۰ نفر

ابراهیم امینی در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

"محدودیت خارج شدن از شورای شهر مختص سمت شهردار نیست"

۲۸ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۳۷
کد خبر: 200396
"محدودیت خارج شدن از شورای شهر مختص سمت شهردار نیست"

اعضای شورای شهر پنجم هفته گذشته طرح شرایط شهردار جدید را تصویب کردند. در این طرح بند مربوط به «عدم امکان شهردار شدن اعضای شورای شهر فعلی» حذف شد.

اقتصاد آنلاین - معصومه حاجی ابوالحسن؛ ابراهیم امینی عضو شورای شهر پنجم می گوید علت حذف این بند تاکید بر عام بودن عدم امکان خروج اعضا از شورای شهر است. او معتقد است اگر این بند تصویب می شد به آن معنا بود که این مصوبه صرفا برای برخی از افراد که پتانسیل شهردار شدن را دارند در طرح گنجانده شده است.

امینی در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفت: «علت حذف این بند در حقیقت این بود که بعضی از دوستان معتقد بودند باید مصوبه ای گذرانده شود که عام باشد. به این معنی که هم تمامی اعضا را در بر گیرد و هم تمامی مسئولیت هایی را که با عضویت در شورای شهر قابل جمع نیستند.»

او اضافه کرد: «این طرح صرفا درباره شهردار شدن بود و معیارها و ضوابط برای انتخاب شهردار را پیش بینی کرده بودند. برخی از اعضا معتقدند با گنجاندن این بند در طرح شرایط شهردار جدید، شاید این توهم ایجاد شود که این محدودیت صرفا برای افرادی است که احتمال شهردار شدن دارند.»

به گفته این عضو شورای شهر در ساختار لیست امید همه افراد متعهد شده بودند در صورت موفقیت، مسئولیت هایی را که قابل جمع با عضویت در شورا نیست تا پایان دوران چهارساله شورا نپذیرند. او در این باره توضیح داد: «حذف این بند و تصویب طرحی کلی تاکید بر میثاق نامه ای است که همه اعضای لیست امید آن را امضا کرده اند. ما باید به افکار عمومی نشان بدهیم کسانی که مورد اقبال شهروندان قرار گرفتند و رای آوردند به این آرا پایبند هستند و هیچ مسئولیتی را که موجب خروج آنها از عضویت در شورای شهر می شود، تا پایان دوره چهار ساله نمی پذیرند.»

امینی تاکید کرد: «در هر حال مبرهن است که برخی از دوستان پتانسیل لازم برای وزرات، استانداری و کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی در تهران را دارند و اینها مسئولیت هایی است که لازمه آن استعفا از عضویت در شورای شهر است. بنابراین نظر دوستان این بود که مصوبه کلی و عام باشد که صرفا محدود به شهردار تهران نباشد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این مصوبه به معنی محدود نکردن آقای هاشمی برای کاندیداتوری شهرداری تهران است بیان داشت: «خیر این بحث کلی است. آقای مسجد جامعی هم سابقه وزارت دارند و حتی در اواخر دوره گذشته موضوع ریاست ایشان بر کتابخانه ملی مطرح بود و حتی به مرحله استعفا هم رسید ولی به دلیل حادثه پلاسکو استعفایشان را پس گرفتند و از شورای شهر خارج نشدند.»

امینی ادامه داد: «بعضی از دوستان هستند که در استانهای پهناوری استاندار بودند و افراد تاثیرگذاری در این استانها، مصرند این افراد مجددا استاندار این استان ها شوند. از سوی دیگر برخی از اعضای شورا نیز پتانسل لازم برای وزارت و مسئولیت هایی را دارند که لازمه آن خروج از شورای شهر است.»

این عضو شورای شهر در پایان گفت: «ما با حذف این بند نشان دادیم که خارج نشدن از شورای شهر محدود به سمت شهردار تهران نیست. تا این شائبه اینجاد نشود که این مصوبه صرفا برخی از افراد را که پتانسیل شهردار شدن را دارند در بر می گیرد.»

امینی در پاسخ به این سوال که آیا علت اصرار اصلاح طلبان برای خارج نشدن اعضا از شورای شهر، نگرانی از ورود اصولگرایان به شورا است؛ اظهار داشت: «خیر. مبنای این تصمیم میثاق نامه ای است که دوستان لیست امید امضا کرده اند و به ورود اصولگراها به شورای شهر مربوط نمی شود. ما می خواهیم بگوییم امانت دار رای مردم هستیم و کاری نداریم با خروج یک عضو چه کسی وارد شورا می شود.»

او تاکید کرد: «با توجه به اینکه حدود 700 نفر داوطلب ورود به لیست امید بودند این میثاق نامه تعریف شد و در حال حاضر هم منتخبین شورا می خواهند با صدای رسا اعلام کنند که در کمال اختیار همه به میثاق نامه پایبند هستند.»

امینی از اخباری که مبنی بر امضا نکردن میثاق نامه توسط محسن هاشمی منتشر شده اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: «من اطلاعی ندارم که ایشان میثاق نامه را امضا کرده اند یا خیر اما در مصاحبه ای از خانم فرامرزیان دیدم، ایشان تاکید داشتند تمامی کسانی که در لیست امید قرار داشتند میثاق نامه را امضا کرده اند.»