۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

بوستان ولایت واگذار نشده/ خط قرمز شورا؛ تبدیل شدن پادگان‌ها به سکونتگاه است

۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۲
کد خبر: 233643
بوستان ولایت واگذار نشده/ خط قرمز شورا؛ تبدیل شدن پادگان‌ها به سکونتگاه است

عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش معتقد است که اگر بنا باشد که پادگان‌ها از داخل شهر بروند و در محل آن‌ها بارگذاری مسکونی که نتیجه‌اش جمعیت‌پذیری و کاهش سرانه فضای سبز است، اتفاق بیفتد وجود آن‌ها در داخل شهر برای شهر و شهروندان مفیدتر خواهد بود.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری در گفتگو با اقتصادآنلاین اظهار کرد: یکی از رویکردهای تدوین طرح جامع و طرح تفصیلی شهر تهران این بوده که ما بتوانیم در فرایند تدوین مفاد طرح تفصیلی و اجرای مفاد آن میزان سرانه‌های هفت‌گانه را در شهر تهران افزایش دهیم.

وی ادامه داد: سرانه‌های فضاهای سبز و خدماتی اعم از خدمات ورزشی، تفرج‌گاهی و تفریحی، سینمایی، بهداشتی، درمانی است. صاحب‌نظرانی که می‌گویند باید پادگان‌ها  از سطح شهر برچیده و به خارج شهر منتقل شوند معتقدند که این فضاها در راستای تحقق این سرانه‌ها باشد.

به گفته این عضو شورا می‌توان در بین این سرانه‌ها کاربری‌های محدود تجاری، تفریحی، تفرجگاهی و پذیرایی هم وجود داشته باشد؛ اما به اعتقاد او اگر بنا باشد که پادگان از داخل شهر برود و در محل آن‌ها بارگذاری مسکونی که نتیجه‌اش جمعیت‌پذیری و کاهش این سرانه‌ها است، اتفاق بیفتد وجود آن‌ها در داخل شهر برای شهر و شهروندان مفیدتر خواهد بود.   

سالاری اضافه کرد: هر چند فضای پادگان در اختیار شهر نیست و دیوارهایش برداشته نشده که مردم از آن استفاده کنند اما حداقل به بار جمعیتی شهر اضافه نشده است و در مواقع بحرانی هم به عنوان فضای پدافند غیرعامل می‌توانند کمک یار مدیریت بحران کشور و شهر بمانند.

این عضو شورا با اشاره به درخت‌کاری شدن عمده فضای بوستان ولایت، گفت: این بوستان منطقه مرکز وسیعی دارد که قرار است در راستای یکی از راهبردهای طرح جامع یعنی ارتقای جایگاه تهران در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی تبدیل به بیمارستان هسته‌ای شود.  

سالاری ادامه داد: فناوری و تکنولوژی‌های این بیمارستان باعث می شود بتوانیم خدمات پزشکی و درمانی را به کشورهای منطقه و دنیا از یک محله جنوب شهر ارائه دهیم. پیشنهاد شورا این بود که قسمتی از بوستان ولایت به عنوان باند اولین نشست فرود هواپیما تبدیل به موزه شود.

این عضو شورا با بیان اینکه باید بارگذاری‌های دیگری نیز در این منطقه ایجاد شود، تاکید کرد: مطالعاتی در حوزه های مختلف دانش بنیان در دوره شورای چهارم انجام و تصمیمات خوبی اتخاذ شد هر چند که نیاز دارد مطالعات بیشتر و جامع‌تری درباره این منطقه صورت بگیرد.

سالاری اظهار کرد: اینکه بعضی‌ها معتقدند یک فضایی کاملا فضای سبز یا باز باشد هم درست نیست، چون منطقه تبدیل به فضای بی‌دفاع شهری می‌شود. ما باید بارگذاری‌های حداقلی در آن‌جا انجام دهیم تا مردم هم در محیط حضور داشته باشند.  

به گفته سالاری هر پارکی باید قسمت‌های تفرجگاهی هم داشته باشد، مثل سینمای سه بعدی، نمایشگاه فصلی، اما نباید تبدیل به سکونت‌گاه شود تا بار جمعیتی اضافه کند. خط قرمز شورا ایجاد سکونتگاه است که باعث کاهش کیفیت محیط می‌شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، ری و تجریش همچنین گفت که بوستان ولایت واگذار نشده است و  غیر از بیمارستان هسته‌ای که تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت آن با وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی نوشته شده که البته در جریان اجرای آن نیستم و گزارشی هم نیامده، اما واگذار نشده و قابل فروش و انتقال به غیر نیست.