۰ نفر

رواج آلزایمر کاذب در جوانان

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۳:۴۱
کد خبر: 305916
رواج آلزایمر کاذب در جوانان

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: برخی از جوانان متفاوت با بیماری زوال عقل بوده که نام این بیماری، دمانس کاذب است. علت مهم وقوع زوال عقل کاذب، اختلالات اعصاب و روان، به ویژه اضطراب و افسردگی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد شریعتی در رابطه با بیماری زوال عقل اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که در رابطه با این بیماری باید بدان توجه کرد این است که فراموشی افراد در سنین بالا متفاوت با فراموشی در سنین پایین یا جوانی است. درواقع افراد مسن مبتلا به بیماری دمانس یا زوال عقل می‌شوند. شایعترین علت وقوع دمانس افزایش سن افراد است. 

وی افزود: ابتلا به بیماری زوال عقل علل گوناگونی به همراه دارد که بخش مهم آن، خونریزی‌های داخل مغز بوده که با یک ضربه اتفاق می‌افتد. از سویی دیگر فراموشی برخی از جوانان متفاوت با بیماری زوال عقل بوده که نام این بیماری، دمانس کاذب است.  علت مهم وقوع زوال عقل کاذب، اختلالات اعصاب و روان، به ویژه اضطراب و افسردگی است.

شریعتی ادامه داد: بسیاری از افرادی که دچار اضطراب هستند مبتلا به فراموشی می‌شوند. درواقع این اتفاق، زوال عقل نیست، بلکه افراد به دلیل اضطراب بالایی که دارند مسائل در ذهن آن‌ها ثبت نمی‌شود که به دلیل عدم تمرکز ناشی از اضطراب است. 

این متخصص نورولوژی با بیان اینکه افسردگی و اضطراب دو نوع اختلال شایع در میان جوانان است که احتمال ابتلا به بیماری زوال کاذب را افزایش می‌دهد، تشریح کرد: درواقع افراد نباید به گمان اینکه برخی از موارد در ذهنشان باقی نمی‌ماند متصور به ابتلای دمانس شوند. برای نمونه براساس یافته‌های علمی با یک نوبت خواندن متنی پس از 72 ساعت چیزی در حافظه یک فرد باقی نمی‌ماند که امری طبیعی است. 

کمبود ب12 و ویتامین دی یکی از عوامل تأثیرگذار در فراموشی است

وی در رابطه با مواد غذایی که می‌تواند در جلوگیری از وقوع بیماری زوال عقل مؤثر باشد توضیح داد: کمبودهای عناصر موجود در بدن و دیگر مواد غذایی مانند ریزمغذی‌ها همگی می‌توانند روی حافظه افراد تأثیر  بگذارند. در بسیاری از مواقع، مشکلات ذهنی که افراد مسن به آن مبتلا می‌شوند با یک درمان تقویتی رفع می‌گردد. درواقع کمبود ویتامین دی و ب12 در سنین بالا بسیار در حافظه تأثیرگذار است. از سوی دیگر افرادی که دارای سن بالا هستند به دلیل اختلالاتی که در بدن آن‌ها ایجاد می‌‎شود، جذب ب12  در بدنشان کاهش می‌یابد و با کاهش ب12 خون، اختلالاتی در بدن فرد  ایجاد می‌شود که مشکلات شناختی یکی از این اختلالات است.

شریعتی تشریح کرد: مواردی که منجر به تأخیر انداختن آلزایمر یا دمانس می‌شود شامل انجام فعالیت‌های مغزی چون حل کردن جدول، حفظ کردن شعر، شطرنج بازی کردن و... است. در زمینه تغذیه باید توجه داشت که یکی از علت‌های بروز زوال عقل انسدادهای ریز در عروق مغزی است که دمانس عروقی نام دارد و فرد دچار دمانس کوچک می‌شود. این اتفاق فاقد بروز نشانه‌هایی است و درنتیجه اثر تجمعی این انسدادها منجر به افت قوای شناختی می‌شود که در این راستا برای جلوگیری از این اتفاق، رژیم غذایی مناسب، بسیار تأثیرگذار است.