۰ نفر

اعتیاد تضمینی با قرص شب امتحان!

۷ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۴۲
کد خبر: 288878
اعتیاد تضمینی با قرص شب امتحان!

آمارها از میزان اعتیاد در میان دانشجویان متفاوت است و اخبار رسمی و غیر رسمی نرخ‌های مختلفی را در این حوزه ارائه می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هر چند براساس نظرات کارشناسان و متولیان حوزه اعتیاد کشور، در حال حاضر گل و شیشه با بیشترین اقبال از سوی مصرف‌کنندگان مواد مخدر مواجه هستند، ولی به گفته اکثر این افراد دروازه ورود دانشجویان به اعتیاد، مصرف قرص ریتالین است که متاسفانه با تبلیغات غلطی که در جمع های دانشجویی درخصوص آن صورت می گیرد، شاهد مصرف این قرص در بین دانشجویان بالاخص در ایام امتحانات هستیم.

براساس این گزارش، امتحانات دانشگاه ها پایان یافته و تعطیلی دانشگاه ‌ها در فصل تابستان شاید فرصت خوبی برای سیاستگذاران جهت برنامه ریزی کارآمد در راستای کاهش این معضل در محیط های دانشجویی باشد و البته قبل از همه چیز وضعیت موجود از زبان دانشجویان خالی از فایده نیست.

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک در پاسخ به این سوال که آیا در ایام امتحانات پایان ترم با تبلیغات قرص ریتالین یا امثال آن مواجه شده ای یا خیر؟ در حالی که لبخندی بر لب دارد، می گوید: بسیار زیاد، البته بیشتر در دورانی که محصل بودم و برای آماده سازی خود جهت قبولی در کنکور به کتابخانه مراجعه می کردم، با اینگونه تبلیغات مواجه شدم، هرچند چه در آن دوران و چه در زمان امتحانات پایان ترم، مصرف گل بیشتر از ریتالین تبلیغ می شود .

وی با بیان اینکه افراد با آگاهی از اینکه این قرص اعتیادآور است، آن را مصرف می کنند، گفت: این افراد، همچون افرادی که می دانند سیگار مضر است ولی استعمال می کنند، با آگاهی از خطر ابتلا به اعتیاد، این مواد را مصرف می کنند، هر چند رقابت برای کسب نمره بالاتر در میان دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه های دولتی کمتر است ولی با این حال دانشجویان در ایام امتحانات برای موفقیت در کسب نمرات بالاتر، اینگونه مواد را مصرف می کنند .

وی در پاسخ به این سوال که تهیه این مواد دشوار است یا خیر؟ گفت: بنده مصرف کننده و خریدار مواد نیستم ولی می توان به راحتی این مواد را از طریق "ساقی ها" تهیه کرد .

یک دانشجوی رشته حقوق جزا نیز می گوید: در طول ترم بالاخص در زمان امتحانات پایان ترم، تبلیغات که نه ولی صحبت های فراوانی برای استفاده از داروها و قرص هایی جهت تمرکز و رفع خستگی ذهن می شود .

وی ادامه می دهد: هر دانشجویی دوست دارد شب امتحان از کمترین خستگی ذهنی و خواب آلودگی برخوردار باشد، به همین علت عده ای به مصرف بیش از اندازه قهوه یا کشیدن سیگار روی می آورند و عده ای هم روی به مصرف قرص می آورند .

این دانشجو با بیان اینکه او یک بار قرص ریتالین را از نزدیک در دست هم اتاقیش دیده است، گفت: در طول ترم از نزدیک شاهد بودم که هم اتاقیم چقدر فرصت خود را برای مطالعه یکی از درس ها می گذارد ولی به دلیل سخت بودن این درس و سخت گیر بودن استاد مربوطه و نگرانی از کسب نمره پایین تصمیم گرفت برای اینکه تا صبح بیدار مانده و خسته نشود از یکی از آشناهایش در یک داروخانه دو عدد قرص ریتالین بخرد.

وی در ادامه گفت: هم اتاقیم یک از قرص‌ها را خورد و یک عدد دیگر را به من تعارف کرد، می دانستم او قصد فریبم را ندارد، چون او را می شناختم، نه اهل سیگار بود نه مواد بود و نه گرفتار معضلاتی بود که برخی دانشجویان با آن مواجه می شوند، از طرفی من هم مایل بودم امتحاناتم را با موفقیت به پایان برسانم ولی ناگهان ترسیدم و قرص را مصرف نکردم، اما کسی چه می داند شاید اگر بار دیگر به من تعارف شود و امتحان سختی داشته باشم، این دارو را مصرف کنم .

