۰ نفر

در گرمای تابستان چه خطراتی تهدیدمان می‌کند؟

۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 283809
در گرمای تابستان چه خطراتی تهدیدمان می‌کند؟

هوا گرم شده، گرم‌تر هم می‌شود. سازمان هواشناسی در بیشتر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور هوای گرم‌تری در روزهای آینده پیش‌بینی کرده. پایتخت هم از این قاعده مستثنی نیست؛ شهری که در هفته گذشته و در اولین روزهای تیرماه، دمای ٤٠ درجه‌ای را هم تجربه کرد.

گرمازدگی: در این حالت بدن حرارت زیادی از محیط جذب می‌کند و قادر به دفع این گرمای اضافی نیست .

دردها و گرفتگی‌های عضلانی: یکی دیگر از مشکلات جدی شایع در این فصل، بروز دردها و گرفتگی‌های (اسپاسم) عضلانی است که عمدتا در ناحیه شکم، بازوها و پاها رخ می‌دهد.

کم‌آبی شدید و از دست رفتن آب بدن: در این وضع دهان، چشم‌ها و پوست بدن خشک شده، تعریق متوقف می‌شود و مشکلاتی چون اسپاسم‌های عضلانی، حالت تهوع و سرگیجه بروز می‌کند.

اختلال موسوم به آکنه روزاسه  (آکنه دوره بزرگسالی): در این حالت پوست در تماس با نور مستقیم خورشید و گرمای شدید هوا به‌تدریج قرمز و ملتهب می‌شود. علت قرمزی پوست گشادشدن عروق زیرپوستی بر اثر تماس با گرمای زیاد است. برای پیشگیری از این مشکل از تماس طولانی مدت با نور خورشید پرهیز کنید و همیشه از ضدآفتاب مرغوب با SPF ٣٠  استفاده کنید.

آفتاب‌سوختگی: برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی توصیه می‌شود که در روزهای خیلی گرم و آفتابی به‌ویژه از ساعت ١٠ صبح تا چهار بعدازظهر که اوج تابش خورشید است، در فضای سرپوشیده بمانید.

تعریق و افزایش رطوبت پاها در داخل کفش:   تعریق و افزایش رطوبت پاها در داخل کفش که در این فصل بیشتر می‌شود نیز می‌تواند موجب بروز عفونت‌های پوستی در پاها شود. اگر به این عارضه مبتلا شدید، می‌توانید از پودرها و کرم‌های آنتی‌باکتریال موجود در بازار برای درمان استفاده کنید. اگر مشکل شما جدی‌تر شد حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.

شوره سر: این مشکل هم در فصل تابستان تشدید می‌شود که علت آن گرما و تعریق زیاد است. شوره سر می‌تواند موجب ریزش مو شود و یک مشکل پوستی جدی است. در این مورد مصرف مواد غذایی خنک و آبکی مانند ماست، آب هندوانه و توت‌ها بسیار مفید خواهد بود. این خوردنی‌ها کالری کمی دارند و برای هضم آنها انرژی کمتری مورد نیاز است.

مسمومیت‌های غذایی: حتما در تابستان از مواد غذایی‌ای استفاده کنید که به روش بهداشتی تهیه شده‌ اند؛ چون بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک در این فصل رشد می‌کنند و از طریق آب و غذای آلوده به بدن وارد می‌شوند و اغلب عامل بروز بیماری‌های خطرناکی هستند.