۰ نفر

شهردار تهران مطرح کرد:

تشکیل کارگروه میان شهرداری تهران و اتاق اصناف/ شروع ساخت پلاسکو جدید از دهه فجر

۳۰ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 246125
تشکیل کارگروه میان شهرداری تهران و اتاق اصناف/ شروع ساخت پلاسکو جدید از دهه فجر

شهردار تهران گفت: اصناف و بازار در تاریخ ما صرفا نقش کسب و کار نداشته‌اند بلکه از نظر فرهنگی_اجتماعی و سیاسی نیز در برهه‌های مختلفی فراتر از وظیفه ذاتی خود عمل کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛  محمد علی نجفی، شهردار تهران در همایش اتاق اصناف تهران گفت: موضوع مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی که به تازگی در اروپا مطرح شده برای ما سال‌ها است که اجرایی شده است. در تمام دنیا شهر و زندگی شهری متحول شده است و دیگر روستاها محل تولید و شهرها محل مصرف نیستند، اکنون شهرها به ویژه کلان‌شهرها در توسعه اقتصاد کشور و ایفای نقش بین‌المللی، تاثیر بسیار بزرگی دارند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ظرف شش سال گذشته ده‌ها کنفرانس و سمینار بین‌المللی در مورد نقش شهرهای بزرگ در توسعه اقتصادی و حتی توسعه حیات بشری برگزار شده است، افزود: ما نیز باید در این حرکت جهانی نقش موثر خود را ایفا کنیم و در جهت توسعه هم در داخل کشور و هم خارج از کشور نقش موثری را داشته باشیم. در شهرداری تهران سال‌ها صحبت از درآمد پایدار می‌شد که متاسفانه در این امر خیلی موفق نبوده‌ایم به شکلی که 80 درصد درآمدهای شهرداری تهران امروز از محل منابع ناپایدار است. لذا باید با ایجاد منابع درآمدی پایدار موجبات توسعه پایدار شهری را فراهم کنیم

وی گفت: در شهرداری تهران معاون مالی و اقتصاد شهری داریم اما در دوره‌های گذشته فقط به جنبه مالی آن توجه شده نه جنبه اقتصاد شهری، در حال حاضر رونق اقتصادی در شهر وجود ندارد.

نجفی با اشاره به این که شهر بدون مشارکت شهروندان قابل اداره نیست افزود: باید خود مردم مستقیم و نه از طریق شورای شهر در اداره شهر همکاری و مشارکت کنند و بدون حضور آن‌ها حل مسائل و مشکلات تهران امکان‌پذیر نیست.

شهردار تهران ادامه داد: شهرسئول مساحتی به اندازه ما دارد با ۳۲هزار نیرو در شهرداری اما ما ۶۸هزار نیرو داریم، این ۶۸هزار نیرو نمی‌توانند شهر را اداره کنند بلکه خود مردم باید چرخ تهران را بچرخانند.

وی گفت: اگر اتاق اصناف به نمایشگاه‌های فصلی شهرداری گلایه دارد باید در مقابل هم برنامه‌هایی برای فروش اجناس به شهروندان با حراج‌های واقعی در نظر بگیرد. نجفی همچنین به موضوع برگزاری نمایشگاه‌های فصلی و بهاره اشاره کرد و افزود: برای من عجیب بود که این نمایشگاه‌ها به جای نمایشگاه بیشتر همانند فروشگاه هستند که شهرداری تهران نیز برای برگزاری آنها نظر موافق ندارد اما در نقطه مقابل نیز همانند هر کجای دنیا باید اصناف نیز اقداماتی را انجام دهند. برای مثال در مناسبت‌های خاص مثل سال نو میلادی اصناف در اروپا و آمریکا حراج‌های واقعی را برگزار می‌کنند که این موضوع از نظر اقتصادی نیز درست است و از جنبه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی نیز حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: بی تردید اقشاری از مردم هستند که قدرت اقتصادی لازم را ندارند ولی قطعا می‌خواهند در ایام خاص همانند سایر مردم خرید کنند که اصناف می‌توانند با تخفیفات واقعی که ارائه می‌کنند قدرت خرید مردم را بالا ببرند. لذا جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌ها توسط شهرداری تهران باید انجام شود و در نقطه مقابل نیز باید حراج‌های واقعی توسط اصناف برگزار شود.

به گفته شهردار تهران یکی از مشکلات ما در شهر تهران سد معبر است، سد معبر در تهران به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد، یکی از اشکال آن خود مغازه‌داران هستند که پیاده‌رو را اشغال می‌کنند، مردم برای پیاده‌روی باید بارها میان خیابان و پیاده‌راه در حرکت باشند.دستفروشان و ماشین‌های فروش کالا خود به نوعی دیگر باعث سدمعبر می‌شوند.

نجفی افزود: برای حل مشکلات میان اتاق اصناف و شهرداری قرار است کارگروهی تشکیل شود که همه اختلافات در درون آن حل شود.

وی در مورد زمان ساخت ساختمان جدید پلاسکو گفت: برای ساخت پلاسکو با بنیاد مستضعفان به نتیجه رسیده‌ایم و بنیاد گفته از دهه فجر استارت آن را می‌زند، اما تا پروانه ساخت صادر نشود بنیاد شروع به کار نخواهد کرد، قسمتی که سالم مانده نیز تخریب خواهد شد.

نجفی پیرامون بررسی وضعیت ساختمان پلادیوم افزود: قرار است سه گزارش درباره ساختمان پالادیوم به ما برسد، ممکن است متخلفان، مسوولان شهرداری وقت باشند یا مالکان، اگر مالک برابر با مجوز عمل کرده باشد نباید متضرر شود.