برای بررسی علل اعتیاد دانشجویی و گرایش به مصرف این نوع قرص با میلاد مشایخی روانشناس بالینی و کارشناس آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان مرکزی وارد گفتگو شدم.

گرایش بالا به مواد مخدر در دو مقطع سنی نوجوانی و جوانی

وی با بیان اینکه دانشجویان یکی از مخاطبین اصلی چرخه قاچاق مواد مخدر هستند، گفت: دانشجویان در سنی به سر می برند که کشش و گرایش مصرف مواد مخدر در آنان بالاست، در واقع گرایش به مواد مخدر در دو مقطع سنی نوجوانی و جوانی بالاست و دلایلی مختلفی برای این امر وجود دارد که مهمترین آنها لذت طلبی و اضطراب بالایی است که افراد در این دو مقطع سنی تجربه می کنند .

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که اعتیاد در دوران دانشجویی پر رنگ می شود، عدم تربیت صحیح در مدرسه است، یعنی فرد در طول 12 سال تحصیل خود در مدرسه تقریبا هیچ با برنامه مشخص و مدونی در بحث اعتیاد و آگاهی نسبت به آن روبرو نیست که همین امر باعث می شود فرد بدون هرگونه شناخت و آگاهی محافظتی وارد جامعه شده و نتواند در برابر تهدیدات و تبلیغات غلط از خود محافظت کند. فرد با ورود به جامعه با سبک های جدیدی از زندگی به نام زندگی مجردی، خانه دانشجویی و ارتباط با جنس مخالف و ... آشنا می شود و از طرفی در این دوران یک سری آزادی های جدید را تجربه می کند که در دوران مدرسه از آنها برخوردار نبوده است.

ریشه ابتلا به اعتیاد در مدرسه شکل می گیرد

مشایخی معتقد است که در واقع ریشه ناتوانی در برابر ابتلا به اعتیاد در همان دوازده سال تحصیل در مدرسه شکل می گیرد و در زمان دانشگاه بیشتر نمایان می شود، هرچند متاسفانه هم اکنون در کشور ما این نمودها در دوران مدرسه هم دیده می شود.

کارشناس حوزه آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی گفت: مصرف مواد مخدر به عنوان کاهنده اضطراب در تمامی کشورها کاری ضد اجتماعی تلقی می شود، ولی در میان برخی افراد در کشور ما مصرف این مواد امری تفریحی تلقی می شود. در واقع مسئله این نیست که در ایام امتحانات شدت مصرف زیاد است بلکه مشکل اینجاست که دانشجوی معتاد در کل سال در حال مصرف است. ماهیت مواد مخدر اینگونه نیست که شب امتحان آنرا مصرف کنیم و کنار بگذاریم و این مورد در خصوص قرص ریتالین که در ایام امتحانات بیشتر مصرف می شود نیز صدق می کند.

ریتالین تمرکز افراطی می آورد

وی ادامه داد: قرص ریتالین صرفا بخاطر تمرکز افراطی که برای فرد می آورد، مصرف می شود. نکته جالب اینجاست که پیشگیری از مصرف این قرص برای دانشجویان بسیار ساده است و با کنترل دقیق و جلوگیری از فروش آزاد و مصرف آن می توان به راحتی از ازدیاد این معضل جلوگیری کرد .

این روانشناس بالینی با بیان اینکه سیستم مقابله با مواد مخدر در بعضی از حوزه ها خود را بسیار کنار کشیده است. ریتالین قرصی است که توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در بعضی از داروخانه های مشخص تقسیم می شود و اگر بخواهیم این دارو را تهیه کنیم باید پرونده تشکیل داده و پوکه تحویل دهیم، حال سوال اینجاست که چگونه این دارو در بازار آزاد موجود است؟ این قرص همچون حشیش، هروئین، گل و غیره نیست که بگوییم فرد در خانه خود اقدام به تولید آن کرده است.

