۰ نفر

گودبرداری‌های عمیق مگامال‌ها، عاملی برای فرونشست زمین

۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۶
کد خبر: 221345
گودبرداری‌های عمیق مگامال‌ها، عاملی برای فرونشست زمین

مگامال‌ها یا مجتمع های تجاری_تفریحی اگرچه این روزها خود را در دل شهروندان جای کرده اند و بسیاری آن را پدیده مثبت می دانند اما یک استاد دانشگاه معتقد است اگر قبل از احداث این ساختمان‌ها تحلیل و بررسی صحیحی از مکان ساخت آنها صورت نگیرد، مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

مهدی روانشادنیا، با بیان اینکه به دلیل ضوابط شهرسازی، تمایل برای ساخت پارکینگ‌های زیر زمینی بیشتر شده و این امر از لحاظ محیط زیستی و اجرایی مشکلات جدی را به وجود آورده است، اظهار کرد: بسیاری از این گود برداری‌ها منجر به از بین رفتن قنوات یا تغییر مسیر آب‌های زیر زمینی شده است. همچنین از لحاظ فنی نیز در روش پایدار سازی که در بسیاری از موارد مبتنی بر نیلینگ بوده، باعث ورود به حریم ساختمان‌های مجاور یا بعضا ایجاد مشکلاتی در قسمت‌های مختلف شده است که با توجه به این موضوع بایستی در ضوابط شهرسازی تجدید نظر جدی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی همچنین به پارکینگ مجتمع‌های تجاری و مال‌ها اشاره کرد و گفت: ساخت این پارکینگ‌ها علاوه بر مشکلات مذکور ، معضلات ترافیکی را نیز ایجاد می‌کند. زیرا حجم تقاضای سفر به واسطه این مال‌ها بیشتر شده و با ورود خودروهای بیشتر سیستم‌های ترافیکی به نوعی مختل می شوند که وضعیت مال‌های موجود در سطح شهر شاهد این مدعاست. در حقیقت مکان‌یابی نادرست این مال ها باعث تشدید مشکلات ترافیکی شده و سر ریز وسایل نقلیه به ناچار در مسیر بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی شهر قرار می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اضافه کرد: اینکه بایستی پارکینگ مجتمع‌های تجاری تامین شود شکی نیست اما نکته مهم در این زمینه توجه به مکان‌یابی درست پروژه‌های عظیم است. با وجود اینکه در طرح‌های تفصیلی و جامع حضور این پروژه‌های عظیم در نظر گرفته می‌شود؛ اما گاها پروژه هایی اجرا می شود که در این طرح‌ها دیده نشده‌اند. همچنین در این پروژه های عظیم خصوصا مال‌ها به دلیل سطح اشغال بالا ،امکان استفاده از روش‌های مکانیزه و روش‌های دیگر برای تامین پارکینگ کمتر وجود دارند.

وی با بیان اینکه تنها راه تامین پارکینگ لزوما حرکت در عمق نیست، گفت: بایستی در ساخت این مال‌ها از مکانیزم‌های مناسبی برای اتصال این عناصر شهری به شبکه راه‌های شهر استفاده کرد. به عبارت دیگر این پروژهای عظیم و خصوصا مال‌ها باید ارتباط مناسبی با وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشند. ضمن اینکه بایستی اصطلاحاتی هندسی در معبر اتفاق افتد و هزینه آن نیز باید از درآمد احداث مال‌ها تامین شود.

روانشادنیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فرونشست هایی که  اخیرا در تهران شاهد آن هستیم ناشی از گودبرداری های عظیم به منظور تامین پارکینگ برای ساختمان های بزرگ است یا خیر؟ اظهار کرد: فرو نشست زمین به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آنها مربوط به آب‌های زیر زمینی است. درحقیقت افت سطح آب‌های زیر زمینی منجر به حرکت لایه‌های خاک و در نتیجه نشست زمین می‌شود و گودبرداری‌های عمیق و پایدارسازی آنها نیز به این موضوع دامن می‌زند و به نوعی تشدید می‌کند.

این کارشناس ساختمان در پایان اظهار کرد: در دنیا هنگام احداث پروژهایی عظیم مانند مال‌ها ضمن مکان‌یابی صحیح از محل احداث، تحلیل‌های تخصصی درباره حساسیت به تقاضای سفر، سهم حمل و نقل عمومی و شخصی و... می‌شود تا ضمن توجه به گودبرداری و حرکت در عمق ، به محیط زیست نیز آسیب کمتری وارد شود.