۰ نفر

کدام مخدرها خطرناکتر هستند؟

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۰:۲۴
کد خبر: 271074
کدام مخدرها خطرناکتر هستند؟

کارشناسان در یک مطالعه جدید به بررسی مواد مخدر و محرک‌هایی پرداختند که در سطح جهان بزرگترین تهدید را متوجه سلامت عمومی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در این بررسی که متخصصان نهادها و موسسات برجسته جهانی حضور داشته‌اند جدیدترین و مطمئن‌ترین منابع در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

کارشناسان بر اساس ارزیابی‌های خود دریافتند مواد الکلی، تنباکو و مصرف مخدرهای غیرقانونی فاکتورهای خطرزای اصلی جهانی در ناتوانی و مرگ زودهنگام به حساب می‌آید.

ارزیابی شیوع مصرف و بار بیماری‌های مرتبط با آن و مرگ و میر در سطح کشوری منطقه‌ای و جهانی در تعیین میزان شدت و گسترش عواقب ناشی از مصرف مواد مخدر و محرک‌ها حیاتی است.

محققان با اشاره به مطالعه بار بیماری‌ها در سال ۲۰۱۵ تاکید کردند مصرف تنباکو در سطح جهان به ۱۷۰.۹ میلیون سالِ از دست رفته در نتیجه ناتوانی منجر شده است. همچنین مواد الکلی در رتبه دوم قرار دارد که در ۹۵ میلیون سالِ از دست رفته در نتیجه ناتوانی نقش داشته است.

علاوه بر این، مصرف مواد مخدر غیرقانونی در سراسر جهان نیز به ۲۷.۸ میلیون سالِ از دست رفته در نتیجه ناتوانی منجر شده است. طبق شواهد موجود مصرف مواد الکلی و استعمال تنباکو از مصرف مواد مخدر غیرقانونی در سطح جهان و در بیشتر مناطق شایع‌تر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود یک پنجم افراد بزرگسال در سراسر جهان مصرف بالای الکل دارند و همچنین حدود ۱۵.۲ درصد بزرگسالان مصرف روزانه سیگار دارند.

محققان هشدار دادند: افرادی که به دفعات سیگار مصرف می‌کنند در معرض فزاینده ابتلا به ۱۲ نوع مختلف سرطان، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های قلبی – عروقی قرار دارند.

سرانه مصرف مواد الکلی در اروپای مرکزی به ازای هر فرد ۱۱.۶۱ لیتر، اروپای شرقی ۱۱.۹۸ لیتر و اروپای غربی ۱۱.۰۹ لیتر است. همچنین بالاترین مصرف تنباکو در اروپاست.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، طبق مطالعه انجام شده در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه پایین‌ترین میزان مصرف مواد الکلی گزارش شده است.