۰ نفر

بساط‌گستری مجوز قانونی می‌خواهد نه ضرب و شتم!

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۲۰
کد خبر: 238040
بساط‌گستری مجوز قانونی می‌خواهد نه ضرب و شتم!

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه فعالیت دستفروشان باید قانونی شود، گفت: بدیهی است؛ دست فروشی و بساط گستری در سطح شهر، اقدامی قانونی و موجه نیست، اما با این حال این را نیز نمی‌توان کتمان کرد که همین فعالیت‌ها، بخشی از واقعیتِ اجتماعِ ما است که برخی به واسطه آن امرار معاش می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، زهرا صدراعظم نوری؛ عضو و رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره معضل دستفروشان و ضرب وشتم برخی از آنها توسط ماموران شهرداری که بار دیگر چند روز گذشته رخ داد، گفت: باید پذیرفت که مسائل و مشکلاتِ متعدد پیچیده کلانشهری همچون تهران را باید با نگاهی اجتماعی و انسانی مورد بررسی قرار داد. در شهری که بیش از 8 میلیون نفر جمعیت ثابت داشته و همچنان مردم از اقصی نقاط کشور به آن مهاجرت کرده و سکنی می‌گزینند، طبیعی است که با مسائل و چالش‌های گوناگون از جمله دستفروشی و بساط گستری روبرو باشیم.

وی افزود: متاسفانه دستفروشی و بساط گستری، از جمله فعالیت‌ها و مشاغل کاذبی بوده که هرچند فاقد مجوزهای لازم و قانونی است، اما با این وجود اما عده‌ای به آن مشغول هستند و از طریق آن ارتزاق و امرار معاش می‌کنند.

نوری در ادامه با طرح این پرسش که در این شرایط چه باید کرد؟ افزود: یا باید چشمانمان را ببندیم و اجازه دهیم، چنین فعالیت‌های غیرقانونی که ضمن ایجاد سد معبر و مزاحمت، مخاطرانی را نیز برای بسیاری از مردم بدنبال دارد، به همین رویه ادامه یابد و یا اینکه با التزام به قوانین و نظام‌های شهری، با تاسی به قانون و مدیریتِ خوب، از هرج و مرج جلوگیری کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه تردیدی نیست که همه شهروندان علاقمند  هستند در شهری زندگی کنند که نظم در آن برقرار و قانون بر ان حاکم باشد، اظهار داشت: بدیهی است؛ دست فروشی و بساط گستری در سطح شهر، اقدامی قانونی و موجه نیست، اما با این حال  این را نیز نمی‌توان کتمان کرد که همین فعالیت‌ها، بخشی از واقعیتِ اجتماعِ ما است که برخی به واسطه آن امرار معاش می‌کنند.

او ادامه داد: معتقدم باید تلاش کنیم، در حمایت از این عده از مردم، فعالیتِ آنها را که از این طریق ارتزاق می کنند،  قانونمند کنیم. این افراد غالباً کم بضاعت و از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، لذا باید سازوکاری برایشان فراهم کرد که بتوانند علیرغم توان و بنیه مالیِ ضعیفشان، دچار مشکلات معیشتی نشده و بتوانند از طریق این فعالیت‌ها، درآمدی داشته باشند.

وی در مورد نوع برخورد ماموران شهرداری با این افراد، ضمن تقبیح برخوردهای تند، زننده، دور از شان انسانی و خارج از احترام، گفت: تردیدی نیست که اگر کارِ خلاف، بزه یا فعالیت و عمل غیرقانونی صورت بگیرد، تنها باید از طریق مراجع ذیصلاح و به واسطه الزامات موجود، برخورد قانونی صورت گیرد و از حرکت و رفتارهای غیرقانونی پرهیز کنیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: برای جلوگیری از رفتارهای زننده انگشت شماری از ماموران، لازم است در صورت مشاهده، به جد برخورد و از ادامه فعالیت چنین نفراتی جلوگیری شود. افرادی که مبادرت به ضرب و شتم می‌کنند، در واقع با رفتارهای غیراخلاقی و غیرقانونی می‌خوانند یک کار قانونی انجام بدهند که اصلا قابل قبول نیست.

او اظهار داشت: معتقدم باید در انتخاب افراد درست عمل کنیم. باید توجه و دقت داشته باشیم نفراتی را که برای این نوع مشاغل انتخاب می‌کنیم، افرادی صبور و باسعه صدر بوده تا با تدبیر و آرامش با مردم برخورد و از برخوردهای تند و زننده خودداری کنند.

نوری گفت: از طرفی از آنجا که بسیاری از این ماموران در استخدامِ بخش خصوصی و غالباً عوامل پیمانکاران هستند، در صورتی که گزارشی مبنی بر چنین برخوردهای زننده و دور از شان انسانی واصل شد، ضروریست که با بهره گیری از اقدامات و اختیارات قانونی، ضمن تذکر به پیمانکاران و کسر از قراردادهایشان، در صورت تکرار، حتی خلع ید شوند و تمدید قرار داد همکاری صورت نگیرد.

او ادامه داد: در شهر تهران، موضوع برخورد با دستفروشی و بساط گستری، در بخش ساماندهی مناطق مختلف و یا از طریق بخش سد معبر که ذیل معاونت خدمات شهری است، پیگیری می‌شود، اما در این بین بعضاً مشاهده شده است که با وجود تذکرات متعدد و درخواست های محترمانه و حتی راهنمایی دستفروشان به محلهای مشخص و " روز بازارها"، متاسفانه این افراد توجهی نداشته و همچنان ترجیحشان این بوده که در هر محل و مکانی که خودشان دوست داشته و تمایل دارند، کار کنند.