۰ نفر

در صحن شورا مطرح شد:

پایین بود سطح شفافیت پارلمانی در مجلس

۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۰۴
کد خبر: 232786
پایین بود سطح شفافیت پارلمانی در مجلس

به گفته عضو شورای شهر تهران،ری و تجریش شاخص‌های شفافیت پارلمانی در مجلس شورای اسلامی طی چهل سال گذشته از سطح آن‌چه در قانون اساسی آمده ارتقای چندانی نیافته است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ بهاره آروین در ابتدای بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر تهران، شفاف‌ترین پارلمان ایران است،گفت:

امروز و با گذشت تنها سه ماه از آغاز به کار رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، عملکرد این شورا، استانداردهایی بی‌سابقه از شفافیت پارلمانی در ایران را محقق کرده است.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده توسط شورای پنجم در حوزه شفافیت عبارتند از:

1.  پخش زنده اینترنتی جلسات استماع برنامه‌های کاندیداهای سمت شهردار تهران

2.  برگزاری علنی تمام جلسات

3.  پخش زنده اینترنتی تمام جلسات صحن علنی

4.  قرائت اسامی آراء موافق و مخالف در صحن علنی و ثبت این اسامی در صورت‌جلسات

5.  انتشار عمومی دستور جلسات، صورت‌جلسات و آرشیو صوتی جلسات صحن علنی در سایت شورا

به گفته آروین شفافیت شاه‌کلید مسائل امروز ماست، تنها با شفافیت سیستماتیک است که می‌توان روایت سوگیرانه مخالفان سیاسی و افشاگری‌های تخریب‌گرانه‌ی از سر سیاسی‌کاری و بگم‌ بگم‌های توخالی را خنثی کرد. افشاگری‌هایی که حتی در موارد مقرون به صحت نیز جز تخریب اعتماد عمومی ثمر دیگری به دنبال ندارد.

این عضو شورا با ابراز تاسف از اینکه شاخص‌های شفافیت پارلمانی در مجلس شورای اسلامی طی چهل سال گذشته از سطح آن‌چه در قانون اساسی آمده است، ارتقای چندانی نیافته است، ادامه داد: این درحالی است که آشکار شدن آرای موافق و مخالف به طرح‌ها و لوایح، ثبت این آراء در صورت‌جلسات و برقراری دسترسی عمومی روزآمد به صورت‌جلسات و مشروح مذاکرات، از حداقلی‌ترین ضرورت‌های تحقق شفافیت و نظارت همگانی است.

او تاکید کرد: امید آن‌که به همت هیئت رئیسه محترم مجلس و فراکسیون شفافیت در مجلس دهم ارتقای استانداردهای شفافیت مجلس شورای اسلامی به عنوان الگوی ملی پارلمان در ایران محقق شود.

به گفته آروین شهردار اصلاح طلب تهران، با هدف ارتقای استانداردهای شفافیت در شهرداری تهران، انتشار عمومی جزئیات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان را در دستور کار قرار داده‌اند که امید است این برنامه نیز هر چه زودتر به سرانجام برسد.

او با بیان اینکه اصلاحات تنها به معنای به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان نیست بلکه مهم‌تر از هر چیز، به معنای اصلاح رویه‌ها و فرآیندهای ناصواب گذشته است، گفت: پنجمین دوره شورای اسلام شهر تهران، متعهدانه پایبندی خود به تحقق شفافیت به عنوان یکی از اهداف اصلاح‌طلبانه را حفظ خواهد کرد و استانداردهای شفافیت در شورای اسلامی را روز به روز ارتقاء خواهد داد اما نهال رو به شکوفایی شفافیت در شورای پنجم تنها زمانی به درختی تنومند و ریشه‌دار تبدیل خواهد شد که شفافیت به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.