۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

معضل ترافیک تهران با مشارکت مردم حل خواهد شد/ رویکرد متفاوت نجفی در حمل‌ونقل شهری

۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۱۰
کد خبر: 220660
معضل ترافیک تهران با مشارکت مردم حل خواهد شد/ رویکرد متفاوت نجفی در حمل‌ونقل شهری

یک کارشناس حمل و نقل شهری معتقد است برای حل معضل ترافیک در تهران، باید مردم را که استفاده کننده اصلی از وسایل نقلیه هستند در طرح‌های مربوط به آن مشارکت داد.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ حمید سیادت موسوی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه یکی از بزرگترین مسائلی که در کیفیت زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، حمل و نقل شهری است، ادامه داد: حمل و نقل یک شهر بزرگ، از مسائلی چون وضعیت اقتصادی،میزان رعایت قانون و اولویت پروژه‌های عمرانی نشات می‌گیرد. همچنین بیکاری و مهاجرت برروی سیستم حمل و نقل شهری اثرگذار است.

وی ادامه داد: همه مسائل حمل و نقل شهر تهران مربوط به ساکنان شهر تهران نیست، بخش عمده‌ آن مربوط به شهرها و حومه‌های پایتخت است.اگر شهرداری اقداماتش را محدود به شهر تهران کند، مشکلات حل نخواهند شد. باید با برنامه‌ریزی در کل استان تهران، معضل ترافیک حل شود.

موسوی اضافه کرد: حل مشکلات اقتصادی، فرهنگسازی در بین مردم و ریشه‌ای عمل کردن همراه با یک گفتمان واحد، مشکل حمل و نقل شهری ایران را برطرف خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه اقداماتی چون پیاده‌راه‌سازی، توسعه مترو، فرهنگ استفاده از دوچرخه در دوره‌های قبل شهرداری تهران انجام شده است، ادامه داد: اما باید هریک از این اقدامات به‌جا و به‌موقع و به اندازه کافی صورت گیرد. برنامه‌هایی که آقای نجفی ارائه نموده‌اند شاید همان برنامه‌ها باشد اما در دوره گذشته این داروها برای درمان درد تهران کافی نبوده است.

این کارشناس حمل و نقل شهری تاکید کرد: برای ساماندهی حمل و نقل شهری باید روحیه مشارکت دادن مردم در مدیریت شهر تهران وجود داشته باشد. حمل و نقل شهری مثل احداث یک کارخانه نیست که افراد خاصی تصمیم‌گیری کنند و بعد ساخته شود.

وی ادامه داد: همه مردم در حل این مشکل سهیم هستند. مردم استفاده کننده سیستم هستند. چه در شکل عابرپیاده، چه راننده ماشین، چه در شکل استفاده کننده از وسایل حمل و نقل عمومی.

موسوی اضافه کرد: باید در شهرداری تهران برنامه وجود داشته باشد. برنامه به معنی این است که چه اقدامی، در چه زمانی، با چه حد از مشارکت عمومی و چه قشری باید اجرا شود.

او معتقد است: در گذشته اقداماتی شده است؛ اما اگر آسیب‌شناسی کنید متوجه می‌شوید که در زمان پیشرفت حداقلی مترو، اتوبان صدر با هزینه‌ای گزاف در حال ساخته شدن بود، پروژه‌ای که کارشناسان حمل و نقل آن را قبول ندارند.

موسوی در پایان گفت: وقتی بین توسعه دو شبکه حمل و نقل، بودجه دوبرابری را به تونل و بزرگراه بدهید اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. این یعنی شاید برنامه وجود داشته اما تصمیمات اشتباه گرفته شده و اولویت چیز دیگری بوده است. رویکرد آقای نجفی قطعا متفاوت خواهد بود.