۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

آیا اجرای طرح جدید ترافیک منوط به تصمیم پلیس راهور است؟/ مسوولان چه می‌گویند، تجربه چه نشان می‌دهد!

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۳۳
کد خبر: 243748
آیا اجرای طرح جدید ترافیک منوط به تصمیم پلیس راهور است؟/ مسوولان چه می‌گویند، تجربه چه نشان می‌دهد!

با وجود اینکه معاون حمل و نقل شهرداری و رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران معتقدند که مخالفت پلیس در اجرایی شدن طرح ترافیک جدید در صورت تبدیل به قانون آنقدرها هم تاثیر ندارد، اما تجربه تاریخی چیز دیگری می‌گوید.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ چند هفته ای است که بحث تغییر طرح ترافیک و اجرا شدن طرح جدید از سوی شهرداری تهران مطرح شده است. در این خصوص شهرداری اعلام کرده است برای حذف رانت و عدالت برای استفاده از محدوده طرح ترافیک، طرح ترافیک در حال اجرا تغییر کرده و با دریافت هزینه خودرو‌ها می توانند به محدوده طرح وارد شوند. با مطرح شدن تغییر طرح ترافیک، رییس پلیس راهور تهران به این موضوع واکنش نشان داده و گفته این موضوع فعلا در حد پیشنهاد است و دستگاه‌های مختلف می‌بایست بررسی‌های لازم را انجام دهند و سازوکارهای اجرایی شدن آن را پیش‌بینی کنند.

سردار حسین رحیمی تاکید کرده که از نظر ما این طرح فاقد مطالعات لازم است و این در حالی است که پیشنهاد‌دهندگان عنوان کردند که اجرای آن به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک در محدوده طرح ترافیک منجر می‌شود ولی مطالعات اولیه ما نشان می‌دهد که این پیشنهاد باعث افزایش ترافیک و طبعا افزایش آلودگی هوا خواهد شد.

او می‌گوید: از نظر پلیس این طرح خام است، ما قطعا به صورت مکتوب نظرات خود را به شهردار تهران اعلام خواهیم کرد ولی تا اینجا به نظر می‌رسد با توجه به مطالعات انجام شده نظر ما نسبت به اجرایی شدن آن چندان مساعد نیست.

البته رحیمی گفته که طرح فعلی ترافیک در شهر تهران قطعا دارای مشکلاتی است و از این رو می‌بایست طرح جدیدی که می‌خواهیم جایگزین طرح فعلی کنیم حتما تمام معایب طرح فعلی را برطرف کند اما مدیریت ترافیک در تمام کشور و در تهران برعهده پلیس است و شهرداری باید بستر و امکانات لازم را برای انجام ماموریت پلیس فراهم کند.

مخالفت پلیس راهور تهران در سال‌های گذشته خود را در طرح LEZو یا همان طرح کاهش نشان داد. در آن موقع و زمانی که  طرح مذکور در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مطرح شد، پلیس راهنمایی و رانندگی ایراداتی را عنوان کرد. به همین دلیل طرح برای رفع اشکالات و اعمال اصلاحات لازم با لحاظ نظرات پلیس و دیگر واحدهای کشوری متولی امر دوباره به شهرداری ارجاع شد. پلیس راهنمایی و رانندگی در آن زمان هم اعلام کرده بود که به دلیل مهیا نبودن زیر ساخت‌ها، این طرح را اجرایی نمی‌کند. در نهایت نسخه اصلاح‌شده که نظر مثبت پلیس را هم جلب کرده بود تابستان سال گذشته به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک رسید. اما هنوز هم این طرح به‌طور کامل در سطح شهر تهران اجرا نشده و شهرداری خبر از اجرای طرح ترافیک جدید می‌دهد.

مخالفت پلیس راهور و ارتباط مستقیم آن با اجرایی نشدن طرح LEZ این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که پس طرح ترافیک جدید هم به سرنوشتی مانند طرح کاهش دچار شده و تا پلیس موافقت 100درصدی خود را اعلام نکند و نگوید که زیرساخت‌ها مهیا شده، این طرح اجرایی نمی‌شود.

شورای ترافیک شهر تهران، فقط راهور نیست

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران که ارائه‌دهنده طرح جدید ترافیک است در واکنش به مخالفت پلیس راهور به اقتصادآنلاین می‌گوید: در این طرح نیروی انتظامی توجه خوبی را با ما داشته است، کلیاتش را قبول دارند ممکن است در جزییات نظراتی داشته باشند.

او با اشاره به جلسه‌ای که قرار است پلیس راهور با کارشناسان شهرداری تهران در جهت رفع ابهام بگذارد، ادامه می‌دهد: در هر صورت شورای ترافیک شهر تهران فقط راهور نیست، شورای ترافیک شهر تهران 6 عضو دارد که یک عضو آن راهور است.

