۰ نفر

تمام وضعیت‌های پزشکی که شما را لاغر می‌کنند

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۵۵
کد خبر: 274315
 تمام وضعیت‌های پزشکی که شما را لاغر می‌کنند

اگرچه برخی افراد به طور طبیعی لاغر هستند اما کاهش وزن ناگهانی ممکن است علامت هشداردهنده ابتلا به برخی بیماری ها باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آوای سلامت، کاهش ناگهانی وزن، نیاز به پیگیری های جدی پزشکی دارد:

بیماریهای کرونر: تغییرات وزن می تواند ناشی از نارسایی قلبی مانند عدم عملکرد درست قلب یا حمله قلبی باشند. کاهش وزن سریع در یک دوره چند ماهه نیاز به مداخلات جدی پزشکی برای تشخیص این بیماری ها دارد. افت ناگهانی وزن می تواند به بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و سایر شرایط دیگر قلبی ربط داشته باشد و خبر خوب این است که کاهش مصرف نمک و انجام فعالیت بدنی منظم می تواند جلوی این افت ناگهانی وزن را بگیرد.

استرس بیش از حد: جالب است بدانید که وودی آلن، بازیگر و کارگردان معروف، یک بار این ادعا را کرد که نیاز به ورزش کردن ندارد چون آنقدر اضطرابش زیاد است که به اندازه انجام ورزش های ایروبیک می تواند وزن کم کند. استرس و تحمل آن در بسیاری از افراد با کاهش وزن همراه است. استرس می تواند اشتها را سرکوب کند و در نهایت منجر به از دست دادن بافت عضلانی شود.

تیروئید پرکار: پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که هورمون تیروکسین را بیش از حد تولید می کند. این اتفاق باعث می شود که متابولسیم بدن افزایش یافته و کالری بیشتری بسوزد به طوری که فرد افت ناگهانی وزن را تجربه کند. علائم دیگر پرکاری تیروئید، اضطراب، حساسیت به گرما و موهای شکننده است. در افراد مسن این علائم به همراه افزایش ضربان قلب غیر قابل پیش بینی هستند.

دیابت: کلینیک مایو اشاره می کند که دیابت ممکن است با نشانه های غیر قابل توضیحی مانند کاهش وزن همراه باشد. افت ناگهانی وزن یعنی بدن شما به اندازه کافی انسولین را برای پردازش قند خون تولید نمی کند. به همین دلیل بدن شروع به استفاده از ذخایر چربی و عضله برای تولید انرژی خواهد کرد. دیابت همچنین می تواند منجر به از دست دادن ادرار و کم آبی بدن شود. زنگ خطر این است که اگر شما بیش از 5 درصد از وزن بدن را در کمتر از 6 ماه از دست دادید، باید برای تشخیص دیابت به پزشک مراجعه کنید.

بیماری سلیاک: بیماری سلیاک یک مشکل گوارشی ناشی از عدم توانایی روده کوچک برای جذب مواد مغذی ضروری است. مبتلایان به سلیاک دچار عدم تحمل گلوتن هستند که در محصولات حاوی گندم موجود است. با وجود داشتن اشتهای طبیعی و مصرف کافی مواد غذایی، مبتلایان به این بیماری، نوعی کاهش وزن محسوس را تجربه می کنند. سلیاک همچنین می تواند با اسهال، از دست دادن تراکم استخوان همراه باشد که هر دو عاملی برای کاهش وزن هستند.

عوارض جانبی داروها: برخی از داروها برای کنترل افسردگی و اضطراب نیز می تواند منجر به افت ناگهانی وزن شوند. داروهای دیگر عبارتند از داروهای ضد عفونت، ضد سرطان، برطرف کننده مشکلات تنفسی و برونش و داروهای بیش فعالی.