وی با بیان اینکه ریتالین نباید در دسترس باشد، افزود: در کشورهای دیگر یک عدد قرص استامینوفن کدئین به صورت آزاد پیدا نمی شود ولی در کشور ما در هر شهری به راحتی ترامادول، ریتالین و غیره به صورت آزاد به فروش می رسد و از طرفی هم کار فرهنگی در کشور به قدری دیر بازده است که بعضی وقت ها بازدهی آن به صفر می رسد .

باز هم پای نبود مهارت در میان است

مشایخی با اشاره به اینکه دانشجویان ما اضطراب شدیدی را تجربه می کنند، گفت: این قشر مهارت های درس خواندن ندارند، در واقع درس را در طول ترم به حال خود رها کرده و شب امتحان با انبوهی از جزوه و درس مواجه می شوند.

وی ادامه داد: دانشجویان وقتی با حجم بالای درس در شب امتحان مواجه هستند مجبورند شب بیداری داشته باشند و برای بیدار ماندن قهوه مصرف می کنند ولی قهوه جوابگوی رفع خستگی و خواب آلودگی‌شان نیست و دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستند، از طرفی از سوی دوستان خود با تبلیغاتی درخصوص افزایش تمرکز از طریق مصرف ریتالین یا افزایش امکان بیدار ماندن های چندروزه از طریق مصرف شیشه مواجه می شوند و همین امر آنان را به سمت مصرف اینگونه مواد سوق می دهد، در واقع می توان گفت که در بحث اعتیاد دانشجویی حداقل تا آنجا که به مصرف موادی همچون ریتالین مربوط می شود، خلاء موجود همان "بی مهارتی افراد در مطالعه و درس خواندن" است که در کنار دسترسی آسان به مواد مخدر در کشور زمینه ساز معضل بزرگ اعتیاد دانشجویی می شود.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: در واقع مهارت های لازم را در حوزه های مختلف به افراد آموزش نمی دهیم و از سوی دیگر دسترسی به مواد مخدر آسان است. به بیان دیگر چاقوی تیزی را در اختیار کودکی که شناختی از خطرات چاقو ندارد، قرار دهیم و مدام از اینکه کودک دست خود را بریده شکایت داشته باشیم. جوانان ما امروز قربانی این سیاست ها و سیستم های مقابله ای و این سیستم های فرهنگ سازی هستند .

مشایخی گفت: حال کشورمان در حوزه اعتیاد خوب نیست. ما دو وزنه برای مقابله با مواد مخدر داریم که یکی مقابله با عرضه و دیگری کاهش تقاضاست. پیشگیری جزو بخش کاهش تقاضا محسوب می شود و مقابله با عرضه همانطور که از اسمش پیداست در بخش مقابله تعریف شدنی است.

کارشناس آسیب های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گفت: امروزه مواد مخدر را می توان به راحتی تهیه کرد و در کنار آن آموزش های صحیح و اثرگذاری برای افزایش ایمنی فرد در دوران مدرسه و دانشگاه ارائه نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه اعتیاد دانشجویی معضلی است که در همه کشورها مشاهده می شود و در اکثر کشورها الکل و گل دو ماده ای هستند که مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرند افزود: در کشور ما متاسفانه مصرف شیشه، هروئین و تریاک بالاست و تفاوتی که کشور ما در بحث اعتیاد دانشجویی با کشورهای دیگر دارد در "لذت طلبی" است به این معنا که مواد مخدر در کشور ما تبدیل به ابزاری برای کسب لذت شده است. وقتی از نوجوانی دلیل مصرف مواد مخدر را می پرسم، در جواب می گوید "دارم حال می کنم" .

ابزارهای کسب لذت را برای فرزندان‌مان فراهم کنیم

مشایخی تاکید کرد: باید جامعه یاد بگیرد ابزارهای لذت را برای فرزندانش فراهم کند. در دانشگاه ها همه چیز در حال تعطیلی است و فعالیت کانون ها، انجمن ها، شوراها، نشست ها، تربیت بدنی به ضعیف ترین حد خود رسیده است. روز به روز سطح کیفی این خدمات در حال کاهش است و وقتی دانشجو نتواند در جایی که نیاز است هیجان خود را تخلیه کند از حالتی به حالت دیگر تبدیل وضعیت می کند. در واقع این هیجان نابود نمی شود بلکه خود را به شکل دیگری نشان می دهد. شکل بروز هیجان در میان دانشجویان امروز تغییر کرده و آنها به قلیان کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر روی آورده اند، البته آنها نمی خواهند معتاد شوند بلکه به دنبال بهتر شدن حالشان هستند، حتی اندکی!

