۰ نفر

اعتبار ۸میلیارد دلاری برای فاینانس پروژه‌ها از سوی کره

۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴
کد خبر: 226529
اعتبار ۸میلیارد دلاری برای فاینانس پروژه‌ها از سوی کره

شهردار تهران گفت: «اگزیم بانک» کره جنوبی یک اعتبار هشت میلیارد دلاری برای فاینانس پروژه‌های ایران تعیین کرده است؛ امیدوارم شرکت‌های کره‌ای از این شرکت استفاده کرده و ما هم در تهران بتوانیم پروژه‌های خوبی را عرضه کنیم تا از این فرصت استفاده مطلوبی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  محمد علی نجفی، شهردار تهران پیش از ترک سئول در نشست خبری با حضور رسانه‌های کره جنوبی، به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اثرات انتخاب یک شهردار اصلاح طلب برای شهر تهران، تاکید کرد:  دو تغییر اساسی درباره شهرداری تهران اتفاق افتاده است، نخست آنکه بعد از 14 سال یک شهردار اصلاح طلب برای تهران انتخاب شده است و همچنین بعد از 14 سال شهردار و دولت و رئیس جمهور رابطه بسیار خوبی با یکدیگر دارند. از این رو مردم انتظار دارند تغییرات اساسی را در شهر تهران شاهد باشند.

شهردار تهران در ادامه ابراز داشت: بنده در دو ماه گذشته به عنوان یک عضو کابیه انتخاب شدم تا در جلسات دولت شرکت کنم؛ همچنین این امکان فراهم شده است که مشکلات و اختلافات بین دولت و شهرداری را به سرعت حل و فصل کنیم.

نجفی با اشاره به نگاه اطلاح طلبان برای مدیریت در کشور، گفت: اصلاح طلبان از نظر مدیریت بیشتر دارای نگاه اجتماعی هستند تا نگاه تغییرات فیزیکی؛ بر این اساس در شهرداری تهران نیز مردم در ماه‌های آینده شاهد نگاه جدیدی درباره مسایل مختلف به خصوص مسایل اجتماعی هستند.

مدیریت جهانی به سمتی حرکت می کند که شهرها به تدریج جانشین کشورها شوند

وی گفت: در مدیریت جدید به مسئله شفافیت توجه ویژه ای داریم و تلاش خواهیم کرد که مردم را بیشتر در فعالیت های شهری مداخله دهیم. همچنین درباره هزینه های شهرداری نیز سیاست انقباضی را در پیش خواهیم گرفت.

شهردار تهران عنوان داشت: سعی خواهیم کرد عوارض دریافتی از مردم و شکل مدیریت جهانی به سمتی حرکت کند که شهرها به تدریج جانشین کشورها شوند و شکل عادلانه تری پیدا کند و کسانی که درآمدهای بیشتری دارند، عوارض بیشتری را نیز به شهرداری پرداخت کنند. این موارد اصول سیاست های جدیدی است که در شهرداری اتخاذ خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به حضور خود در دو اجلاس در شهر سئول، گفت: دنیای امروز با چالش ها و مشکلات بسیار بزرگی روبرو است؛ موضوعاتی که دو روز گذشته در دستور کار اجلاس بود هر دو مسایل مهمی است که حتی ممکن است حیات انسان ها را تهدید کند؛ نخست جلوگیری از بی عدالتی بیشتر و رشد فراگیر به نحوی که همه جامعه از آن بهره مند شوند و دیگری تغییرات اقلیمی است که شهرها و شهرداران نقش موثری در این زمینه دارند.

نجفی خاطرنشان کرد: مدیریت جهانی به سمتی حرکت می‌کند که شهرها به تدریج جانشین کشورها شوند، البته این فرایندی نیست که به سرعت انجام شود اما به تدریج بر قدرت شهرها افزوده شده و قدرت کشورها در حال کاهش است. از این رو فکر می کنم حتما شهرداران می توانند نقش بسیار موثری درباره روبط بین المللی و حل مشکلات جهانی ایفا کنند.

 اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما به منافع خود نگاه می‌کنیم

وی نخستین هدف از سفر خود را  شرکت در اجلاس های بین المللی و هدف دوم را گفت و گو با شهردار سئول و گفت و گو پیرامون همکاری های آتی و امضای تفاهم نامه میان تهران و سئول عنوان کرد و گفت: هر دو هدف به نحو خوبی برآورده شد.

شهردار تهران تصریح کرد: در جریان این سفر یک تفاهم نامه همکاری میان تهران و سئول به امضاء رسید، همچنین جلسه ای با تعدادی از مدیران شرکت های بزرگ کره ای برای پیشنهاد همکاری های اقتصادی برای پروژه های شهر تهران داشتم. از این رو فکر می‌کنم این سفر مقدمه‌ای برای همکاری های وسیع تر با شهرداری کره و بعضی شرکت های کره ای خواهد بود.

نجفی گفت: در این دیدار حدود 10 شرکت کره ای حضور داشتند و ما پروژه هایی برای شهر تهران پیشنهاد کردیم؛ علاوه بر این در زمینه های ساخت و ساز، خودروسازی، برقی کردن خودروها، مبارزه با آلودگی هوا، تبدیل پسماند و زباله به انرژی و ... به شرکت های مختلفی اعلام آمادگی کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تضمین های موجود برای سرمایه گذاری در ایران، عنوان کرد: ما در تضمین ها به دو شکل عمل می کنیم، یک شیوه آن «تضمین دولت در قبال سرمایه گذاری هایی است که در ایران انجام می شود و دوم تضمینی است که خود شهرداری تهران برای بازگشت سرمایه به سرمایه گذاران ارایه می کند.

نجفی در پاسخ به سوالی درباره آینده توافق هسته‌ای میان ایران و 5 + 1 و تهدید های ترامپ در این زمینه تاکید کرد: از زمانی که ترامپ رئیس جمهور شده حرف های زیادی زده که به آنها عمل نکرده است، از جمله آن حرف ها تهدید کره شمالی به حمله نظامی بود که تاکنون به آن عمل نکرده است. درباره برجام نیز آقای ترامپ تهدید به خروج از این قرارداد کرده بود اما تا کنون خارج نشده است. از این رو معلوم نیست در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی خاطر نشان کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما به منافع خود نگاه می کنیم از این رو اگر کماکان بتوانیم از منافع خود استفاده کنیم، به قرارداد پایبند خواهیم بود.

در حوزه حمل و نقل می توانیم از همکاری های طرف کره ای استفاده کنیم

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره چشم انداز رشد صنعت توریسم در پایتخت گفت: تهران شهر بسیار جذابی برای توریست ها به شمار می رود، این شهر هم دارای جاذبه های توریستی و فرهنگی بیشماری است و هم از جاذبه های بسیار طبیعی برای توریست ها برخوردار است، همین طور نمادهای مدرنی در تهران وجود دارد که می‌تواند برای توریست ها جاذب باشد.

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس سازمان گردشگری کره جنوبی، نسبت به تسهیل رفت و آمد گردشگران میان تهران و سئول در آینده ابراز امیدواری کرد.

نجفی گفت: گردشگری برای تهران و سئول در زمینه توسعه روابط فرهنگی و همچنین گسترش روابط اقتصادی دو جانبه بسیار مهم است.

شهردار تهران همچنین درباره زمینه های موجود برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل در تهران گفت: درباره حمل و نقل ما می توانیم در سه بخش، از همکاری های طرف کره ای استفاده کنیم، نخست درباره ساخت و ساز شرکت های بزرگ کره ای به خصوص درباره خطوط مترو، دوم درباره تجهیزاتی مثل واگن قطار و سیستم های الکتریکی مترو و حوزه همکاری مشترک سوم درباره سیستم های نرم افزاری است.

بر اساس این گزارش وی در پایان یادآور شد: سئول از یک سیستم نرم افزاری بسیار خوبی درباره اتوبوس ها و مترو برخوردار است که می‌توانیم از این سیستم ها در تهران استفاده کنیم.