۰ نفر

عضو شورای پنجم در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

لزوم اعمال ملاحظات انسانی در طرح جمع‌آوری کودکان کار/ عده‌ای از برملا شدن تخلفات گذشته نگرانند

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹
کد خبر: 220008
لزوم اعمال ملاحظات انسانی در طرح جمع‌آوری کودکان کار/ عده‌ای از برملا شدن تخلفات گذشته نگرانند

عضو شورای پنجم گفت: مشخص شدن این که اموال شهرداری به چه شکلی و کجا، در اختیار کدام افراد یا نهاد قرار داده شده، تحریک‌آمیز بوده و باعث ترس بعضی از افراد شده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ الهام فخاری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره طرح جمع‌آوری کودکان اظهار کرد: جلسه مشترکی بین فرمانداری، بهزیستی، با دعوت از برخی از سمن‌های این حوزه برگزار شده ولی تصمیم‌گیری برای جمع‌آوری مصوبه قبلی داشته است.

وی ادامه داد: من از اینکه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم به این جلسه دعوت نشده‌اند گلایه می‌کنم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم اضافه کرد: هدف از اجرای این برنامه ناایمن کردن بازار بهره‌کشی از کودکان بوده است تا نتوانند کودکان خود را به‌کار بگیرند.

او ادامه داد: اما لازم بود که حتما کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم به این جلسه دعوت می‌شدند و این تصمیم‌گیری را با هم انجام می‌دادیم. به‌هرحال ما هم ملاحظاتی داشتیم و داریم.

فخاری اضافه کرد: بسیاری از این بچه‌ها غیر ایرانی هستند. نمی‌شود به‌سادگی آن‌ها را جمع و بعد به این شیوه به خانواده‌ها دست پیدا کرد. یکدفعه موج روانی برای آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: به عنوان یک شهروند قبول دارم که باید همه‌چیز در چهارچوب قانون باشد اما باید ملاحظات انسانی را لحاظ کنیم تا سیستم خانواده از هم نپاشد.

این عضو شورای پنجم ادامه داد: ممکن است خیلی از خانواده‌ها از ترس شناسایی سراغ بچه‌ها نیایند و این خود باعث مشکل هم برای مرکز نگهداری و هم کودک می‌شود و آسیب‌های پی در پی‌ای را برای این کودکان خواهد داشت.  

فخاری در پاسخ به این سوال که چه اقدامی برای رسیدگی به این موضوع انجام داده‌اید، گفت: خانوم نژاد بهرام، عضو دیگر شورا در جلسه‌ای که در مرکز یاسر برگزار شده بود، پیشنهاد دادند تا حداقل در فرایند جمع‌آوری کودکان یک مددکار هم حضور داشته باشد تا از خشونت این اقدام کم شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم اضافه کرد: حضور سازمان‌های مردم نهاد و مددکار اجتماعی باعث می‌شود جنبه انسانی این موضوع بیشتر رعایت شود تا بیشتر از این به خانواده‌های آسیب‌دیده که فرزند خود را تبدیل به وسیله ارتزاق کردند، ضربه‌ای زده نشود.

افرادی از ترس برملا شدن تخلفات گذشته به خرید تبلت و ماشین دامن زدند

این عضو شورای پنجم همچنین در واکنش به حاشیه‌های خرید تبلت و ماشین نیز، گفت: تحلیل من این است که دستور کار هفته گذشته ما یعنی تحقیق و تفحص از اموال شهرداری باعث ترس بعضی از افراد شده است.

وی ادامه داد: مشخص شدن این که اموال شهرداری به چه شکلی و کجا در اختیار کدام افراد یا نهاد است تحریک آمیز بوده است.

فخاری اضافه کرد: اگر قصد آن‌ها آگاه‌سازی مردم است چرا شش ماه پیش سیستم خریدهای شهرداری آنلاین نشده و در اختیار رسانه قرار نگرفته است؟شاید به زعم خودشان فکر کردند با این از اعضای شورا اعتبار زدایی می‌کنند.  

او تاکید کرد: من فکر می‌کنم که فاصله‌ای بین ما و جامعه رای دهنده نیست و اجازه نخواهیم داد که این اعتماد مخدوش شود. سبک زندگی ما متفاوت از مردم نبوده و نخواهد بود.

فخاری همچنین بیان کرد: هدف ما از حضور در شورای شهر، بهبود وضعیت مدیریت شهری، مردم و فساد زدایی است و تمام توانمان را خواهیم گذاشت و از این اتفاق به‌ظاهر تهدید فرصت خواهیم ساخت.

عضو شورای پنجم ادامه داد: کسانی که این نامه را امضا کردند اصلا از افراد جدید نیستند و خود این موضوع مسائل مختلفی را آشکار می‌کند.

فخاری اظهار کرد: درباره قیمت‌ها هم باید گفت ما که درگیر ریز قیمت‌ها نبودیم یا اینکه خرید شخصی کرده باشیم. ما هم هم‌صدا با  مردم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر توضیح داد: از آن‌جایی که در سیستم اداری کاغذ جمع شده است باید از تبلت استفاده می‌کردیم. بعضی‌ها در صفحه شخصی من کامنت گذاشته‌اند که مگر خودتان تبلت نداشتید؟ باید بگویم من تبلت ندارم و در عین حال ریختن سیستم اداری بر روی سیستم شخصی خود باعث فساد و رانت اطلاعاتی می‌شود.

وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه‌یافته حتی عملیات به‌روز رسانی دیتای یک مجموعه نباید بیرون از مجموعه مورد نظر انجام شود چون امنیت سیستم به‌خطر می‌افتد.