۰ نفر

پژوهشگران ژاپنی سلول‌های تخمک‌ساز تولید کردند

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 301996
 پژوهشگران ژاپنی سلول‌های تخمک‌ساز تولید کردند

برای نخستین بار در جهان، گروهی از پژوهشگران ژاپنی از سلول‌های بنیادی (iPS) انسان، سلول‌های نابالغ تولید مثل که قابلیت تبدیل به تخمک دارند تولید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تلویزیون 'ان.اچ.کی' ژاپن روز جمعه گزارش کرد گروه پژوهشی یاد شده این سلول ها را به سلول هایی که منشاء سلول های تولید مثل هستند تبدیل کرده اند.

این گروه از بدن بچه موش ها نیز سلول های تخمدان خارج کرده و این دو نوع سلول را به مدت حدودا سه ماه در یک محفظه کشت دادند.

این محققان می گویند در ادامه کار، سلول های کروی شکلی با هسته های بزرگ به دست آورده و با تجزیه و تحلیل شکل این سلول ها و گونه ژنتیکی شان به این نتیجه رسیده اند که این سلول ها، «سلول های تخمک زا» هستند که از آنها به عنوان سلول های مرحله پیش از شکل گیری تخمک نام برده می شود.

به گفته این پژوهشگران این دستاورد به ایجاد تکنیکی برای تولید تخمک های انسان از سلول های بنیادی کمک خواهد کرد و با مشخص تر کردن نحوه شکل گرفتن تخمک ها، به توضیح علل نازایی نیز کمک خواهد نمود.

رهبری این گروه پژوهشی را 'میچینوری سایتو' استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی دانشگاه کیوتو بر عهده دارد.

وی به تلویزیون ژاپن گفته است این گروه تلاش خواهد کرد تا این شیوه را برای تولید تخمک های انسان بدون استفاده از سلول های موش بهینه کند.

سلول های بنیادی می توانند به سلول های هر بافتی از بدن تبدیل شوند.

در شیوه نامه های ملی موجود در ژاپن، با استناد به دلایل اخلاقی، بارور کردن تخمک های به دست آمده از سلول های بنیادی ممنوع شده است.