طرح در صحن علنی فاقد وجاهت قانونی می‌باشد. به همین دلیل خواهشمندم ضمن خروج این طرح از دستور جلسه علنی شورای شهر تهران، به کمیسیون ارجاع شود.

وی با بیان این که با توجه به این که اشاره به پروژه‌‌ خاصی نشده است، تاکید کرد: به دلیل آن که منابع مالی شهرداری و یک طرح زیربنایی است باید از دستور جلسه خارج شود. از نظر شکلی باید کمیسیونی این طرح را بررسی کنند. تا وقتی بررسی نشده باید از دستور جلسه خارج شود. این یک تذکر است نه پیشنهاد.

فخاری با اشاره به این که چنین تغییراتی در مورد فرآینده‌های اساسی شهر بدون فراخوان از متخصصان به وضوح مصداق تبعیض است، گفت: فراخوانی در مورد طرحی که از سال 59 اجرا شده نداده‌اید و این گونه مطرح شدن طرح برپایه تبعیض است و شعار ضد تبعیض شامل آن نمی‌شود.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی با بیان این که شتابزدگی در طرح‌ را دارای پیامدهای سنگین برای مردم می‌دانم، تاکید کرد: دلیلی ندارد که مردم هزینه آزمون و خطاهای مدیران را بدهند و باید در مورد گذاشت سنگ‌بناهای شتابزدگی در مورد مسائل پایتخت و ملی به خودمان هشدار بدهم. در مورد اوراق مشارکت مترو هم این اتفاق افتاد و اشاره شد که بعد از تصویب اصلاح خواهد شد. درست است که طرح ترافیک قبل پیامدهایی برای مردم داشته اما این دلیل کافی برای مطرح کردن طرح بدون تشکیل کمیسیون ترکیبی در شورای شهر نیست. پیامدهای فراتر از طرح ترافیکی دارد و می‌خواهم این سوال را مطرح کنم که برای چه اطلاع و اصلاح‌ بیشتر را به ماه‌های آینده موکول شود و شتاب برای مصوبه داریم. عادلانه تر بودن طرح جدید روشن نیست و نکات اجتماعی به درستی پرداخته نشده است

وی به کلمه «وفاق» که پورسیدآقایی گفته‌بود اشاره کرده و گفت: نهادهای مدنی و دانشگاهی که کم‌اعتبار نیستند، منعقد این وضعیت هستند. تاکید می‌کنم که این طرح پیامدهای سیاسی اجتماعی دارد و فکر می‌کنم یک مقدار در مورد وفاق ایجاد شده تامل بفرمایید که کجا و کی این وفاق ایجاد شده است. وقتی ما به عنوان اعضای شورای شهر این طرح را به درستی کارشناسی نکردیم، تخفیف دادن شورای شهر است که یک نرخ تعیین شود و دوستان بقیه کارهایش را انجام داده‌ایم. وقتی سهمیه رایگان برای نهادهای حاکمیتی و... دوباره (به خاطر مکان شغلی‌شان) تعریف شده است، در مورد چه کسی رفتار عادلانه بوده است؟