وی با تاکید بر لزوم توجه به کار فرهنگی در دانشگاه ها گفت: منحصر کردن اقدامات فرهنگی به برگزاری مراسم مذهبی در دانشگاه ها نمی تواند مشکلات را برطرف کند بویژه اینکه مخاطب اینگونه برنامه ها افرادی هستند که بعد معنوی وجود خود را تقویت کرده اند و در مقابل تهدیدات و وسوسه ها مقاوم تر هستند و در واقع پژوهش ها ثابت کرده اند افرادی که به دنبال معنویت هستند ایمن ترند. امروزه در دانشگاه ها کار مذهبی را کار فرهنگی می دانند در حالی که کار مذهبی بخشی از عملکرد فرهنگی است و باید به ابعاد مختلف این حوزه پرداخت.

 در دانشگاه از نشاط خبری نیست!

وی اظهار کرد: کار فرهنگی شامل برگزاری همایش هایی با رویکرد نشاط اجتماعی، فعالیت های انرژی بخش، ورزش های هماهنگ و اقداماتی است که منجر به ایجاد فضای با نشاط در دانشگاه شود، در حالی که امروزه اگر وارد هر دانشگاهی شویم وقتی آخرین فعالیت های نشاط آور دانشگاه بررسی می شود، متوجه می شویم که خبری نیست.

این روانشناس بالینی گفت: حالت نظارتی سنگینی بر دانشگاه های امروز ما حاکم است، فضاهای دانشگاه ما شکل فضای دانشگاهی ندارد، دانشجو در این فضا هیچ لذتی نمی برد و فقط به دنبال این است که هر چه زودتر مدرکی دریافت کند و برود و در واقع دانشگاه های ما تنها مدرک آنهم در برخی مواقع همراه با اعتیاد تحویل دانشجو می دهند .

چرخه معیوب آموزش و پرورش شکسته شود/محصول نامرغوب آموزش و پرورزش برای دانشگاه 

وی تاکید کرد: البته سیستم دانشگاهی نیز محصول نامرغوبی را از سیستم آموزش و پرورش تحویل می گیرد و یک محصول نامرغوب تر را به جامعه تحویل می دهد. باید این چرخه از جایی شکسته شود و راهکار آن وجود دارد. به عنوان کارشناسی که سال ها در حوزه مواد مخدر فعالیت کرده ام، حساب کردم با 15 نوع از 20 ماده مخدری که در کشور و استان مرکزی مصرف می شود، می توانیم به راحتی مقابله کنیم .

مشایخی تصریح کرد: سوال اینجاست که از حدود 20 راهکار پیشگیری از مصرف مواد مخدر که شامل آگاه سازی، حساس سازی، آموزش مستقیم، آموزش غیر مستقیم، رسانه و ... است، چند روش در کشور بکار گرفته می شود. در واقع آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد فاقد کارایی لازم است. اینکه فردی را دعوت کنیم که درباره اعتیاد در مدارس و دانشگاه ها صحبت کند به هیچ دردی نمی خورد، در واقع این فعالیت نه آگاه سازی و نه حساس سازی است بلکه برگزاری یک کلاس آموزشی است که می تواند یک درصد مهم باشد. مسئولین این حوزه خودشان را پشت مسئولین دیگر پنهان کرده و در واقع اقدام کارسازی انجام نمی دهند در حالی که باید توضیح دهند در حوزه اعتیاد دانشجویی چه کرده و چند برنامه نشاط آور در هفته مبازره با مواد مخدر در دانشگاه ها برگزار کرده اند.

وی گفت: اگر به سمت فعالیت هایی با رویکرد بالا بردن نشاط اجتماعی برای دانشجویان و بهبود فضای دانشگاه ها برویم شاهد کاهش اعتیاد دانشجویی در کشور خواهیم بود .

کارشناس آسیب‌ های اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گفت: این طرز فکر غلط است که دانشجو برای افزایش تمرکز و کم خوابی در شب های امتحان تنها ریتالین مصرف می کند. در واقع از آنجاکه مصرف حشیش و گل تمرکز آنی می آورد، شاهد اقبال دانشجویان به مصرف اینگونه مواد مخدر نیز هستیم.

