۰ نفر

لحظه‌ای نباید در تجهیز مراکز علمی درنگ کنیم

۶ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۳۳
کد خبر: 240627
لحظه‌ای نباید در تجهیز مراکز علمی درنگ کنیم

اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در بازدیدی که از پژوهشگاه زلزله شناسی ایران داشتند بر استفاده از توان علمی و پژوهشی کشور در بحث پیشگیری و مدیریت بحران تاکید کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، صبح امروز محسن هاشمی، مرتضی الویری و احمد مسجد جامعی به پیشنهاد مجید فراهانی رییس کمیته بودجه شورا از پژوهشگاه زلزله شناسی ایران بازدید به عمل آوردند.

مجید فراهانی در خلال این بازدید که از آزمایشگاه های مجهز این پژوهشگاه نیز صورت گرفته بود گفت: این پژوهشگاه شامل ۴ پژوهشکده مجزا است و امکانات خوبی دارد که در صورت حمایت می تواند خدمات خوبی به مردم و جامعه صنعتی بدهد.

وی ادامه داد: این امکاناتی که امروز مشاهده کردید می تواند در راستای تست انواع سازه های صنعتی کمک کند و پروژه های وزارت نیرو و سد ها و وزارت نفت می توانند از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند تا ببیند سازه ها تا چه میزان استحکام در برابر زلزله دارد. برای مثال پالایشگاه تهران را در نظر بگیرید اگر در هنگام فعالیت زلزله ای رخ دهد و واحد آیزو ماکس آن صدمه ببیند فاجعه ای در منطقه ری اتفاق خواهد افتاد یا سدی که ساخته می شود اگر از طریق تست های مخرب بررسی نشود می تواند آسیب ببیند و سیل راه بیافتد. لذا چنین سازه هایی باید از طریق تست های چنین مراکز علمی بررسی شوند و این پژوهشگاه چنین امکانی را فراهم آورده است.

رییس کمیته بودجه شورا در ادامه افزود: اگر خواهان حاکمیت علمی در جامعه هستیم باید به این مراکز بها دهیم. و حضور ما (اعضای شورای پنجم) در این پژوهشگاه این پیام جدی را دارد که بیش از گذشته به جامعه علمی بها خواهیم داد.

وی تصریح کرد: اگر از زلزله نگران هستیم باید لوازم پیشگیری، مدیریت، پیش بینی و آمادگی در برابر زلزله را بر اساس نظرات علمی دانشمندان خودمان رافراهم آوریم.

فراهانی خاطر نشان ساخت: اگر ما نگران زلزله هستیم باید به مدیریت علمی بها دهیم. نگرانی مردم از طریق سیستم های علمی برطرف می شود. لذا ما در شورای شهر آماده هر گونه حمایت از چنین مراکز علمی هستیم؛ چه از نظر ارتباط با شهرداری ها، تدوین قوانین، ارتباط با وزارتخانه ها، دولت و مجلس شورای اسلامی.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: باید حمایت همه جانبه از این مراکز به عمل آید چه از طریق تامین اعتبار و چه از طریق تخصیص اعتبار. مدیریت شهری و شهرداری ها باید کاملا با مراکز علمی هماهنگ باشند و تسهیلات در اختیار پژوهشگاه قرار دهند. باید این مراکز حمایت شوند البته نه تنها از سوی مدیریت شهری بلکه از سوی سایر دستگاه ها.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید گفت: هزینه کرد برای این مراکز در مقابل هزینه هایی که امروز در بخش های گوناگون می شود ناچیز است اما می تواند از بروز خسارت های فاجعه بار جلوگیری کند. لذا نباد لحظه ای در تجهیز این مراکز علمی درنگ کنیم.

وی افزود : بعد از وقوع زلزله هزینه های بسیاری را متحمل می شویم و لذا یکی از مواردی که می تواند پیشگیری کند از چنین مسائلی، هزینه کرد برای چنین مراکز علمی است.

الویری افزود : باید جایگاه مراکز علمی و اهمیتی که این مراکز دارند درک شود.