۰ نفر

نکاتی برای کاهش وزن نوجوانان

۴ تیر ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 280839
نکاتی برای کاهش وزن نوجوانان

نوجوانان امروزی بیشتر وقت خود را می‌نشینند و تحرک خاصی ندارند. در کنار این یکجا نشستن‌ها، هله هوله خوری‌ها نیز بیشتر شده و دیگر نوجوانی را پیدا نمی‌کنید که عاشق همبرگر و چیپس و ... نباشد. نتیجه‌ی این سبک زندگی چیست؟ بدون تردید این ترکیب خطرناک باعث می‌شود هزاران جوان دچار چاقی شده و مشکلات متعددی با سلامتی خود پیدا کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، نوجوانی یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی است. در این مرحله است که تغییرات هورمونی شروع شده و ما را برای یک زندگی بزرگسالانه‌ی سالم و شاد آماده می‌کند. مرحله‌ی نوجوانی، دوره‌ی رشد است و بنابراین باید توجه خاصی به تأمین نیازهای بدن وجود داشته باشد. نسل جوان امروز بیشتر از هر زمان دیگری یکجانشین شده و شرکت چندانی در ورزش و فعالیت‌های بدنی ندارد. نوجوانان امروزی بیشتر وقت خود را می‌نشینند و تحرک خاصی ندارند. در کنار این یکجا نشستن‌ها، هله هوله خوری‌ها نیز بیشتر شده و دیگر نوجوانی را پیدا نمی‌کنید که عاشق همبرگر و چیپس و ... نباشد.

نتیجه‌ی این سبک زندگی چیست؟ بدون تردید این ترکیب خطرناک باعث می‌شود هزاران جوان دچار چاقی شده و مشکلات متعددی با سلامتی خود پیدا کنند. مثلاً چاقی باعث می‌شود اعتماد به نفس نوجوان پایین بیاید، در نتیجه او برای رها شدن از چنین شرایطی دست به هر کاری می‌زند تا وزن کم کند، نهایتاً تصمیم می‌گیرد از وعده‌های غذایی صرف‌نظر کند و سراغ رژیم‌های لاغری عجیب و غریبی برود که این روزها فراوان شده. اما واقعیت این است که نتایج این رژیم‌های کاهش وزن به ندرت مثبت‌اند و اتفاقی که انتظارش را داریم نمی‌افتد. همین مسئله سبب شده خیلی از جوان‌ها و نوجوان‌ها دچار اختلالات خوردن مانند بولیمیا و آنورکسیا شوند.

نوجوانان به انرژی و مواد مغذی بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. پس کربوهیدرات‌ها را از رژیم غذایی‌شان حذف نکنید، چون اشتباه بزرگی است که عواقب ناخوشایندی دارد. کاری که باید بکنید این است که شیرینی‌ها و چربی‌ها را محدود کنید و میوه و سبزی بیشتری در برنامه‌ی غذایی بگنجانید و البته ورزش را فراموش نکنید!

رژیم‌های نادرست امروزی بدن را از مواد مغذی مورد نیازش محروم می‌کنند و مخصوصاً نوجوانان که در سنین رشد خود هستند آسیب‌های زیادی می‌بینند.

اگر نوجوانی دارید که با چاقی‌اش مبارزه می‌کند به او بفهمانید که کاهش وزن ارتباطی با گرسنگی کشیدن ندارد و فقط باید رژیم غذایی سالم و متعادلی در پیش بگیرد و ورزش کند.

آیا شما می‌توانید در عرض چند روز به هدف کاهش وزن خود برسید؟ طبیعی است که نه، بدن برای اینکه به فرم ایده آل خود برسد به زمان زیادی نیاز دارد.

برای اینکه روند کاهش وزن نوجوان خود را ساده‌تر کنید، نکات مفید زیر را به او بیاموزید:

از خوردن وعده‌های اصلی صرف‌نظر نکنند

وقتی وعده‌ای را از دست می‌دهیم، وزن کم نمی‌کنیم که هیچ، علیه کاهش وزنمان هم عمل می‌کنیم! شما باید هر سه ساعت غذا بخورید اما وعده‌هایی کوچک‌تر. حداقل 5 وعده غذا نیاز است. خوردن وعده‌های مکرر غذایی اما کوچک‌تر، قند خون را در سطحی یکنواخت نگه می‌دارد. اشتباه بزرگ دیگری که بیشتر نوجوان‌ها مرتکب می‌شوند این است که خوردن صبحانه را جدی نمی‌گیرند. صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است و باید بیشترین توجه را به آن داشته باشید. خوردن یک صبحانه‌ی مفصل و سالم جلوی گرسنگی قبل از ناهارتان را می‌گیرد. ضمناً تحقیقات نشان داده آن‌هایی که صبحانه می‌خورند شاخص توده‌ی بدنی کمتری دارند.

