۰ نفر

مذاکره برای اسکان مردم در مراکز نظامی به هنگام بحران

وجود ۴۴نقطه امن در منطقه۱۱

۱۲ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۲۷
کد خبر: 241856
وجود ۴۴نقطه امن در منطقه۱۱

شهردار منطقه ۱۱ تهران با اعلام وجود ۴۴ نقطه امن در این منطقه از مذاکره برای اسکان مردم در پادگان‌ها و دانشگا‌ههای نظامی به هنگام بحران خبر داد.

نصراله آبادیان، در پاسخ به سوالی درباره میزان آمادگی منطقه یازده در مقابله با زلزله گفت: در منطقه یازده ۱۷ محله وجود دارد که با توجه به سند منطقه تخمین زده‌ایم در صورت بروز زلزله ۶.۵ ریشتری در تهران چه میزان مصدوم در این منطقه خواهیم داشت. همچنین  ۴۴ نقطه امن تعیین شده و پیشنهاد چند نطقه امن دیگر در منطقه را داده‌ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا ، او با بیان اینکه ۱۰ درصد بافت فرسوده تهران در منطقه یازده قرار دارد، تصریح کرد: ۳۷۵ هکتار در منطقه ۱۱ جز بافت فرسوده محسوب می‌شود. منطقه یازده در میان مناطق تهران از نظر دارا بودن بافت فرسوده رتبه چهارم را دارد و متاسفانه وسعت بافت فرسوده‌ ما در این منطقه بالاست.وسعت منطقه یازده ۱۲.۶  کیلومتر است، در حالی که وسعت بافت فرسوده منطقه ۳.۷۵ است و بدین ترتیب یک سوم منطقه یازده، بافت فرسوده است.

شهردار منطقه یازده با بیان اینکه نسبت نوسازی در منطقه یازده از دیگر مناطق تهران بیشتر است، خاطرنشان کرد: به دلیل مزیت‌هایی که در منطقه ۱۱ وجود دارد، نوسازی در این منطقه بیش از نقاط دیگر تهران است به طور مثال مزیت سرمایه‌گذاری در منطقه ۱۷ حداقل است، چراکه سود بازگشت سرمایه‌گذاری در این منطقه به صرفه نیست، اما در منطقه یازده به دلیل شرایط تجاری و مسکونی که در منطقه وجود دارد، شیب نوسازی در منطقه یازده از دیگر مناطق بالاترست.

آبادیان با بیان اینکه یک سوم بافت فرسوده منطقه نوسازی شده است، یادآور شد: ساختمان‌هایی که نوسازی شدند نیز با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی نظارت می‌کند، آیین‌نامه‌های اجرایی در این ساختمان‌ها رعایت شده است. اگر آیین‌نامه به درستی اجرا شده باشد و نظارت هم به درستی انجام شود، ساختمان بی‌شک در برابر زلزله مقاومت خواهد داشت.

مدیران برای مقابله با بحران آموزش دیده‌اند

او با اشاره به اینکه اگر سند منطقه یازده به مردم ارائه شود، مردم متوجه خواهند شد که برای مقابله با بحران، مدیران‌شان آموزش‌ دیده‌اند و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده‌است، گفت: در صورت آگاهی از این مطالب مردم با اعتماد بیشتر و خیال آسوده‌تری بحران‌ها را پشت سر می‌گذارند. متاسفانه در بحران اخیر مشاهده کردیم که مردم بدون برنامه از شهر خارج شدند و به مکان‌های ناامن پناه بردند و این نشان دهنده این است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند؛ شهر بی‌برنامه است و به مدیران شهری اعتماد ندارند.

شهردار منطقه یازده ادامه داد: در منطقه یازده سازه‌هایی با عنوان سازه‌های ایمن وجود دارد به عنوان مثال خط ۲،۳،۴،۷ مترو خطوطی هستند که در منطقه یازده وجود دارند، این سازه‌ها، سازه‌های مهندسی هستند که در بحران‌ها می‌توان به عنوان پناهگاه از آن‌ها استفاده کرد، اما نحوه بهره‌برداری از آنها در زمان مخاطره باید براساس ضوابط و استانداردها باشد.

آبادیان با اشاره به سوله‌های بحران موجود در منطقه یازده گفت: در منطقه یازده ۲ سوله بحران وجود دارد که جنبه امدادی دارند در بودجه سال ۹۷ نیز دو سوله دیگر برای منطقه پیش‌بینی کردیم و امیدواریم تا آبان سال آینده به بهره‌برداری برسد تا با اضافه شدن این دو سوله در هر ناحیه از منطقه یازده یک سوله بحران داشته باشیم.

