۰ نفر

هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می‌شود

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۴۹
کد خبر: 302008
هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می‌شود

انجمن جهانی آلزایمر همزمان با روز جهانی مقابله با این بیماری (۲۱ سپتامبر) در گزارشی با عنوان «گزارش جهانی بیماری آلزایمر ۲۰۱۸» اعلام کرد، هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس (زوال عقل) مبتلا می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین از انجمن آلزایمر ایران، در این گزارش آمده است که دمانس هفتمین علت مرگ در جهان بوده و هزینه درمان دمانس در سال ۲۰۱۸ درجهان بالغ بر یک تریلیون دلار است.

براساس این گزارش، اغلب کشور‌های جهان فاقد ابزار‌های تشخیصی و آزمایش‌های بالینی برای بیماری دمانس هستند و از سوی دیگر تعداد پزشکان متخصص و محقق در این حوزه کم است.

پاولا بربارینو مدیر عامل انجمن جهانی آلزایمر معتقد است که یک در صد هزینه اجتماعی دمانس باید صرف تحقیقات شود. به گفته وی، با وجودی که دمانس یک بحران سلامت و اجتماعی قرن ۲۱ است، ولی هنوز اغلب دیر تشخیص داده می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری کلان روی تحقیقات دمانس، می‌افزاید: نسبت تحقیقات دمانس به سرطان درجهان یک به ۱۲ است چراکه مردم به اندازه کافی درتحقیقات دمانس شرکت نمی‌کنند و این وضعیت باید تغییر یابد.

به گزارش انجمن آلزایمر ایران، بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع دِمانس (اختلال شناخت و حافظه) با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم همراه است که به مرور حافظه و توانایی‌های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می‌کند.

اختلال حافظه، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، جابجا گذاشتن اجسام و ضعف یا کاهش قضاوت از علائم هشدار ددهنده آلزایمر به شمار می‌روند.

برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باید ذخائز مغزی خود را با راهکار‌هایی مانند حل جدول، حفظ کردن شماره تماس‌ها و نیم ساعت ورزش مانند پیاده روی یا آیروبیک در روز افزایش دهیم.

آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به آلزایمر در کشور در دست نیست، اما برخی آمار‌های غیررسمی تعداد مبتلایان را حدود ۶۰۰ هزار بیمار تخمین می‌زند و از سوی دیگر مسئولان سلامت و رفاه کشور طی سال‌های اخیر با توجه به شیب تند سالمندی در کشور نسبت به افزایش بیماری آلزایمر هشدار داده اند.

همچنین مسئولان سازمان بهزیستی کشور پیش از این اعلام کرده بودند که طبق آمار مراکز مختلف برآورد می‌شود حدود ۳۰ درصد از سالمندان در خانه‌های سالمندان دچار آلزایمر و فراموشی از نوع متوسط به بالا هستند.