مایعات زیاد بنوشند

نه نوشابه‌های گازدار و ورزشی و نه هیچ‌کدام از آبمیوه‌های فرآوری شده مناسب نیستند. این جور مایعات فقط کالری اضافی به بدن رسانده و مواد مغذی مفیدی نیز ندارند. منظور ما از مایعات آب است. آب، تمام بدن را هیدراته کرده و سموم را دفع می‌کند. شما باید روزانه حداقل 3 لیتر مایعات دریافت نمایید. آبمیوه‌های طبیعی بدون قند اضافی که می‌توان آن‌ها را با شیر یا آب رقیق کرد نیز مناسب هستند چون چربی و کالری کمتری دارند. چای سیاه و چای سبز نیز به طور کلی مایعات خوبی به شمار می‌روند.

آدامس نجوند

آدامس جویدن بخشی از زندگی بیشتر نوجوان‌ها شده. هر چند جویدن آدامس می‌تواند به کالری سوزی کمک کند اما برای معده خوب نیست. زیرا حین جویدن، هوا بلعیده می‌شود. یک جایگزین خوب، جویدن برگ نعناست. با این کار هم گرسنگی‌تان رفع می‌شود و هم حس خوبی پیدا می‌کنید.

بعد از 8 شب چیزی نخورند

اگر قصد دارید وزن کم کنید پس باید بدانید که اسنک‌های شبانه دشمن شما هستند. شامتان را ساعت 8 تا 9 شب بخورید و بعد از آن اگر گرسنه‌تان شد، ماست بخورید یا یک فنجان چای بنوشید. بعد از اینکه شامتان را تمام کردید مسواک بزنید؛ این کار باعث می‌شود مغزتان بفهمد دیگر اجازه ندارد سفارش غذا بدهد!

غذاهای فرآوری شده را کنار بگذارند

چه کسی سیب زمینی سرخ کرده و کلوچه و همبرگر و ... دوست ندارد؟ اما مجبورید این‌ها را از منوی غذایی‌تان حذف کنید. این نوع غذاها بسیار چرب و شیرین‌اند و هیچ ارزش غذایی مفیدی برای بدن ندارند و فقط کالری اضافی وارد بدن می‌کنند که در آنجا تبدیل به چربی می‌شوند. ضمناً این غذاها باعث افزایش کلسترول شده و شما را در معرض حمله‌ی قلبی قرار می‌دهند. این غذاها را با میوه‌ها و سبزی‌ها و مغزها جایگزین کنید. ماست یونانی نیز عالی است زیرا متابولیسم‌تان را بیشتر می‌کند.

رژیم‌های مد روز را کنار بگذارند

حتماً در موردشان زیاد شنیده‌اید. کاری که این رژیم‌ها می‌کنند این است که وزن آب بدنتان را کم می‌کنند، اما به محض اینکه به تغذیه‌ی عادی‌تان برگردید، این وزن از دست رفته برمی‌گردد و حتی بیشتر هم می‌شود. داشتن رژیم غذایی متعادل مهم است اما نباید نقش اساسی ورزش را نادیده بگیرید. بدون فعالیت بدنی منظم، رسیدن به هدف بسیار دشوار خواهد بود. روی تغییر عادات نادرست خود تمرکز کنید. اگر عادت دارید با اتوبوس به مدرسه بروید، چرا حالا پیاده روی یا دوچرخه سواری را امتحان نمی‌کنید؟

همه‌ی اعضای خانواده را تشویق کنید تا سبک زندگی خود را تغییر دهند و مطمئن باشید که نتیجه زودتر خودش را نشان خواهد داد! یادتان باشد که نوجوانان به انرژی و مواد مغذی بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. پس کربوهیدرات‌ها را از رژیم غذایی‌شان حذف نکنید، چون اشتباه بزرگی است که عواقب ناخوشایندی دارد. کاری که باید بکنید این است که شیرینی‌ها و چربی‌ها را محدود کنید و میوه و سبزی بیشتری در برنامه‌ی غذایی بگنجانید و البته ورزش را فراموش نکنید!