۰ نفر

تشخیص به موقع کودکان دچار اختلال تکاملی ضروری است

۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۳۵
کد خبر: 244442
 تشخیص به موقع کودکان دچار اختلال تکاملی ضروری است

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی با اشاره به ضرورت تشخیص به موقع و غربالگری کودکان دچار اختلال تکاملی به خصوص اوتیسم، فعالیت مراکز جامع اختلال تکاملی کودک را در دانشگاه های بزرگ علوم پزشکی از جمله اصفهان، شیراز و تهران ضروری دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمدتقی جغتایی افزود: دنبال روش های کم هزینه و عمومی برای تشخیص صحیح اختلال تکاملی کودک به خصوص اوتیسم هستیم و به واقع، این مراکز برای تشخیص صحیح و ارائه خدمات مناسب به این بیماران راه اندازی شده اند.

وی ادامه داد: این کار در سایر دانشگاه های علوم پزشکی به صورت مجازی انجام می شود. آزمایشات مختلف توسط متخصصان انجام و نتیجه کار در اختیار پزشکان و روانپزشکان اطفال قرار می گیرد تا آنان تشخیص نهایی را در این زمینه بدهند.

جغتایی با اشاره به اینکه اختلالات تکاملی، زمینه ساز بروز انواع مختلفی از معلولیت های حرکتی، ذهنی، گفتاری، شنوایی و بینایی می شوند، گفت: برای پیشگیری از این موضوع، لازم است که تشخیص زودرس و مداخلات به موقع، انجام شود.

وی هدف از فعالیت مراکز یاد شده را اجرای مناسب برنامه غربالگری اعلام کرد تا کودکانی که روند تکاملی غیرطبیعی دارند، سریعتر تشخیص داده شوند و با مداخله به موقع برای اصلاح یا کاهش مشکلات این کودکان گام برداشته شود.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی همچنین به بهره گیری از ظرفیت خانه ها و مراکز بهداشت در غربالگری اختلالات تکاملی از جمله اوتیسم اشاره کرد و گفت: این مجموعه ها بستر مناسبی هستند تا در کنترل بیماری های غیرواگیر هم نقش موثری داشته باشند.

اجرای آزمایشی برنامه ملی مداخله اوتیسم در یکی از استان ها

جغتایی افزود: برنامه ملی مداخله اوتیسم شامل غربالگری، ارزیابی، تشخیص و مداخله به صورت آزمایشی در یکی از استان ها توسط سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان های مردم نهاد اجرا می شود.

وی اظهار کرد: وزارت بهداشت، سازمان آموزش و پرورش و بهزیستی استان به صورت مجزا فعالیت می کردند، اما قرار شد غربالگری و تشخیص اوتیسم در قالب این برنامه به صورت هماهنگ، انجام شود.

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور توانبخشی افزود: غربالگری در استان های دیگر به تدریج با همکاری سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و سازمان های مردم نهاد استان و دانشگاه های علوم پزشکی انجام خواهد شد.

اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علایم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته ‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.