۰ نفر

بلبشوی انتخابات پزشکان

۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۶
کد خبر: 207257
بلبشوی انتخابات پزشکان

سامانه رای‌دهی الکترونیکی از کار افتاد و کل فرآیند پیش‌بینی‌شده در ظهر جمعه لغو شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، اختلال سامانه الکترونیکی ثبت رای هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی، مشارکت جامعه پزشکی در بزرگ‌ترین انتخابات صنفی کشور را با شکست مواجه کرد؛ شکستی که نه عامدانه بود و نه قابل پیش‌بینی اما می‌توانست قابل پیشگیری باشد، آن هم با اجرای آزمایشی این سامانه، در فرصتی مناسب‌تر و در مدلی کوچک‌تر و بررسی ضریب خطا و میزان پاسخگویی به حجم نمونه‌ای کمتر از ٢٥٠ هزار نفر واجد شرایط ثبت رای. به نظر می‌رسد حداقل این‌بار باید انتقاد برخی منتقدان را پذیرفت و شنید و تامل کرد که «ما فقط به درمان فکر می‌کنیم و پیشگیری، جایی در نگاه‌ها و قدم‌های‌مان ندارد.»

وقتی با رای‌گیری از صنف پزشکان طرف هستید، شائبه هرگونه بی‌نظمی معمول در سایر انتخابات را از ذهن دور کنید.

پزشکان، اگر در سایر موارد شهروندانی هستند مثل من و شما، اما وقتی پای حضور در مشارکت‌های صنفی به میان می‌آید، به‌شدت متحد و منظم عمل می‌کنند. حتی در انتخابات ششم نظام‌پزشکی- اسفند ١٣٩١- که رفتارهای سیاست‌زده رییس دولت دهم و تهدید به ابطال نتایج انتخابات به دلیل ردصلاحیت پزشکان حامی رییس‌جمهوری وقت، موج ناامیدی و نگرانی را در جامعه پزشکی کشور دامن زد از ساعات آغازین ٤ اسفند تا دقایق پایانی رای‌گیری، گزارشی از بی‌نظمی رای‌دهندگان در دست نبود با وجود آنکه بسیاری از پزشکان هواخواه دولت وقت و از جمله، سرپرست وقت وزارت بهداشت از حضور در انتخابات خودداری کرده بودند و برخی نامزدهای مورد وثوق پزشکان هم صرفا به دلیل گرایش به جریان اصلاحات ردصلاحیت شده بودند.

روز گذشته هم ٢٠٠ شعبه اخذ رای در سراسر استان‌ها گزارشی از بی‌نظمی نداشتند اما آنچه در هر شعبه و با هر گویشی گفته و شنیده شد، انتقاد از بی‌تدبیری برگزار‌کنندگان بزرگ‌ترین انتخابات صنفی کشور بود که به سبب اطمینان ساده‌انگارانه نسبت به کیفیت فعالیت یک سامانه هوشمند که چندان هم باهوش و منظم نیست، موجبات شکست یک مشارکت صنفی را ایجاد کردند و داروساز و پزشک و دندانپزشک و ماما و متخصص علوم آزمایشگاهی و کارشناس پروانه‌دار، گرفتار بداخلاقی سامانه‌ای شدند که طبق برنامه‌ریزی‌ها، باید ظرف یک ساعت، مراحل ورود و ثبت رای شرکت‌کنندگان در انتخابات را پذیرش و نهایی می‌کرد اما بسیاری از شرکت‌کنندگان در شعبه اخذ رای تهران که پس از بی‌ثمر شدن تلاش برای ورود به سامانه الکترونیکی خود را به خیابان کارگرشمالی رسانده بودند، درباره بازیگوشی سامانه نوظهور آزمایش نشده،  چنین تعریف کردند: «وقتی وارد سامانه می‌شوی یک کد رهگیری دریافت می‌کنی. یک ساعت فرصت داری با کد رهگیری وارد قسمت ثبت رای بشوی. هنگام ورود و پس از ارایه کد، تازه متوجه می‌شوی که سامانه اختلال دارد. هر نفر هم فقط دو بار مجاز به دریافت کد رهگیری است. دوبار فرصت را که از دست بدهی، مجبوری برای ثبت رای حضوری مراجعه کنی.»