همانگونه که در سخنان مشایخی عنوان شد، نمی توان از اعتیاد دانش آموزی که ریشه در علل بسیار متنوع و مختلفی دارد نیز غافل شد. مصرف مواد مخدر توسط دانش آموزان باعث ابتلای آنان به اعتیاد می شود و ورود چنین دانش آموزی به دانشگاه اعتیاد را با تمام آسیب هایش به دانشگاه می برد.

به گفته نادر منصورکیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، بر اساس گزارش سامانه پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان، یکی از رفتارهای پرخطر در این قشر، گرایش به مصرف داروهایی چون ریتالین و ترامادول است.

وی با بیان اینکه اگرچه خانواده‌ها در همه زمان‌ها و موقعیت‌ها باید نسبت به گرایش فرزندان به این داروها، حساس و مراقب باشند تاکید کرد: اما در عین حال توصیه می‌شود که در فصل امتحانات و کنکور، مراقبت بیشتری داشته باشند .

افزایش 50 درصدی فروش ریتالین در زمان برگزاری امتحانات

 آنچه در این گزارش به عنوان سوال مطرح است چگونگی ارائه ریتالین در داروخانه هاست.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه ریتالین، می گوید: مطالعات در داخل کشور نشان می‌دهد مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می دهد .

دکتر ایرج حریرچی افزود: ریتالین دارویی است که توسط نوجوانان و جوانان بویژه محصلین و دانشجویان در شب‌های امتحان و به ‌طور عمده جهت بهبود تمرکز و کاهش خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد .

وی با بیان اینکه گزارشاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، فروش این دارو در زمان برگزاری امتحانات تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد، افزود: یکی از علل شیوع قابل توجه مصرف این دارو عدم اطلاع از عوارض جانبی آن است. عوارضی از قبیل تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، افزایش اضطراب، احساس سرگیجه و سردرد، خارش و جوش‌های پوست و در مواردی بروز حالت‌های روان‌پریشی است. عوارض مصرف طولانی مدت ریتالین یا مقدار زیاد و خود سرانه آن می‌تواند از این هم خطرناک‌تر باشد و حتی موجب مرگ در نوجوانان و جوانان می‌شود. از طرفی ریتالین در موارد مصرف خودسرانه، پتانسیل بالای اعتیادآوری دارد .

حریرچی افزود: فروش ریتالین برای درمان اختلال بیش فعالی و کم توجهی و به‌طور کلی مصارف پزشکی، با نسخه پزشک است و معمولا در داروخانه‌های منتخب و با تشکیل پرونده به بیمار ارائه می‌شود. اما متاسفانه همچون بعضی از داروهای دیگر که قابلیت سوء‌مصرف دارند، از تعداد معدودی داروخانه‌ها نشت کرده و به ویژه در فصول برگزاری امتحانات به دلیل افزایش تقاضا، در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد .

وی افزود: یک مطالعه در کشور آمریکا بر روی دانشجویان کالج نشان داد که ۲۹ درصد کسانی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، سابقه مصرف ریتالین داشتند. در یک مطالعه طولی در یک دوره چهار ساله مشخص شد که شیوع سالیانه مصرف آمفتامین در دانش آموزان پایه‌های هشتم، دهم و دوازدهم به ترتیب ۲.۷ ، ۴.۳ و ۴.۵ گزارش شده است. در همین دوره شیوع یکساله در دانشجویان حدود پنج درصد گزارش شده بود .

فروش ریتالین فقط با نسخه

برای بررسی نظارت دقیق بر داروخانه های استان در این حوزه، موضوع را از دکتر طاهر احمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، جویا شدم، او در پاسخ گفت: فروش ریتالین در همه داروخانه ها صورت نمی گیرد و تنها تعداد اندکی از داروخانه ها آنرا به فروش می رسانند. در شهرستان اراک این قرص فقط در یکی از بیمارستان ها با ارائه نسخه پزشک متخصص بصورت محدود عرضه می شود. در سایر شهرستان های استان هم این دارو به صورت محدود و فقط توسط داروخانه های مراکز دولتی به فروش می رسد .

