۰ نفر

سال۹۷ با طرح ترافیک جدید آغاز می‌شود

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۶
کد خبر: 247293
 سال۹۷ با طرح ترافیک جدید آغاز می‌شود

آنگونه که شهردار تهران خبر داده طرح ترافیک جدید سرانجام در سال97 به مرحله اجرا می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، محمدعلی نجفی در این‌باره تأکید کرده که طرحی که شهرداری تهران برای اصلاح ترددهای شهری درنظر گرفته، برای اجرا در سال آینده آماده می‌شود و بدین‌ترتیب شهروندان تهرانی باید منتظر اجرای این طرح از فروردین آینده باشند. 2مرجع قرار بوده این طرح را تصویب کنند که یکی تصویب کرده و در دیگری نیز به‌زودی کار تصویب به پایان می‌رسد. هفته گذشته شورای ترافیک تهران طرح ترافیک جدید را تصویب کرده و در شورای شهر نیز یک فوریت بررسی و تصویب آن مورد اجماع اعضای شورا بوده است. البته آنگونه که نجفی گفته، چیزی که شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران به تصویب رسانده، مقداری با طرح اولیه تفاوت دارد اما ما برای آنکه بتوانیم یک هم‌افزایی ایجاد کنیم و همه را برای حل معضلات پایتخت همراه کنیم، بعضی اجزای طرح را تغییر داده‌ایم.

او ادامه داد:‌ طی هفته‌های پیش‌رو، شورای شهر تهران نیز طرح ترافیک جدید را مصوب می‌کند و مانعی برای اجرای طرح در سال آینده نخواهد بود.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش  که با اجرای طرح چه تغییری در ترافیک پایتخت پدید می‌آید گفت: برآوردها، مدل‌سازی‌ها و در نهایت پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که ورودی‌ها به طرح ترافیک حدود 20تا 25هزار دستگاه کاهش پیدا می‌کند.

در این زمینه یکی از نقدهای مطرح شده این است که شهرداری دنبال درآمدزایی است درشرایطی که با کاهش ورودی‌ها به طرح نیز درآمد شهرداری از این محل کاهش پیدا می‌کند.

این کاهش حدود یک چهارم کل طرح است بنابراین درآمدهای طرح تا یک چهارم روند نزولی می‌گیرد. به‌تبع تغییر در تعداد ورودی‌ها، میزان انتشار آلودگی هوا نیز به نحو مؤثری کم خواهد شد و گازها و ذرات معلق آلاینده تهران کاهش می‌یابد.

موافقت شهروندان با طرح ترافیک جدید

نتایج یک نظرسنجی از شهروندان تهرانی درخصوص طرح جدید ترافیک نشان می‌دهد که اکثریت شهروندان تهرانی هنوز از طرح ترافیک جدید خبر ندارند. با این حال از جمع کسانی که در این‌باره اعلام موضع کرده‌اند، تعداد موافقان این طرح دو برابر کسانی است که با ادامه شیوه سابق طرح ترافیک موافقند. طبق نظرسنجی ایسپا، که با نمونه آماری 1015 نفره صورت گرفته، 2/35درصد از پاسخگویان اظهار کرده‌اند که غالبا برای تردد از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و 3/31 درصد نیز از مترو استفاده می‌کنند. استفاده‌کنندگان از اتوبوس 3/14 درصد، موتورسواران 7 درصد و میزان استفاده از تاکسی و آژانس نیز به‌ترتیب 4/5 و 5 درصد بوده است.همچنین تعداد موافقان طرح ترافیک جدید بیشتر از طرح ترافیک قبلی است. در یکی دیگر از پرسش‌های این نظرسنجی، از شهروندان پرسیده شده که آیا با گرفتن عوارض و هزینه شدن آن در جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی موافقند؟ 6/57درصد با این کار موافق و 2/37 درصد مخالف بوده‌اند.