اما امکان مراجعه حضوری هم فقط شانس آنهایی بود که در شهر محل طبابت حضور داشتند چون مسوولان برگزاری این دور از انتخابات، خواسته بودند شرکت‌کنندگان را با یک تبصره جدید غافلگیر کنند. فصل تابستان و سه روز تعطیلات و پزشکانی که با اطمینان از وعده برگزار‌کنندگان انتخابات به شیوه الکترونیکی، از شهر و کشور خارج شده‌اند به امید آنکه با وسایل الکترونیکی همراه، مشارکت فعالانه خود را ثبت کنند. بنا بر تغییرات و مضافات این دوره از انتخابات نظام‌پزشکی مراجعه حضوری برای ثبت رای در شهر خارج از محل طبابت امکان‌پذیر نیست و بنابراین تعداد قابل‌توجهی از واجدان شرایط شرکت در انتخابات هفتم جامعه پزشکی از حق رای محروم شدند. البته برخی مسوولان نظام سلامت که احتمال اختلال سامانه را نه با صدای بلند و صرفا در ذهن پیش‌بینی می‌کردند، روز جمعه از شهر محل اشتغال خارج نشدند تا امکان مشارکت را از دست ندهند.

مثل وزیر بهداشت که باید برای افتتاح و بازدید و آغاز عملیات ساخت پروژه‌های حوزه سلامت عازم شاهرود می‌شد، اما کمی پس از ساعت ٨ بامداد، به شعبه اخذ رای تهران بزرگ رفت تا با نوشتن ١٠ اسم روی برگه‌های کاغذی که به تاسی از ٣٩ سال رای‌گیری در ایران قرار بود با شیوه خط و مربع قرائت شود، مشارکت خود برای انتخاب اصلح هم‌صنفانش را ثبت کند. رییس کل سازمان نظام پزشکی هم رای حضوری نوشت، مثل مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و رییس سابق سازمان بیمه خدمات درمانی و حتی مشاور وزیر بهداشت.

غلامحسین نیک‌نژاد، رییس هیات نظارت بر انتخابات استان تهران هم این پیش‌بینی را داشت و حتی نتیجه‌ای فراتر هم می‌دید که همان ظهر جمعه در جواب  وقتی پرسید: «آقای دکتر، اگر کسی در سفر کردستان باشد و شاغل در تهران، چطور روز جمعه خودش را برای رای‌گیری به محل طبابت برساند؟» با واضح‌ترین نوع از ابراز تاسف درباره یک اهمال غیر قابل جبران گفت: «متاسفانه این همکار از حق رای محروم می‌شود.»

شکست مشارکت جامعه پزشکی در هفتمین انتخابات نظام پزشکی کشور در حالی اتفاق افتاد که به دنبال زمزمه‌های امیدوار‌کننده درباره رشد ٧٠ درصدی مشارکت در این دور از انتخابات صنفی، برگزار‌کنندگان استانی هم، با مشاهده روند مراجعات حضوری و گره زدن این حجم مشارکت به ثبت رای از طریق سامانه الکترونیکی، از مشارکت حداقل دوبرابری صنف پزشکی نسبت به دور پیشین انتخابات می‌گفتند و خبر می‌دادند.

چنانکه علی جعفریان؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی تهران بزرگ، در گفت‌وگویی که ظهر روز جمعه در محل شعبه اخذ رای تهران بزرگ - دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران- داشت گفت: «کمی زود است برای اظهارنظر درباره میزان مشارکت اما از همین تعدادی که به‌صورت حضوری آمده‌اند می‌توان گفت مشارکت، حتما بیش از دوره قبل خواهد بود.

البته نسبت به دوره قبل و نه نسبت به تعداد اعضای نظام پزشکی، چون تعداد کل اعضا ٢٥٠ هزار نفر است و مشارکت ٧٠درصد این تعداد یعنی حضور بیش از ١٧٠ هزار نفر که من فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. اما مشارکت نسبت به دوره قبل حتما بیشتر است. در دور قبل، میزان مشارکت در شهر تهران ١٢ درصد بود و کل آرای اخذ شده در شهر تهران از ٤ هزار رای بیشتر نبود که احتمالا در این دور به ٢٥ درصد می‌رسد.»