معاون شهردار تهران تاکید می‌کند: ما سعی می کنیم همه اعضا را قانع و ابهامات را برطرف کنیم. پلیس کاملا قانونمدار رفتار می‌کند. اگر مجوزهای قانونی درستی داشته باشیم طبیعتا پلیس خودش مجری قانون و منضبط به قانون است.

او معتقد است که در عدم اجرای طرح کاهش یا همان LEZچه بسا مصوبات یا الزامات قانونی کافی را به موقع دریافت نکرده بودند اگرنه چیزی پایه قانونی داشته باشد حتما نیروی انتظامی اجرا می کند، این گونه نیست که نیروی انتظامی بگوید یک چیزی مصوبه قانونی دارد ولی من به تنهایی حاضر نیستم اجرا کنم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه تاکنون پلیس راهور مخالفتش را به ما اعلام نکرده، توضیح می‌دهد: ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد و مصوبه قانونی را برای اجرای یک طرح طلب کند که طبیعتا حق او است. ممکن است بگوید من موافق نیستم ولی الزام قانونی کجاست؟ مصوبه قانونی برای اجرای کار دارید؟ مصوبات را بدهید که طبق مصوبات عمل کنیم.

رییس شورا هم مخالف مصوبه‌ای باشد اما در صورت تصویب اجرایی می‌شود

محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در واکنش به طرح ترافیک جدید به سهم دولت اشاره می‌کند.

او با بیان اینکه طرح باید به موقع به صحن بیاید به اقتصادآنلاین می‌گوید: معتقدم باید دولت سهم بیشتری پرداخت کند و سهم پرداختی مردم کمتر باشد.

علیخانی در پاسخ به این سوال که آیا سهم سازمان‌ها هم در این طرح حذف می‌شود، تاکید می‌کند: کل سهمیه ها حذف می شوند. فقط استثنائاتی برای جانبازان و بیماران خاص داریم. 

به گفته او بخشی زیادی از مشکلات تهران برای پایتخت بودن این شهر است اگر پایتخت از تهران خارج کنند مشکلات زیادی حل می‌شود و نیازی به طرح های دیگری نیست. بزرگترین میهمان تهران دولت است، دولت صاحب تهران نیست، میهمان است، بنابراین باید دولت بیش از شهروندان  هزینه پرداخت کند.

علیخانی با طرح مثالی، حضور دولت را اینگونه توضیح می‌دهد: فرض کنید فردی از خارج از کشور ماشینی وارد کرده و پلاک گذرموقتی دریافت می‌کند. او میهمان است و می‌تواند در طرح هم حضور داشته باشد اما باید هزینه بیشتری باید پرداخت کند و با ماشین آژانس تفاوت داشته باشد.

او معتقد است که دولت باید عوارض بیشتری را پرداخت کند چون بار بخش زیادی از مشکلات تهران به خاطر پایتخت بودن و هزینه‌ای است که به شهرداری تهران تحمیل کرده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران تاکید می‌کند که همه باید عوارض ورود به طرح را بدهند، فرقی نمی‌کند که عضو شورا باشند، یا مدیر شهرداری و نماینده مجلس.

علیخانی همچنین در واکنش به مخالفت پلیس راهور هم گفت که باید قانون اجرا شود. در این شورا مصوباتی داشتیم که رئیس شورا مخالف بوده ولی رای آورده و اجرایی شده است.

زیرساخت‌های اجرای طرح ترافیک جدید هنوز مهیا نشده است

در این بین معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با نظر رییس پلیس راهور همراهی کرده و معتقد است که هنوز زیر ساخت لازم برای اجرایی شدن طرح جدید وجود نداد.

جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه چندین نهاد در امر اجرای طرح ترافیک جدید، دخیل هستند، به اقتصادآنلاین می‌گوید: برای اجرای این طرح پلیس باید آمادگی کامل داشته باشد و شهرداری تمهیدات لازم را در نظر بگیرد.

او ادامه می‌دهد: باید تجهیزات لازم مهیا شود، پلیس نمی‌تواند در کف خیابان خود را با شهروندان در بیندازد. چون اجرا کننده طرح پلیس است نه شهرداری.

تشکری هاشمی به چند الزام برای اجرایی شدن طرح اشاره کرده و اضافه می‌کند: در نظر گرفتن الزامات حقوقی و قانونی، آموزش شهروندان و پلیس راهور، تهیه و تدارک تجهیزات لازم و نظارت دقیق از جمله لوازم اجرای این طرح است که تا مهیا نشود نمی‌توان اطمینان داشت که طرح به‌طور کامل اجرا می‌شود.

 حالا باید منتظر ماند و دید که آیا شهرداری تهران می‌تواند امکانات لازم را برای اجرای طرح ترافیک جدید در اختیار پلیس راهور قرار داده و او را مجاب کند تا طرح در سال آینده اجرایی کند و یا طرح ترافیک جدید هم به سرنوشت طرح کاهش دچار می‌شود.