۰ نفر

حجت نظری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین خبر داد؛

تغییر قانون شوراها ضروری است/ ادامه بررسی لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس

۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸
کد خبر: 202315
تغییر قانون شوراها ضروری است/ ادامه بررسی لایحه مدیریت یکپارچه شهری در مجلس

عضو هیات رئیسه موقت شورای شهر پنجم در پاسخ به این سوال که آیا تغییر قانون شوراها و افزایش اختیارات آن برای نظارت بیشتر بر عملکرد شهرداری را ضروری می‌دانید یا خیر اظهار داشت: من از کسانی هستم که معتقدم قانون شوراها حتما باید اصلاح شود و به نظر می‌رسد برای اینکه شوراها بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند قانون موجود کافی نیست.

اقتصاد آنلاین - معصومه حاجی ابوالحسن؛ حجت نظری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این مطلب تاکید کرد: با وجود آنکه از سال 75 که قانون شوراها مصوب شده و تاکنون بارها و بارها اصلاح شده است اما متاسفانه این اصلاحات به جای اینکه نقش این نهاد نظارتی و اساسی را -که قانون اساسی هم به آن پرداخته- پررنگ تر کند، متاسفانه این نقش را کم‌رنگ‌تر کرده است.

عضو هیات رئیسه موقت شورای شهر پنجم با تاکید بر اینکه تغییر قانون شوراها برای اداره بهتر شهر یک ضرورت است؛ بیان داشت: از سوی دیگر لایحه مدیریت یکپارچه شهری که در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است ممکن است بتواند بخشی از مشکلات را حل کند و ما هم تلاش می‌کنیم از طریق مجلس، نظرات‌مان را جهت تصویب قانونی بهتر ارائه کنیم.

نظری با اشاره به ضرورت ایجاد تغییراتی در قانون برای قانون مدار شدن شهرداری؛ یادآور شد: علاوه بر لایحه مدیریت یکپارچه شهری، قانون شوراها به طور مشخص یعنی قانون انتخابات، وظایف و تشکیلات شوراها به عنوان یک قانون پایه در این حوزه باید تغییرات و اصلاحاتی داشته باشد.

این عضو شورای شهر پنجم تهران اظهار امیدواری کرد که شورای نگهبان هم نظراتش را نسبت به شورای شهر تغییر دهد تا بتوانیم در آینده با اصلاحاتی، شاهد تمرکزگریزی بیشتری در ایران باشیم.

عضو هیات رئیسه موقت شورای شهر پنجم درباره رویکرد شورای نگهبان نسبت به شوراهای شهرها و روستاها توضیح داد: شورای نگهبان در این باره نظر تفسیری دارد و درباره اصل 100 قانون اساسی معتقد است شوراها نباید به هیچ وجه وظیفه اجرایی داشته باشند.

نظری معتقد است: نظارتی که مد نظر قانون اساسی است محقق نمی‌شود، چرا که برای نظارت صحیح باید ضمانت اجرا داشته باشید و وقتی نتوانید شهردار را برای انجام دادن یا انجام ندادن کاری مجاب کنید، طبیعتا این پاسخگویی به این معنا نمی‌تواند انجام شود. یعنی با تفسیر موجود و نیز قوانین فعلی، شهردار دلیلی نمی‌بیند که از شورا حرف شنوی داشته باشد.

عضو شورای شهر پنجم با اشاره به اینکه از نظر حقوقی دیوان محاسبات تنها می‌تواند بر بخشی از بودجه شهرداری که مجلس مصوب کرده و در اختیار دستگاه ها وزارتخانه موسسات عمومی دولتی و غیردولتی قرار می دهد نظارت داشته باشد؛ گفت: در کنار دیوان محاسابات، نهادهای دیگری مثل سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی از طریق اصل 90 و شورای شهر وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری را بر عهده دارند.