قصد داریم از مراکز نظامی به عنوان نقطه امن استفاده کنیم

او با یادآوری عملکرد بسیار خوب نهادهای نظامی در زلزله کرمانشاه، تصریح کرد: مکان‌هایی در منطقه یازده وجود دارند که خارج از نقاط امن هستند مانند پادگان‌ها و دانشگا‌ههای نظامی، از همین رو در حال مذاکره هستیم تا این مکان‌ها را نیز به نقاط امن منطقه اضافه کنیم تا در صورت نیاز از ظرفیت آنها در شرایط بحران برای اسکان استفاده کنیم. در منطقه یازده دانشگاه امام افسری امام علی (ع) قرار دارد که در آن سه هزار کادر آموزش دیده نظامی حضور دارد. پیشنهاد ما این است که با آموزش به این افسران در زمان بحران از آنها استفاده کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های ما آماده‌سازی حداقل ظرفیت اسکان برای ۴۰۰ خانوار در پارک رازی است، گفت: ۴ کیلومتر مربع حدفاصل خیابان انقلاب، خیابان کارگر تا خیابان شوش جزو حصار ناصری و بافت تاریخی منطقه یازده است که محافظت از آن نیز بسیار اهمیت دارد.

ساختمان‌های مدارس در منطقه یازده ناپایدار است

آبادیان همچنین به ساختمان‌های فرسوده مدارس در منطقه یازده اشاره کرد و افزود: ۱۴۸ مدرسه در منطقه یازده وجود دارد که در مجموع جمعیت ۳۹۸۰۰ نفری دانش‌آموز و اولیا را شامل می‌شوند. متاسفانه یکی از مخاطرات ما در این منطقه ناپایدار بودن ساختمان‌های مدارس است. برخی از مدارس ما تا صد سال قدمت دارند. امیدواریم سازمان نوسازی مدارس در مناطقی مانند یازده و دوازده نسبت به نوسازی مدارس اقدام کند.

او همچنین درباره بیمارستان‌های موجود در منطقه یازده گفت: بیمارستان‌های ژنرال در این منطقه فارابی، لقمان، روزبه، بهارلو و بیمارستان توان‌بخشی اخوان است که این بیمارستان به تازگی تخریب و نوسازی شده است. همچنین تلاش کردیم با تسهیل صدور پروانه نوسازی عملیات نوسازی و بازسازی در بیمارستان‌های موجود در منطقه آغاز شود. همچنین بیمارستان زنجیره‌ای امید نیز در کنار پل جوادیه در حال ساخت است که با ساخت این بیمارستان حداقل ۱۵۰ تخت بیمارستانی به بخش کودکان و ۵۴۰ تخت خواب دیگر برای دیگر بخش‌های ژنرال اضافه می‌شود و بیمارستان شهید فهمیده نیز که یکی از بیمارستان‌های فرسوده این منطقه است که بعد از ساخت بیمارستان زنجیره‌ای امید تخلیه می‌شود.

آبادیان با بیان اینکه در زلزله اخیر براساس تصمیمات سطوح عالی کشور مقرر شد، برای هر منطقه از تهران یک استان معین تعیین شود، گفت: در گذشته استان سمنان معین منطقه یازده و چند منطقه دیگر بود که با توجه به این مصوبه قطعا این استان معین تغییر خواهد کرد. ممکن است در زلزله هر یک از افراد مسئول نیز یا آسیب ببیند و یا گرفتار شود و ارکان ستاد به هر دلیلی نتواند در مسئولیت خود حاضر شود از همین‌رو استان معین باید این ماموریت را انجام دهد و قرار است پس از تعیین استان معین جلساتی را برای آمادگی هر چه بیشتر با آنها برگزار کنیم.

او در پایان درباره جمعیت ساکن در منطقه یازده نیز گفت: ۳۱۵ هزار نفر براساس آمار نفوس و مسکن جمعیت ثابت منطقه یازده است. این منطقه برخلاف دیگر مناطق مرکزی رشد جمعیت داشته و با کاهش جمعیت در آن روبرو نبودیم، مناطق مرکزی مانند منطقه دوازده از جمله مناطق شب مرده هستند، اما منطقه یازده اینطور نیست و جمعیت ثابت در این منطقه نیز در سال‌های اخیر افزایش داشته است.