۰ نفر

۱۰ روش درمان درد سیاتیک

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۵۳
کد خبر: 308622
 ۱۰ روش درمان درد سیاتیک

عصب سیاتیک (sciatic nerve) طولانی‌ترین عصب بدن انسان است که از ناحیه کمری آغاز و تا انتهای پا امتداد دارد. گرفتگی رگ سیاتیک همراه با درد شدیدی است که می‌توان آن را با روش‌هایی درمان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، گرفتگی رگ سیاتیک درد، ضعف و بی‌حسی پاها را به دنبال دارد که قدم زدن و حتی ایستادن را نیز تحت الشعاع خود قرار  می‌دهد.

درد سیاتیک علل مختلفی دارد که آسیب دیدن ستون فقرات و عفونت از جمله آن‌ها است. گرفتگی رگ سیاتیک را می توان با  روش های درمان خانگی تسکین داد.

طب سوزنی

طب سوزنی برای تسکین دردهای عضلانی بسیار مفید است. طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف بدن، دستگاه عصبی را به طور مثبت تقویت می‌کند.

ماساژ

ماساژ دادن نیز به دلیل تقویت گردش خون در درمان سیاتیک موثر است، به ویژه اگر عامل آن گرفتگی عضلات باشد. روزی یک مرتبه ماساژ دهید. همچنین می‌توانید یک لیوان روغن کنجد را با سه قاشق غذاخوری پودر جوز ترکیب کرده و حرارت دهید و پس از خنک شدن از آن برای ماساژ دادن استفاده کنید. این نوع ماساژ را هفته‌ای دو تا سه بار تکرار کنید.

کمپرس سرد و گرم

درمان به کمک کمپرس سرد (کیسه یخ) و گرم (حوله گرم) می‌تواند به سرعت درد سیاتیک را تسکین دهد، زیرا کمپرس سرد موجب بی‌حس شدن درد و کاهش ورم می‌شود و کمپرس گرم موجب شل شدن عضله می‌گردد. شما می‌توانید این کار را به  مدت دو ساعت تکرار کنید.

زردچوبه

خواص ضدالتهابی زردچوبه بسیار قدرتمند می باشد و به همین دلیل برای درمان گرفتگی سیاتیک بسیار مفید است.

ماده کپسایسین در فلفل تند (سبز و قرمز) موجود است. شما می‌توانید پماد آن را خریداری کرده و روزی سه یا چهار مرتبه روی محل درد بمالید

یک قاشق مرباخوری زردچوبه را داخل یک لیوان شیر داغ ریخته و حل کنید. اگر خواستید می‌توانید مقدار کمی دارچین و عسل نیز به آن اضافه کنید. سپس آن را بنوشید. همچنین می توانید از مکمل‌های زردچوبه نیز استفاده کنید.

کِرِم کپسایسین

ماده کپسایسین در فلفل تند (سبز و قرمز) موجود است. شما می‌توانید پماد آن را خریداری کرده و روزی سه یا چهار مرتبه روی محل درد بمالید.

دانه‌های شنبلیله

دانه شنبلیله دارای خواص ضد التهابی بی‌شماری است که می‌تواند برای درمان سیاتیک، نقرس و آرتریت روماتوئید مفید باشد. دانه‌ها را آسیاب کنید و به یک لیوان شیر اضافه کنید. سپس ترکیب را تا زمانی که حالت خمیری پیدا کند، بجوشانید. سپس محصول نهایی را روی محل درد مالید و اجازه دهید چند ساعت به همین حالت باقی بماند.

پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید به دلیل وجود گلیکوزیدها و سالیسین آثار تسکین دهنده قوی و خواص ضد التهابی دارد. شما باید روزانه 120 میلی‌گرم مکمل پوست درخت بید سفید یا 240 میلی‌گرم سالیسین را به مدت دو یا سه هفته مصرف کنید.

ریشه گیاه علف گربه

ریشه سنبل الطیب یا علف گربه یا گیاه والرین (Valerian) در طب سنتی فواید بی‌شماری دارد، از جمله: اثر ضد تشنج، رفع  ناراحتی‌های عصبی و هیستری، ضد اسپاسم و آرام بخش، تب بر، برطرف کردن درد سیاتیک و ... .

شما علاوه بر مصرف مکمل این گیاه (150 میلی‌گرم در روز به مدت دو تا سه هفته)، می‌توانید آن را به صورت دمنوش نیز میل کنید، به این صورت که یک قاشق مرباخوری ریشه خشک شده این گیاه را به یک لیوان آب اضافه کنید و پس از 10 دقیقه جوشاندن، آن را میل نمایید.

ورزش

یکی دیگر از روش‌های درمان سیاتیک انجام تمرین‌های ورزشی است. حرکت کششی "زانو به شکم" می‌تواند برای تقویت  عضلات ناحیه شکم و کمر بسیار مناسب باشد. بر روی زمین دراز کشیده و یک پایتان را به سمت شکم خود بکشید. بیست ثانیه صبر کنید و سپس پای دیگر را به سمت شکم تان بیاورید. البته اگر مشکل جسمی خاصی دارید، بهتر است پیش از انجام این تمرین‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

حرکت دادن ستون فقرات

کایروپرکتیک (Chiropractic) زیر شاخه‌ای از درمان‌های مکمل است. شایع‌ترین کاری که در کایروپرکتیک انجام می‌شود، درمان درد کمر و گردن با مانیپولاسیون (حرکت دادن) ستون فقرات است.

حالت مناسب بدن خود را حفظ کنید، زیرا مانع از اعمال فشار بر قسمت‌های تحتانی کمر می‌شود

درمانگرهای کایروپرکتیک عقیده دارند که علت بسیاری از دردهای ستون مهره ها، نیمه دررفتگی مفاصل آن است. بنابراین می‌توان با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیمار، آن مفاصل را جا انداخت.

نکات اضافی

- سیگار را ترک کنید، زیرا موجب تضعیف مهره‌های کمر می‌شود.

- تشک خواب نباید بیش از حد نرم یا بیش از حد سفت باشد.

- از انجام حرکات ناگهانی بدنی خودداری کنید.

- از مکمل‌های ویتامین ث، منیزیم و کلسیم استفاده کنید.

- پس از مشاوره با پزشک، از دمنوش های گیاهی استفاده کنید.

- از روش‌های صحیح بلند کردن اشیا استفاده کنید.

- حالت مناسب بدن خود را حفظ کنید، زیرا مانع از اعمال فشار بر قسمت‌های تحتانی کمر می‌شود.

- ورزش منظم را فراموش نکنید.