۰ نفر

کلیات طرح "برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های بلند مرتبه" با یک اصلاحیه تصویب شد

۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 225762
کلیات طرح "برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های بلند مرتبه" با یک اصلاحیه تصویب شد

در چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران،ری و تجریش طرح دو فوریتی ارائه برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌‌های بلندمرتبه مسکونی و غیرمسکونی برای رفع خطر احتمالی با 13رای مورد بررسی قرار گرفت و کلیات آن نیز تصویب شد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ علی اعطا در توضیح طرح خود گفت: علی الرغم الزاماتی که در بند 55قانون شهرداری تهران وجود دارد که تکلیف می‌کند شهرداری نسبت به ایمنی ساختمان‌ها راسا اقدام کند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: در راستای وظایف مندرج در بند 5و اجرای بند 1 شورای عالی شهرسازی معماری، شهرداری مکلف است با همکاری سازمان‌های مربوطه نسبت به مستندسازی، بانک اطلاعاتی و شناسنامه کردن به تفکیک هر ساختمان با همکاری سازمان نظام مهندسی هر کلان شهر اقدام کند اقدام و گزارشی به شورای شهر ارائه دهد.

اعطا تاکید کرد: تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر زیر 12متر واقع شده‌اند و هیچ گونه اطلاعات فنی از آن‌ها در دسترس نیست.

او اظهار کرد: طبق این طرح باید شهرداری طی یک بازه زمانی دو ماهه بند یک مصوبه شورای عالی را عمل کند و گزارش آن را به شورای شهر ارائه دهد و همچنین در یک بازه زمانی چهارماه لایحه برنامه عملیاتی خود ارائه دهد.

در ادامه حسن رسولی به عنوان مخالف دو فوریت طرح ایمن‌سازی گفت: پلاسکو در معبر اصلی بود نه معبر ٩و ١٢ متر و به دلیل همین تعارض در سخنان و آمار، رییس جمهور  کمیته ملی پلاسکو را تشکیل داد.

وی ادامه داد: این طرح شهرداری را ملزم می‌کند که تک تک ساختمان ها را بررسی کنند اما بیشتر ساختمان ها نظامی، امنیتی، و قضایی هستند که کارشناس شهرداری که هیچ! شهردار را هم راه نمی‌دهند.

رسولی اضافه کرد: این امر فرابخشی است. ما نباید بر دیوار کوتاه شهرداری یادگاری بنویسیم و مجری طرح های دبیرخانه شورایعالی شهرسازی باشیم.

او گفت: بسیاری از ساختمان‌های پرخطر که تخلفات دارند در نهادهای نظامی واقع‌ هستند که نه تنها اعضا شورا بلکه شهردار و کارمندان شهرداری را راه نمی‌دهند چه شده که انقدر بیش فعال شده‌ایم که بارها شهردار را ملزم به اجرای مصوبات مختلف می‌کنیم.

همچنین محمد سالاری به‌عنوان موافق طرح دو فوریت گفت: همه ما نسبت به ساختمان های بلندمرتبه تهران دغدغه داریم. شهرداری ملزم است برنامه عملیاتی بدهد و می‌تواند در برنامه نقش دستگاه ها را در نظر بگیرد.

همچنین مرتضی کلایی، قائم مقام معاون برنامه ریزی شهردار، در واکنش به مدت دو ماهه به شهرداری برای ارائه لیست ساختمان های ناایمن گفت: باید زمان متناسب با وظیفه ای باشد که بر دوش شهرداری گذاشته می شود.

او تاکید کرد:کمتر از چهار ماه امکان پذیر نیست ساختمان های مهم و ناایمن شهر شناسایی شود.

کلیات این طرح با یک اصلاحیه در متن یعنی تغییر زمان شناسایی ساختمان‌های نا ایمن از دو ماه به شش ماه تصویب شد.