۰ نفر

چگونه یک خواب شبانه خوب داشته باشیم؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۰۶
کد خبر: 292447
چگونه یک خواب شبانه خوب داشته باشیم؟

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بدن بازسازی‌های ضروریش را در طول مدت خواب شبانه انجام می دهد گفت: داشتن خواب راحت و کافی باعث می شود بدن ما انرژی لازم برای فعالیت روزانه داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایسنا، دکتر سارا شاه آبادی با اشاره به اینکه برخی افراد نمی توانند در طول شب خواب راحت و عمیقی داشته باشند، گفت: خواب منظم مهمترین روش برای داشتن خواب راحت است و این کار ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم می ‌کند.

وی با بیان اینکه باید قبل از خواب غذای سبکی میل شود، گفت: خوردن غذای سنگین قبل از خواب باعث سوزش معده، سوء هاضمه و در نهایت منجر به اختلال در خواب می شود.

وی عدم مصرف چای، قهوه و سیگار قبل از خواب را بسیار مؤثر دانست و گفت: مصرف چای یا قهوه قبل از خواب به دلیل ورود کافئین به بدن و کشیدن سیگار به دلیل ورود نیکوتین به بدن از علل بی‌خوابی است.

شاه آبادی عنوان کرد: مصرف برخی داروها و حتی داروهای گیاهی عوارضی مانند بی‌خوابی را به دنبال دارد، بنابراین همیشه باید بروشورهای همراه داروها را مطالعه و در این مورد با پزشک مشورت کرد.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه چرت نزدن در طول روز را عامل مهمی در بیخوابی شبانه دانست و گفت: در صورت نیاز به خواب نیمروزی باید حتماً قبل از ساعت سه بعدازظهر آن هم کمتر از یک ساعت باشد.

وی با توصیه به عدم تماشای تلویزیون در رختخواب، گفت: همیشه سعی کنید از رختخواب فقط برای خوابیدن استفاده کرده و از انجام سایر فعالیتها خودداری کنید.

وی اظهار کرد: هیچ­گاه خود را وادار به خوابیدن نکنید و در صورتی که بعد از 30 دقیقه به خواب نرفتید بهتر است بلند شده و خود را مشغول انجام کاری کنید.

به گفته شاه آبادی بهتر است هر شخص برای خود مراسم زمان خواب داشته باشد، زیرا این امر علائمی را مبنی بر اینکه زمان آرامش یافتن و خوابیدن است به بدن انسان می‌ فرستد که این مراسم می ‌تواند شامل مسواک زدن و مطالعه به مدت 15 دقیقه باشد.

 شاه آبادی برخورداری از دوش گرم را در ایجاد یک خواب راحت حائز اهمیت دانست و گفت: در صورتی که قبل از خواب دوش گرم بگیرید دمای بدن بالا می ‌رود و بعد به مرور زمان بدن خنک می‌ شود که در ایجاد خوابی خوب موثر است.

مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: سعی کنید از هنگام عصر شروع به تمدد اعصاب و آرامش دادن به ذهن و جسم خود کرده بدنتان را به آرامش و خونسردی دعوت کنید، زیرا درصورتی که ذهن شما درگیر مشکلات، تصمیم ‌گیر­ی ها و مرور اتفاقات روز گذشته باشد خواب خوبی نخواهید داشت.