نرخ 2.6 درصدی اعتیاد دانشجویی

نحوه نظارت و عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه اعتیاد دانشجویی سوال دیگری است که برای یافتن پاسخ آن وارد گفتگو با نبی الله شاه‌محمدی، دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه مواد مخدر استان می شوم، وی با اشاره به اینکه نرخ اعتیاد در جمعیت عمومی کشور 5.35 است، گفت: نرخ اعتیاد دانشجویی بر اساس آخرین شیوع شناسی اعتیاد که در سال 94 صورت گرفت،  2.6 درصد اعلام شده است. طی بررسی ها و تحقیقاتی که صورت گرفته بیشترین ماده مخدر مصرفی در میان دانشجویان علاوه بر گل، قرص ریتالین است .

وی ادامه داد: متاسفانه بخاطر باورهای غلط نسبت به این قرص و تبلیغاتی که برای مصرف آن صورت می گیرد، دانشجویان به امید کسب آرامش و بیدار ماندن در شب های امتحان جهت موفقیت در امتحانات به مصرف این قرص روی می آورند.

عرضه غیرقانونی داروهای مخدر علیرغم نظارت های موجود

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه اقدام نظارتی ستاد مبارزه با مواد مخدر بر داروخانه ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: نظارت بر این امر به معاونت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی سرتاسر کشور سپرده شده است ولی با وجود این نظارت ها عرضه داروهای مخدر در بعضی از داروخانه های کشور هنوز صورت می گیرد .

به سراغ یکی از داروسازان داروخانه های شهر اراک رفتم، وی با بیان اینکه قرص ریتالین برای اولین بار در درمان اختلال بیش فعالی ADHD تجویز شده است، گفت: این دارو بر اساس نظر پزشک در دوزهای مختلف تجویز می شود. پزشکان این دارو را برای بیمارانی که در خواب دچار حمله می شوند تجویز می کنند.   

وی با بیان اینکه این دارو نمونه مشابهی ندارد، گفت: مصرف این دارو برای فردی که دچار اختلال بیش فعالی است، عوارضی ندارد، ولی اگر فرد عادی آن را مصرف کند این دارو برای او شبیه آمفتامین و شیشه عمل می کند. این دارو در طبقه بندی داروهای خاص روانپزشکی قرار می گیرد و تهیه آن در داروخانه ها فقط با نسخه پزشکان متخصص اعصاب و روان صورت می گیرد .

اعتیاد تضمینی با ریتالین

این پزشک داروساز با اشاره به اینکه بارها شاهد مراجعه دانشجویان به داروخانه برای خرید این قرص بوده است، هشدار داد: مصرف یک بار این دارو برای فرد اعتیاد می آورد و باعث می شود که فرد میل شدیدی به مصرف سیگار داشته باشد در واقع فرد با مصرف این دارو اعتیاد خود را تضمین کرده است .

هر چند به گفته مسئولان و متولیان حوزه اعتیاد اقدامات و نظارت های لازم برای کاهش دسترسی دانشجویان به ریتالین صورت می گیرد، ولی با وجود این اقدامات، هنوز اعتیاد دانشجویی معضلی پابرجاست.

هرچند قطع کامل دسترسی به ریتالین کمک چندانی به رفع مشکل اعتیاد دانشجویی نمی کند، چراکه تنها درصدی از آمار ابتلا به اعتیاد مربوط به مصرف ریتالین آنهم در شب های امتحان است و آنچه مشکل سازتر است استفاده دانشجویان از دیگر مواد مخدر همچون گل و شیشه است که کنترل آنها براحتی امکانپذیر نبوده و براحتی در دسترس تمامی اقشار جامعه از جمله دانش آموزان و دانشجویان قرار دارند.

فارغ از نرخ شیوع ، بنا به صحبت کارشناسان، دانشجویان از کمترین توجه در حوزه اقدامات مقابله ای، پیشگیری و فرهنگ سازی در حوزه مبارزه با مواد مخدر برخوردار هستند.

از طرفی به نظر می رسد تا تغییرات اساسی در رویکردها و روش های آموزش و پرورش و سیستم فرهنگی آموزشی مدارس و دانشگاه ها صورت نگیرد، هیچ اتفاق مثبتی در خصوص کاهش آمار اعتیاد دانشجویی صورت نخواهد گرفت.