۰ نفر

مبتلایان به کبد چرب چه خوراکی‌هایی مصرف کنند؟

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 233283
 مبتلایان به کبد چرب چه خوراکی‌هایی مصرف کنند؟

چربی در بخش‌های مختلفی از بدن برای تامین انرژی ذخیره می‌شود. بخشی از کبد هم از چربی تشکیل شده اما بالا رفتن حجم چربی ذخیره شده در کبد نشانه بیماری کبد چرب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دو نوع بیماری کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی. همچنین در زنان این امکان وجود دارد که به دلیل بارداری دچار بیماری کبد چرب شوند. درمان اصلی برای بیماران کبد چرب تغییر در رژیم غذایی و ورزش کردن است. اگرچه برخی افراد باید برای درمان‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند. رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل انواع مختلفی از خوراکی‌ها می‌شود. کاهش کالری مصرفی و خوردن مواد غذایی طبیعی و حاوی فیبر بالا نقطه شروع خوبی است. مصرف خوراکی‌های حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین می‌تواند به احساس سیری و تامین انرژی کمک کند.

برخی افراد تمایل دارند برای درمان این بیماری رژیم‌های غذایی خاص همچون رژیم گیاهی یا مدیترانه‌ای داشته باشند.

علاوه بر این توصیه ها، خوراکی‌های خاصی وجود دارند که ممکن است برای مبتلایان به بیماری کبد چرب مناسب باشند. برخی از این مواد خوراکی مفید عبارتند از:

سیر: نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های پودر سیر، وزن بدن و چربی را در مبتلایان به بیماری کبد چرب کاهش می‌دهد.

اسیدهای چرب امگا ۳: بازبینی نتیجه یک بررسی حاکی از آن است که اسیدهای چرب امگا ۳ سطح چربی کبد و کلسترول HDL را در بیماران مبتلا به کبد چرب کاهش می‌دهد.

قهوه: قهوه حاوی اسید کلروژنیک است. ترکیبی که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد همچنین به کاهش کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این، قهوه به حفظ بدن در برابر بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند. افزودن قهوه به وعده صبحانه در رژیم غذایی مبتلایان به اسید چرب حائز اهمیت است.

بروکلی: مصرف انواع مختلف سبزیجات برای بیماری کبد چرب مفید است اما بروکلی یکی از گیاهانی است که باید نسبت به گنجاندن آن در رژیم غذایی توجه ویژه‌ای داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف طولانی مدت بروکلی از تشکیل چربی در کبد موش‌ها جلوگیری می‌کند.

چای: مصرف چای برای اهداف پزشکی روشی است که از هزاران سال قبل کاربرد داشته است. همچنین نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد چای سبز به طور خاص به کاهش میزان چربی بدن و چربیِ خون کمک می‌کند.

گردو: مغز گردو سرشار از امگا ۳ است. بررسی انجام گرفته در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است مصرف گردو عملکرد کبد را در بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی بهبود می‌دهد.

آووکادو: آووکادو سرشار از چربی‌های مفید است و حاوی مواد مغذی ضد التهابی و فیبر محلول است که به کاهش قند خون و استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

سویا: برخی از پروتئین‌ها به حفظ بدن در برابر بیماری کبد چرب کمک می‌کنند. سویا نیز به متعادل نگه داشتن اثرات مصرف کربوهیدرات‌های ساده بر بدن کمک کرده و سطح قند خون را کاهش می‌دهد.