۰ نفر

کدام کشورها بهترین خدمات درمانی را ارائه می‌دهند؟

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۹
کد خبر: 254258
کدام کشورها بهترین خدمات درمانی را ارائه می‌دهند؟

موسسه تحقیقاتی "لگاتوم" در لندن در "شاخص رفاه جهانی" که کشورهایی با بیشترین میزان رفاه را در سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی کرده، ۱۹ کشور را که دارای بهترین سیستم‌ مراقبت‌های بهداشتی در جهان هستند معرفی کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این موسسه بیش از ۱۰۰ مؤلفه را در این آمارها در نظر گرفته که یکی از مهمترین آنها میزان سلامت مردم هر کشور است که خود از سه بخش سلامت روانی و جسمی، زیرساخت‌های بهداشتی و نیز در دسترس بودن مراقبت‌های پیشگیرانه تشکیل می‌شود.

کشورهایی که بهترین رتبه را در شاخص رفاه کسب کرده‌اند و بنابراین در فهرست سالم‌ترین کشورها قرار گرفته‌اند به طور کلی کشورهایی با اقتصادهای توسعه یافته و مقادیر بالای منابع هستند. اما ایالات متحده با قرار گرفتن در رتبه ۳۰‌ام نتوانسته امتیاز خوبی در این لیست کسب کند.

به گزارش بیزینس اینسایدر، این کشورها به ترتیب عبارتند از:

۱) لوکزامبورگ: این کشور ثروتمند با میانگین امید به زندگی ۸۲ سال توانسته رتبه نخست زیرشاخص سلامت لگاتوم را کسب کند.

۲) سنگاپور: میانگین امید به زندگی در این کشور حدودا شش میلیون نفری، ۸۳.۱ سال است.

۳) سوئیس: خدمات درمانی این کشور همگانی و براساس بیمه درمانی اجباری برای تمامی شهروندان آن است.

۴) ژاپن: این کشور با ۸۳.۷ سال بیشترین نرخ امید به زندگی را در جهان دارد. این کشور با معضل پیری جمعیت نیز مواجه شده است.

۵) اتریش: این کشور نیز سیستم مراقبت سلامت مبتنی بر بیمه اجباری درمانی دارد. هر شهروند ماهانه هزینه‌ای حدود ۲۵ یورو برای خدمات بهداشتی پرداخت می‌کند.

۶) سوئد: به طور کلی کشورهای اروپای شمالی از جمله سوئد از نظر بهداشتی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند. میانگین امید به زندگی برای مردان در این کشور ۸۰.۷ سال است.

۷) نروژ: افراد زیر ۱۶ سال در این کشور از خدمات بهداشتی رایگان بهره‌مندند. این کشور بیش از هر کشور دیگری در جهان برای شهروندانش در زمینه مراقبت سلامت هزینه می‌کند.

۸) هلند: این کشور برای سومین سال متوالی، رتبه نخست سیستم‌های بهداشت و درمان در اروپا را کسب می‌کند. این کشور از ۱۰۰۰ امتیاز ممکن هر سال بیش از ۹۰۰ امتیاز کسب می‌کند.

۹) هنگ‌کنگ: این منطقه خودمختار کوچک با تنها ۷.۲ میلیون نفر جمعیت، ۴۲ بیمارستان دولتی و ۱۱ بیمارستان خصوصی دارد. نرخ امید به زندگی زنان این شهر در سال ۲۰۱۲، بیشترین نرخ در کل جهان اعلام شده است.

۱۰) استرالیا: این کشور با آب‌وهوایی مناسب و آلودگی کم، سالم‌ترین کشور نیمکره جنوبی محسوب می‌شود. همچنین میانگین امید به زندگی در آن ۸۲.۸ سال است.

۱۱) بلژیک: در بلژیک نیز مراقبت‌های سلامت همگانی و بیمه اجباری سلامت برای تمامی شهروندان اجباری است.

۱۲) آلمان: آلمانی‌ها جزو سلامت ترین افراد جهان به شمار می‌آیند و میانگین امید به زندگی در این کشور ۸۱.۱ سال است.

۱۳) قطر: بهترین استانداردهای سلامت در خاورمیانه متعلق به قطر است. این کشور اخیرا اقداماتی در جهت اجرای سیستم مراقبت سلامت همگانی انجام داده است.

۱۴) فنلاند: بیشترین میزان رضایت از سیستم مراقبت سلامت در اروپا متعلق به این کشور است و نرخ امید به زندگی در فنلاند نیز ۸۱.۴ سال گزارش شده است.

۱۵) کره‌ جنوبی: سیستم مراقبت سلامت کره‌ جنوبی از طریق طرح ملی بیمه درمانی اجباری که حدود ۹۷ درصد از جمعیت آن را پوشش می‌دهد، تامین می‌شود. همچنین نرخ امید به زندگی در آن ۸۲.۲ سال برآورد شده است.

۱۶) اسپانیا: در این کشور حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی مصرف بخش مراقبت‌های سلامت می‌شود. همچنین اسپانیا با دارا بودن حدود چهار پزشک برای هر هزار نفر از جمعیت خود در رتبه ششم اتحادیه اروپا قرار دارد.

۱۷) نیوزیلند: میانگین امید به زندگی نیوزیلند ۸۱.۵ سال بوده و همچنین از لحاظ فعالیت‌های ورزشی و شرکت در رقابت‌های ورزشی بین‌المللی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

۱۸) فرانسه: این کشور به خاطر کیفیت خدمات بهداشتی خود شهرت دارد. و میانگین امید به زندگی در فرانسه ۸۳ سال است.

۱۹) انگلیس: خدمات بهداشتی ملی انگلیس برای تمامی شهروندان این کشور رایگان بوده و از لحاظ کیفی بسیار مناسب است. اگرچه سرویس سلامت همگانی این کشور همواره یکی از اصلی‌ترین علل چالش‌ها در سیاست‌های انگلیس است اما همچنان یکی از بهترین سیستم‌های مراقبت سلامت در سراسر جهان است.