بنا بر قانون انتخابات، ٢٤ ساعت پیش از برگزاری رای‌گیری، تبلیغات له یا علیه نامزدها ممنوع است.

در حالی که طی روزهای گذشته، اخباری درباره تشکیل ائتلاف‌های عمدتا شکل‌گرفته بر اساس پیوند سیاسی پزشکان نامزد هفتمین دور انتخابات نظام پزشکی منتشر شد، روز گذشته، در شعبه اخذ رای تهران بزرگ، یک فهرست خالی از هر صفت و موصوف و صرفا نام خانوادگی پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پروانه‌دار و ماماها به دیوار سالن محل دریافت تعرفه نصب شده بود و جعفریان در تحلیل شکل‌گیری ائتلاف‌ها و پررنگ کردن شایبه‌های سیاست‌زدگی برای یک انتخابات صنفی،  گفت: «هر جا پای انتخابات به میان بیاید، ائتلاف هم خواهد بود. هیچ انتخاباتی - چه سیاسی و چه غیرسیاسی - بدون تشکیل تجمع و تشکل و ائتلاف برگزار نمی‌شود که قطعا اشکالاتی هم دارد. وقتی مکانیسم شما، جلب رای باشد، عوارضی هم خواهد داشت و این عوارض در انتخابات نظام پزشکی هم خواهد بود. البته در این سازمان، گرایش سیاسی افراد و به‌خصوص رییس کل اصلا مهم نیست چون ماهیت این سازمان، سیاسی نبوده و صرفا در دفاع از حقوق جامعه پزشکی و حقوق مردم تعریف می‌شود. حالا شاید افرادی با گرایش‌های سیاسی مختلف بتوانند این وظیفه را به درستی انجام دهند.»

تعرفه رای گروه‌های پزشکی ١٠ ردیف دارد. آنچه در شعبه اخذ رای تهران بزرگ قابل مشاهده بود، اینکه در اغلب تعرفه‌ها، اسامی پزشکانی در ردیف‌های اول، دوم و سوم نوشته می‌شد که از وزرا و روسای اسبق و خوشنام حوزه سلامت بودند اما طی سال‌های ١٣٨٨ تا ١٣٩٢، به دلیل مخالفت با سیاست‌های دولت وقت، از تمام مناصب دولتی و صنفی کنار گذاشته شدند علاوه بر آنکه در دور ششم انتخابات نظام پزشکی هم، شاخص‌ترین چهره‌های رد صلاحیت شده به دلیل گرایش به جنبش اصلاحات بودند.

 ٦ ساعت بعد از آغاز انتخابات، مسوولان طرفدار انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی حاضر شدند ناموفق بودن فعالیت سامانه ثبت رای را بپذیرند و کمی پیش از ساعت ١٤، بنا بر اعلام مشترک هیات نظارت و هیات اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی، رای‌گیری الکترونیک، ملغی و نتیجه این دور از انتخابات به آرای حضوری مشروط شد در حالی که عباس زارع‌نژاد؛ رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت خبر داد که تا ساعت ١٠ صبح حدود ٦ هزار کدرهگیری برای شرکت‌کنندگان در انتخابات صادر شده است. در حالی که تا عصر روز جمعه، شرکت‌کنندگان معترض خواستار ابطال انتخابات به دلیل بی‌تدبیری برگزار‌کنندگان این دور از انتخابات و فقدان وجاهت قانونی نتایج ماخوذه ناشی از توقف سامانه الکترونیکی اخذ رای بودند، نتیجه پایانی تقریبا قابل حدس بود. محمد حسین قربانی؛ رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هفتم نظام پزشکی،  از کاهش قابل توجه مشارکت و محرومیت تعداد زیادی از اعضای جامعه پزشکی از مشارکت در انتخابات، آن هم صرفا به دلیل وعده مسوولان از کیفیت احسن یک سامانه آزمایش نشده ابراز تاسف کرد.