۰ نفر

تبدیل سبزیجات به "ماموران" نابودگر سرطان

۲۲ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۳۷
کد خبر: 244212
تبدیل سبزیجات به "ماموران" نابودگر سرطان

پژوهشگران دانشگاه سنگاپور باور دارند می‌توان با استفاده از مهندسی ژنتیک، تغییراتی در سبزیجات ایجاد کرد تا برای از بین بردن سرطان آماده شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، یک گروه پژوهشی از "دانشگاه ملی سنگاپور" (NUS)، نوعی از باکتری‌های مفید روده را برای کمک به از بین بردن سلول‌های سرطانی در روده به کار گرفته‌اند. این باکتری‌ها به سلول‌های سرطانی نزدیک می‌شوند و برای مثال ماده‌ای که در کلم بروکلی یافت می‌شود را به سمومی برای از بین بردن سرطان تبدیل می‌کنند.

سبزیجات

این پژوهش قابل توجه، با تغییر ژنتیکی شکل بی‌ضرری از باکتری موسوم به "اشریشیا کلی نیسل" (E. coli Nissle)  که به طور متداول در روده وجود دارد، آغاز می‌شود.

این باکتری برای تبدیل به ترکیبی موسوم به "پروتئوگلیکان هپاران سولفات" (heparan sulphate proteoglycan)  که در سطح سلول‌های سرطان روده بزرگ وجود دارد، مهندسی می‌شود.

این میکروب در سلول‌های سرطانی فرود می‌آید و سپس منتظر میزبانش می‌ماند تا مواد غذایی حاوی " گلوکوزینولات‌ها" (glucosinolates)مصرف کند.

گلوکوزینولات‌ها که در کلم بروکلی، کاهو و دیگر سبزیجات از طبقه چلیپائیان وجود دارند، از طریق آنزیم ترشح‌شده از این باکتری، به مولکولی به نام "سولفورافان" (sulphoraphane) که یک ترکیب مشهور برای از بین بردن سرطان است، تبدیل می‌شوند.

 محققان در این پژوهش، ابتدا فرآیند مورد نظر را به صورت درون‌کشتگاهی آزمایش کردند و دریافتند که ترکیب باکتری ساخته شده و گلوکوزینولات‌ها، بیش از 95 درصد سلول‌های سرطانی روده بزرگ را از بین بردند.

 

نتیجه انجام این آزمایش بر روی موش هم به همین اندازه تاثیرگذار بود و تعداد تومورها را به شکل قابل توجهی تا 75 درصد کاهش داد.

البته برای اجرای موثر این آزمایش بر روی انسان، موانع زیادی وجود دارد که باید رفع شود.

کوچکترین این موانع، سوال درباره عوارض جانبی پیش‌بینی نشده کاشت باکتری مهندسی‌شده ژنتیکی در نمونه انسانی است.

در حال حاضر، گروه‌هایی هم وجود دارند که روی تولید یک سیستم موسوم به "شکست ایمن"fail-safe) (برای باکتری‌های مهندسی شده ژنتیکی کار می‌کنند که شبیه به نوعی "کلید قطع اضطراری" برای مواقعی است که در آن باکتری به شکل پیش‌بینی نشده‌ای رفتار می‌کند.

گروه دانشگاه سنگاپور معتقدند در آینده، این باکتری‌های مهندسی شده، به عنوان پروبیوتیک مصرف می‌شوند تا از سرطان جلوگیری کنند یا سلول‌های توموری را که بدلیل کوچکی بیش از حد شناسایی شان طی برداشت از طریق جراحی دشوار است، از بین ببرند.

امکان دارد مصرف کلم بروکلی واقعا به یک لزوم پزشکی تبدیل شود.

"متیو چانگ" (Matthew Chang)، یکی از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: یکی از جنبه‌های هیجان‌انگیز راهبرد ما این است که این روش، تنها سبک زندگی ما را تغییر می‌دهد و احتمالا رژیم غذایی معمول ما را به یک رژیم درمانی قابل تحمل و کم‌هزینه تبدیل می‌کند.

این پژوهش، در مجله " Nature Biomedical Engineering" به چاپ رسید.